یک تیر و دو نشان سیما در سال نو

 دعوت از فیلم‌سازان محبوب و کاربلد برای ساخت آثار نمایشی مناسب و باکیفیت خودش ماجرای دیگری است، ماجرایی که به‌ویژه در این سال‌ها تبدیل به یک بحران در رسانه ملی شده و حاشیه‌های بسیاری پدید آورده است. اما حالا همزمانی نوروز و رمضان این دردسرها را نصف کرده و به نظر می‌رسد که سال نو چنان که از بهارش پیداست، برای رسانه ملی، نیکوست. به‌هرحال دیروز شبکه های سه‌گانه سیما و شبکه آی‌فیلم سریال‌های خودشان را معرفی کرده‌اند که با هم مرور خواهیم کرد.

شبکه یک سیما

شبکه یک، دو سریال «زیرخاکی ۴» و «نون‌خ ۵» را برای مخاطب تدارک دیده است. پخش سریال «زیرخاکی ۴» از ابتدای ماه رمضان و آخرین هفته اسفند آغاز می‌شود و تا نیمه فروردین ادامه خواهد داشت. هنوز جزئیاتی از داستان اصلی سری چهارم زیرخاکی منتشر نشده است اما به گفته سازندگان، ماجراهای عجیب‌وغریب فریبرز در موقعیت‌های جدیدی روایت خواهد شد که برای مخاطبان تازگی دارد. «زیرخاکی ۴» به کارگردانی جلیل سامان و تهیه‌کنندگی رضا نصیری‌نیا در گروه فیلم و سریال مرکز سیمافیلم تهیه شده و پژمان جمشیدی در نقش فریبرز، ژاله صامتی در نقش پریچهر، رایان سرلک در نقش کاوه، نادر فلاح، اصغر نقی‌زاده، امید روحانی و ... بازیگران آن هستند. اما از نیمه فروردین و پس از ایام سوگواری شب‌های قدر، دومین سریال شبکه یک یعنی «نون‌خ ۵» روانه آنتن خواهد شد. فصل پنجم سریال کمدی «نون خ» ساخته سعید آقاخانی ۲۵ قسمت دارد که ۱۰ قسمت آن در چابهار می‌گذرد. حضور گروه بازیگران و تیم سازنده در چابهار خبر از تنوع داستانی «نون‌خ» در سری پنجم دارد. در این سریال سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، هومن حاجی‌عبداللهی، سیروس میمنت، مجید یاسر، بیژن بنفشه‌خواه و ... حضور دارند.

شبکه دوم سیما

شبکه دوم، امسال سریال «رستگاری» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی را از ابتدای ماه مبارک رمضان روی آنتن می‌برد. «رستگاری» در ۳۰ قسمت تهیه شده و چنان که در خبرها آمده است بیش از ۱۰۰ بازیگر در آن ایفای نقش می‌کنند. حمیدرضا هدایتی، علیرضا استادی، رامین راستاد، مهدی سلوکی، رامبد شکرآبی، کاوه سماک‌باشی، افشین سنگ‌چاپ، حسن اسدی، ماشاالله شاه‌مرادی‌زاده، اکبر رحمتی، رضا توکلی، محمدرضا رهبری، سراج مالک، محمود مقامی، نفیسه روشن، پوراندخت مهیمن، سولماز حصاری، ساقی زینتی و… از بازیگران «رستگاری» ده‌نمکی هستند. داستان سریال «رستگاری» هم مانند سریال‌های قدیمی «اغماء»، «احضار»، «ملکوت»، «او یک فرشته بود» و... ماورایی است و درباره دو برادر کارخانه‌دار است که دچار چالش‌هایی می‌شوند. این سریال قرار است از زاویه‌ای تازه به مبحث عالم برزخ در قالب یک قصه شنیدنی و پر از گره بپردازد. اولین قسمت سریال «رستگاری» سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ روی آنتن رسانه ملی می‌رود.

شبکه سه سیما

سریال «هفت سر اژدها» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی، ره‌آورد شبکه سوم سیما برای رمضان و نوروز است و مانند دیگر سریال‌های رمضانی، قرار است از سه‌شنبه اول ماه مبارک هر شب بعد از اذان مغرب و افطار نمایش داده شود. «هفت سر اژدها» در ژانر پلیسی ساخته شده است و یکی از بازیگران آن حمیدرضا امیری‌صفت معروف به حمید صفت، خواننده رپ، است. از دیگر بازیگران این سریال می‌توان به مجید واشقانی، جعفر دهقان، محمدرضا رهبری، حمید گودرزی، زنده‌یاد شهرام عبدلی، سروش طاهری، امین زارع، بهار محمدپور، شیلر کی و ... اشاره کرد.  اسم ابتدایی سریال «طلاق» بود اما به گفته طالبی، برخلاف آنچه از عنوان «طلاق» در ذهن متبادر می‌شود، این سریال به مسائل خانوادگی نمی‌پردازد و قصه یک درام اجتماعی و سیاسی است که به مفاسد اقتصادی ورود کرده است. برهمین اساس در نهایت عنوان سریال به «هفت سر اژدها» تغییر پیدا کرد. تصویربرداری این سریال از سال ۹۸ شروع شده و تا سال ۱۴۰۱ ادامه پیدا کرده است.

آی‌فیلم

شبکه آی‌فیلم هم در ایام ماه مبارک رمضان سریال‌های «نیمه پنهان ماه»، «زیرزمین»، «مثل هیچ‌کس»، «خانه به دوش»، «میوه ممنوعه»، «پایتخت ۴» و «در چشم باد» را دوباره به روی آنتن خواهد برد. سریال «نیمه پنهان ماه» به کارگردانی مجید جعفری محصول سال ۱۳۷۳ تلویزیون است که از چهارشنبه ۲۳ اسفند ساعت ۱۶ به روی آنتن خواهد رفت. زنده‌یاد مهین شهابی، ثریا قاسمی، عنایت‌الله بخشی، حسین کسبیان، محمود عزیزی، اکرم محمدی، فریده سپاه‌منصور و ... در «نیمه پنهان ماه» ایفای نقش کرده اند. همچنین سریال طنز «زیرزمین» به کارگردانی علیرضا افخمی که در سال ۱۳۸۵ تولید شده قرار است از چهارشنبه ۲۳ اسفند در ساعت ۱۷ پخش شود. زنده‌یاد فتحعلی اویسی، بهاره رهنما، ابوالفضل پورعرب، مهتاج نجومی، سروش صحت، مهران رجبی، مرجانه گلچین و ... از بازیگران این سریال هستند.

مجموعه تلویزیونی «مثل هیچ‌کس» ساخته عبدالحسن برزیده هم از دوشنبه ۲۱ اسفند ساعت ۱۸ در نوبت پخش شبکه آی‌فیلم قرار گرفته است.  همچنین سریال کمدی «خانه به دوش» به کارگردانی رضا عطاران که در سال ۱۳۸۳ برای شبکه سوم ساخته شد، از یکشنبه ۲۰ اسفند ساعت ۱۹ به روی آنتن می‌رود. سریال «میوه ممنوعه» به کارگردانی حسن فتحی با بازی علی نصیریان، گوهر خیراندیش، هانیه توسلی، امیر جعفری، نیما رئیسی، عمار تفتی و ... از یکشنبه ۲۰ اسفند ساعت ۲۰ پخش خواهد شد. مجموعه «پایتخت ۴» به کارگردانی سیروس مقدم هم در نوبت پخش شبکه آی‌‎فیلم برای ماه مبارک رمضان قرار گرفت که با اتمام فصل سوم که اکنون روی آنتن است پخشش آغاز خواهد شد. سریال «در چشم باد» ساخته مسعود جعفری جوزانی هم از شنبه ۲۶ اسفند ساعت ۲۲ به صورت دو‌قسمتی پخش می‌شود.