شاهکارها در ضیافت سوپ‌‌پاشی

گویا فعالان محیط زیست گفته‌اند هیچ جایی صدای آنان را منعکس نمی‌کند و به همین خاطر برای رساندن اعتراضشان به گوش رسانه‌ها، مسوولان و مردم تصمیم گرفته‌اند روی شاهکارهای هنری سوپ بریزند و همگان را از عواقب هولناک تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش جهانی و مصرف سوخت‌های فسیلی آگاه کنند.

 در تازه‌ترین نمونه، این گروه اعتراضی سوپی، به یکی از تابلوهای نقاشی کلود مونه در فرانسه حمله کرده‌اند. دو فعال عضو گروه «Riposte Alimentaire» در ساعت ۳:۳۰ بعدازظهر روز شنبه به سمت تابلوی نقاشی «بهار» خلق‌شده در سال ۱۸۷۲ که در موزه هنرهای زیبا در شهر لیون فرانسه نگهداری می‌شود، سوپ پرتاب کردند. این اعتراض در حالی صورت گرفته است که حدود دو هفته قبل نیز اعضای دیگری از همین گروه محیط‌زیستی سوپ کدوحلوایی روی نقاشی مونالیزا در موزه لوور ریخته بودند. آرت‌نت نوشت،‌ موزه هنرهای زیبا در لیون با تایید این خبر اعلام کرد که اتاق محل نمایش این اثر هنری بلافاصله پس از حمله تخلیه شد و پلیس نیز این دو معترض را دستگیر کرده است. تمام گالری‌های امپرسیونیسم این موزه در روز یکشنبه به روی عموم مردم بسته شده بود.

مسوولان این موزه همچنین اعلام کردند که علیه این اقدام شکایتی را تنظیم خواهند کرد. هنوز مشخص نیست که در جریان این حمله به نقاشی مونه‌ آسیبی وارد شده است یا خیر. معترضان درحالی روی نقاشی «بهار» اثر کلود مونه‌ سوپ ریختند که شیشه‌ای روی آن نصب شده بود. کلود مونه که سه‌پایه نقاشی را به خارج از کارگاه و فضای باز برد و سوژه‌های مختلف را در نور و زمان متفاوت نقاشی کرد، شاید محبوب‌ترین نقاش امپرسیونیست باشد. در‌حالی‌که برخی از آثار هنری او، مانند مجموعه «نیلوفرهای آبی»، در سطح جهانی شناخته‌شده‌تر هستند، او آثار هنری بسیار دیگری را در طول دوران خلاقیت خود خلق کرده است. از جمله این نقاشی‌ها به مجموعه «کومه‌ها» می‌توان اشاره کرد.

تاریخچه سوپ‌پاشی

این نوع از اعتراضات از اواخر سال ۲۰۲۲ و با حمله معترضان محیط‌زیستی به نقاشی «آفتاب‌گردان‌ها» اثر ون‌گوگ با سوپ گوجه‌فرنگی آغاز شد. این گروه از افراد همچنین پیش‌تر به نقاشی «مرگ و زندگی» اثر گوستاو کلیمت،‌ نقاش برجسته اتریشی، حمله کردند و روی آن رنگ سیاه روغنی ریختند. دو معترض روی یکی از نقاشی‌های امیلی کار نقاش کانادایی که در گالری هنر ونکوور‌ نگهداری می‌شود، شیره درخت افرا ریختند و دست‌هایشان را با چسب به دیوار چسباندند. «جیغ» اثر ادوارد مونک که در موزه ملی نروژ واقع در اسلو نگهداری می‌شود، چندی پیش نیز هدف حمله معترضان قرار گرفته بود. مجموعه تابلوهای مشهور «قوطی‌های سوپ کمبل» اثر اندی وارهول هنرمند نامدار آمریکایی که در گالری ملی استرالیا نگهداری می‌شود نیز توسط معترضان محیط‌زیستی خط‌خطی شده بود. دو فعال حوزه محیط‌زیست دستانشان را به قاب دو تابلوی نقاشی اثر فرانسیس گویا که در موزه پرادو نگهداری می‌شود، با چسب چسباندند. همچنین گروهی دیگر از فعالان روی شاهکار ون‌گوگ سوپ نخودفرنگی ریختند.

«دختری با گوشواره مروارید»، شاهکار عصر طلایی یوهانس ورمیر در موزه مائریتشویس واقع در لاهه و نقاشی گران‌قیمت «کومه‌ها» اثر کلود مونه نیز هدف معترضان قرار گرفته بودند. حتی «آفتاب‌گردان‌ها»ی مشهور ون‌گوگ نیز در امان نماند و دو زن با حمله به این تابلوی گران‌قیمت، روی آن سوپ گوجه فرنگی ریختند. تابلوی نقاشی «باغ هنرمند در ژیورنی» اثر کلود مونه که در موزه ملی سوئد نگهداری می‌شود، جدیدترین سوژه این گروه از معترضان بوده است. چندی پیش دو زن در استکهلم پس از پرتاب نوعی رنگ به نقاشی هنرمند فرانسوی کلود مونه و سپس چسباندن دستان خود به قاب آن دستگیر شدند.

البته برخی از این معترضان با عواقب حمله به شاهکارهای هنری مواجه می‌شوند. چندی پیش معترضان محیط‌‌زیستی که دست‌های خود را با چسب به تابلوی نقاشی رافائل چسبانده بودند، به پرداخت جریمه نقدی محکوم شدند. همچنین دو فعال محیط‌زیستی که گفته می‌شود در گالری ملی هنر واشنگتن دی‌سی روی محفظه شیشه‌ای مجسمه «رقصنده کوچک چهارده‌ساله» ساخته ادگار دگا، هنرمند فرانسوی قرن نوزدهم، رنگ مالیده بودند، بازداشت شدند و با اتهامات فدرال روبه‌رو شدند. دو معترض محیط‌زیستی که به تابلوی نقاشی «گاری علوفه»‌ مشهورترین اثر هنری جان کانستبل در گالری ملی لندن حمله کرده بودند، برای وارد کردن بیش از هزار پوند خسارت به این نقاشی به پرداخت جریمه محکوم شدند. همچنین دو فعال محیط زیستی اهل بلژیک که سال گذشته به نقاشی «دختری با گوشواره مروارید» اثر یوهانس ورمیر حمله کرده بودند، در یک دادگاه واقع در هلند به دو ماه حبس و یک ماه حبس تعلیقی محکوم شدند.