کوچ اجباری موزیسین‌ها

خداحافظی با تالار بزرگ کشور؟

بعد از لغو کنسرت رضا بهرام در تالار وزارت کشور و بلافاصله پس از انتشار یک عکس حاشیه‌ساز و با اعلام نقص فنی، حالا دیگر کنسرتی که قرار بود در این سالن برگزار شود نیز به مکان دیگری منتقل شده است. این اتفاق، تاحدودی موضوع نقص فنی را کنار زده و شائبه بسته شدن تالار کشور به روی کنسرت‌های موسیقی را پررنگ کرده است. تالار بزرگ وزارت کشور یکی از قدیمی‌ترین سالن‌های استاندارد موسیقی در ایران است که در طول سال‌های گذشته برخی از بزرگ‌ترین رویدادهای موسیقی ایران را میزبانی کرده است. حالا و با تغییرات اخیر به نظر می‌رسد این تالار از برگزاری رویدادهای بزرگ موسیقی فاصله خواهد گرفت و حتی این احتمال وجود دارد که کنسرت‌های موسیقی دیگر در این تالار برگزار نشوند.

رایزنی دو وزارتخانه

حذف تالار بزرگ کشور از سالن های میزبانی کنسرت البته اتفاق ساده یا کم‌اهمیتی نیست. حتی همین حالا هم تعداد سالن‌های استاندارد برگزاری کنسرت در تهران زیاد نیست. شاید بد نباشد این نکته را یادآوری کنیم که در‌حال‌حاضر با کمبود سالن‌های برگزاری کنسرت مواجه هستیم؛ تا حدی که شاید یکی از دلایل روی آوردن هنرمندان به برگزاری کنسرت در مکان‌هایی مانند موزه‌ها که اساسا برای رویدادهایی مانند کنسرت مناسب نیستند، همین کمبود باشد.

 آیا در چنین شرایطی حذف یک سالن تصمیم اثربخشی است؟ در همین راستا وزیر فرهنگ پیش از این گفته بود که درباره موضوع برگزاری کنسرت‌ها در تالار بزرگ کشور با وزارت کشور رایزنی خواهد کرد و به تفاهم نظر خواهد رسید. با توجه به قول وزیر فرهنگ و البته معاون امور هنری در راستای رفع نقص فنی سالن‌ها در بازه زمانی چندروزه، پیش‌بینی می‌شد کنسرت‌هایی که بنا بر این دلیل نتوانسته بودند به مرحله اجرا برسند، در همان سالن‌ها برگزار شوند. اما لغو کنسرت فرج علیپور در کرج که قرار بود ۹ خردادماه در تالار «شهیدان نژاد‌فلاح» برگزار شود، تفسیرها را تغییر داد.

برخلاف آنچه سعید جابری انصاری، مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز، گفته بود، این کنسرت هفته بعد از تاریخ لغو هم برگزار نشد و خبر رسید که با فاصله یک ماه بعد در سالنی متفاوت، سالن «حافظ» کرج، برگزار می‌شود. اما تغییر مکان کنسرت دو خواننده پاپ یعنی راغب و حمید هیراد از تالار کشور به مکانی دیگر نیز این شائبه را ایجاد کرد که گویا رایزنی‌های دو وزارت فرهنگ و کشور چندان که انتظار می‌رفت،‌ نتیجه‌بخش نبوده است.

در همین حال، شنیده شده که وزارت کشور به عنوان متولی این سالن بزرگ، رویکرد کلی‌اش را در برگزاری کنسرت موسیقی در این سالن تغییر داده و تنها به مواردی خاص اجازه برگزاری برنامه در این سالن می‌دهد. در همین شرایط توییت جالب‌توجه عزت‌‌الله ضرغامی، ‌وزیر میراث فرهنگی کشور، هم وایرال شده است. او گفته دو گروه مخالف برگزاری کنسرت در کشور هستند؛ کسانی که شادی مردم را مغایر با دین می‌دانند و گروهی که شادی مردم را مغایر با راهبرد سیاسی خویش می‌دانند.

مجموع این رخدادها حاکی از آن بود که درباره کنسرت‌ها در هیات دولت اختلاف‌نظرهایی وجود دارد و چنان که پیداست شاید به این ‌زودی‌ها به نتیجه‌ای هم منجر نشود. البته کاهش تعداد سالن‌ها و تغییر زمان کنسرت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در تابستان پیش رو به واسطه تعطیلی کنسرت‌ها در دو ماه محرم و صفر، ممکن است چندان احساس نشود؛ اما بعد از این دو ماه، ترافیک سنگین کنسرت‌ها در پیش خواهد بود و احتمالا فضاهایی غیر از سالن‌های استاندارد موسیقی جایگزین تالارهای محذوف شود؛ موزه‌ها،‌ اماکن تاریخی،‌ کافه‌ها و... تا چه پیش آید.