گزارش «اقتصادنیوز» از بازار دلار؛

سوغات ارزی بارزانی برای تهران/ کوک دلار از سلیمانیه؟/پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

کدخبر: ۶۴۶۲۰۰
اقتصادنیوز: پس از سفر نِچیروان بارزانی به تهران قیمت دلار در معاملات نقدی روز گذشته نزولی شد. عده‌ای از معامله‌گران تصور می‌کنند با سفر بارزانی کانال سلیمانیه هم ظاهراً باز شده است. با این حال فعالان اقتصادی نوسانات بازار ارز را چگونه پیش‌بینی کرده‌اند؟
سوغات ارزی بارزانی برای تهران/ کوک دلار از سلیمانیه؟/پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

 به گزارش اقتصادنیوز، عده‌ای از فعالان اقتصادی می‌گویند که بازار ارز خبری شده و سیگنال‌ها در خصوص مداخله بانک مرکزی از بازار سلیمانیه موجب هراس و احتیاط دسته‌ای از معامله‌گران شده است. روز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ بود که نِچیروان بارزانی در صدر هیئتی عالی‌رتبه از مقامات اقلیم کردستان عراق وارد تهران شد و با مقامات ایران ازجمله رئیس‌جمهور و رهبر انقلاب دیدار کرد.

 فعالان سیاسی و اقتصادی می‌گویند انجام این سفر در شرایط کنونی از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت است؛ فارغ از جنبه سیاسی، گفته می‌شود این سفر با مذاکرات ارزی نیز همراه بوده است. روز جمعه تابناک به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد که باتوجه‌به تمدید مصوبه مداخلات در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی، به‌زودی بانک مرکزی ایران برای کنترل نرخ ارز به بازار سلیمانیه ورود خواهد کرد. این رسانه  این کار را بی‌سابقه ندانسته و گفته بود که به‌تازگی اقدامی مشابه توسط بازارساز در بازار امارات و با مداخله درهمی صورت پذیرفته است.

در این شرایط به نظر می‌رسد که معامله‌گران تصور می‌کنند با سفر بارزانی کانال سلیمانیه هم ظاهراً باز شده است.

 در همین راستا، بازار ارز در اولین روز هفته جاری شاهد قدرت‌نمایی جناح کاهشی بود. بر همین اساس و آن طور که شواهد نشان می‌دهد قیمت دلار هرات روز گذشته با ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان بازگشایی کرد و در نیمه اول معاملات مرز حمایتی ۶۰ هزار و ۳۰۰ تومان را از دست داد.

 این پایان ماجرا نبود و در نیمه دوم با نزول درهم، اسکناس آمریکایی در بازار هرات کانال ۶۰ هزار تومان را از دست داد و تا محدوده ۵۹ هزار و ۹۵۰ تومان عقب‌نشینی کرد.

 البته در معاملات پشت خطی شنبه‌شب هم شیب کاهشی دلار تا حدودی بیشتر شد و حتی زیر مرز حمایت ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان رفت؛ اما دوباره برگشت خورد و در سطح حمایتی یاد شده به کار خود خاتمه داد.

 فارغ از نوسانات دلار، قیمت درهم امارات با گپ منفی ۶۰ تومانی در ۱۶ هزار و ۵۸۰ تومان آغاز به کار کرد و با کاهش ۱۷۰ تومانی در ۱۴ هزار و ۴۱۰ تومان به معاملات خود پایان داد.

 قیمت تتر هم در روز شنبه یک کانال از دست داد. قیمت تتر ۶۱ هزار و ۲۰۰ تومان بازگشایی کرد و با کاهش تا مرز حمایت ۶۰ هزار و ۷۰۰ تومان پایین آمد. اگر قیمت تتر مرز فعلی را از دست دهد حمایت بعدی در ۶۰ هزار و ۲۰۰ تومان است.

 در حال حاضر پیش‌بینی‌ها دررابطه‌با نوسانات بازار ارز متفاوت است. درحالی‌که عده‌ای معامله‌گران معتقدند که دلار در حال استراحت و نوسان رفت و برگشتی در محدوده خاص است، برخی دیگر معتقدند مرز ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان برای دلار مهم است و در صورتی که زیر این مرز برود، کفه ترازوی جناح کاهشی بازار هرات سنگین خواهد شد. فنی‌های بازار می‌گویند در شرایط کنونی اولین مرز حمایتی بازار ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است. به عقیده تکنیکالیست‌ها اگر این مرز از دست برود مرز حمایتی بعد محدوده ۵۹ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود. اما اگر قیمت دلار هرات با افزایش از مرز مقاومت ۶۰ هزار و ۳۰۰ تومان عبور کند احتمال ورود خریداران به بازار وجود دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی