«هفت» به مدیر من اجازه حرف زدن نداد

شمقدری:نامه‌ام، وکیل مدافعان بی‌جیره و مواجب جشنواره کن را مشخص کرد جواد شمقدری که ۲۰ ماه از حضورش به‌عنوان معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذشته است، در بخش اولیه نشست خبری دیروزش، پیش از پرسش‌های خبرنگاران از برنامه‌های انجام شده و پیش‌روی این معاونت سخن گفت و به حاشیه‌های به‌وجود آمده بر سر نامه‌اش به دبیر جشنواره کن هم اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ما، شمقدری در ابتدای نشست خبری که در سالن اجتماعات بنیاد سینمایی فارابی برگزار ‌شد، به زمین خوردن کلنگ کاخ جشنواره در سال جاری، اصلاح شیوه‌های فیلمسازی در دفاتر سینمای جوان، ایجاد رونق سینمایی و افزایش تولید که در پی آن افزایش کمیت را نیز به همراه داشته است از دیگر اقدامات تیم مدیریت سینمایی برشمرد.

وی با اشاره به صنف تهیه کنندگان سینما اظهار کرد: تلاش کردیم این صنف ساماندهی شود و بخشی از مسوولیت‌های ما به آنها سپرده شد. همچنین تلاش کردیم اکران عادلانه‌ای داشته باشیم که در حال حاضر رسیدن تعداد فیلم‌ها به ۶۰ فیلم نشان از اکران عادلانه دارد.

معاون سینمایی درباره نامه‌اش به دبیر جشنواره کن و حواشی که در پی آن به وجود آمد، گفت: این نامه اگر هیچ اثری نداشت، این خاصیت را داشت که وکیل مدافعان بی‌جیره و مواجب جشنواره‌کن مشخص شدند. فرهنگ اروپایی و غربی یک صورت ظاهر دارد که کن هم همین است، اما فرهنگ غرب سیرت باطنی هم دارد که از آن افرادی مانند هیتلر، استالین، موسیلینی بیرون می‌آیند و در واقع عقبه فرهنگ تمدن غربی این است.

وی افزود: در آنجا ظاهرش شعار آزادی بیان است، اما باطن چیز دیگری است که این در کن به صورت اخراج از جشنواره خود را نشان داد و وظیفه ما این است که بگوییم آن چیزی که در ظاهر نشان می‌دهد، نیست. شمقدری با بیان اینکه ما نخواستیم از فیلمساز خاصی دفاع کنیم، گفت: خواستیم بگوییم منطق شما به این شکل است که حتی کسی که در جشنواره شما برگزیده شده است و بیشترین افتخارات را دارد، حق اظهار نظر ندارد.

وی همچنین با انتقاد از برنامه سینمایی «هفت» اظهار کرد: از ابتدا که مسوولیتمان را شروع کردیم به دنبال تشکیل برنامه سینمایی در تلویزیون بودیم و خوشبختانه خودشان پیشقدم شدند و راه افتاد و ما هم از آن حمایت کرده و می‌کنیم اما باید توجه داشت که مجری باید در حوزه وظایف خودش کار کند و حق ورود و اظهار نظر در هرچیزی را ندارد و نباید در همه آیتم‌ها در مقام تایید کننده ظاهر شده و اعلام موضع کند و بیانیه بدهد. در برنامه قبل هم سجادپور خواست توضیحاتی بدهد که اجازه ندادند حرف بزند.

شمقدری تاکید کرد: مجموعه معاونت سینمایی همه با هم متحد هستند و روی تصمیمات گرفته شده اتفاق نظر قاطع وجود دارد.