آتشفشان حاشیه در فستیوال فجر

جعفر محمدشاهی، طراح صحنه فیلم «آپاراتچی»، گفته است: «اگر این فیلم‌هایی که تا الان دیدیم خوب‌ است بقیه چه هستند! بعضی از این فیلم‌ها بیشتر تله‌فیلم و به‌شدت ضعیف هستند. من بعد از ۲۳ سال کار کردن در سینما واقعا فیلم‌اولی هستم؟ رضا ناجی فیلم‌اولی است؟ اگر این‌طور است دیگر با کارگردان فیلم اول کار نکنیم. آخر سر هم هیات داوری که با این فیلم‌ها کار سختی دارد، از همین الان مشخص است سیمرغ طراحی صحنه را به چه فیلمی می‌دهد.» او در ادامه با اشاره به تعداد فیلم‌های جنگی و وضعیت طراحی صحنه آنها افزود: «تانک و هلی‌کوپتر که دیگر طراحی نمی‌شود. چرا در سینمای ایران دیگر «مادر» ساخته نمی‌شود؟ به نظرم بهتر است یک جشنواره برای فیلم‌های جنگی برگزار کنند و از آن یک فیلم به جشنواره فجر بیاید. اجازه دهید فیلم اجتماعی هم ساخته شود.»

یکی دیگر از حاشیه های جشنواره در روزهای اخیر حضور عوامل فیلم «بی‌بدن» ساخته مرتضی علیزاده در سالن برج میلاد و اعتراضشان به عدم راهیابی این اثر به بخش سودای سیمرغ بود. در این گردهمایی اعتراضی، کاظم دانشی نویسنده فیلم گفت: «بی‌‌بدن» از چند پرونده مشابه نوشته شده و شایعه‌هایی وجود دارد که از یک پرونده خاص بوده اما این‌طور نیست و سینمای اجتماعی به مرحله‌ای رسیده که هرچه بخواهید بگویید به یک‌جا ربط پیدا می‌کند و اگر دنبال حقیقت باشی، تبدیل به جنجالگر و یاغی می‌شوی. من بچه این مملکت هستم و برای فیلم‌هایم می‌جنگم و می‌خواهم به اندازه خودش به آن بها بدهند.»

او افزود: «ما درباره حضور فیلم در جشنواره با شخص آقای امینی صحبت کردیم و بعد، ۲۳ آذر فیلم را کلید زدیم و در تاریخ مقرر هم شسته‌ورفته آن را تحویل دادیم، در صورتی که فیلم‌هایی که از سال قبل آماده بود الان ناقص نمایش داده شده است. دانشی گفت: «من نمی‌گویم که بن‌هور ساخته‌ایم، ادعایی نداریم. شبی که قرار بود فیلم در میان فیلم‌اولی‌ها باشد می‌خواستیم فیلم را از جشنواره خارج کنیم ولی گفتند سوار کشتی شده‌ای و نمی‌توانید خارج شوید. هرچه گفتیم سال آینده سوار کشتی می‌شویم، گفتند نه، کشتی سوراخ می‌شود.»

اوافزود: «ایران و این مملکت برای ما مهم است. جشنواره فجر برای همه ما مهم است. قبل از فیلم به همه گفتیم که فیلم را به فجر می‌دهیم و همه قبول کردند. ما فیلمی آبرودار و در شأن جشنواره و مخاطب آن ساختیم نه فیلمی با پرده سبز که با تغییر سانس به جشنواره برسد.» اشاره نویسنده فیلم «بی‌بدن» به اکران  فیلمی با پرده سبز، یکی دیگر از جنجال‌های این رویداد بوده که در اولین روز اتفاق افتاده است. ماجرا این است که فیلم «بهشت تبهکاران» ساخته مسعود جعفری جوزانی بدون موسیقی، با پرده سبز در زمینه و بدون اصلاح رنگ اکران شد و چند روز پس از آن کارگردان پیشکسوت در‌باره این موضوع  واکنش نشان داد.

در نشست خبری این فیلم، مسعود جعفری جوزانی در پاسخ به سوالی در این مورد با انتقاد از مسوولان جشنواره گفت: «اگر من خطا کردم و نسخه کامل فیلم را به جشنواره نرساندم چرا شما نسخه بازبینی را نمایش دادید؟» اما حاشیه دیگر این رویداد را یکی از اعضای هیات انتخاب و بهروز افخمی رقم زدند. بعد از نمایش فیلم «صبح اعدام» که درباره زندگی طیب حاج‌رضایی ساخته شده، انتقادهای زیادی در‌باره کیفیت این اثر در جامعه سینمایی مطرح شد. انتقادها تا جایی پیش رفت که یکی از اعضای هیات انتخاب اعلام کرد اشتباه کردیم «صبح اعدام» را به بخش سودای سیمرغ جشنواره راه دادیم و این فیلم اصلا فیلم نیست.

بهروز افخمی کارگردان این اثر اما سکوت نکرد و در برنامه سینمایی «هفت» که خودش مجری آن است و این شب‌ها از شبکه نمایش روی آنتن می‌رود، خطاب به عضو هیات انتخاب گفت: «اولا اشتباه خود را توجیه نکنید و اگر می‌خواهید درباره «بی‌بدن» حرف بزنید، ابتدا از اشتباه هیات انتخاب عذرخواهی کنید. شما فیلم «بی‌بدن» را با بی‌دقتی دیدید و الان می‌توانید اشتباهتان را جبران کنید.»  افخمی همچنین تاکید کرد حاضر است فیلمش از بخش مسابقه بیرون برود تا فیلم «بی‌بدن» جایش را بگیرد.