بازگشت تابلوی استاد

در همین رابطه فرماندار تهران عنوان کرد که شورای شهر هیچ مصوبه‌ای برای اینکه خیابانی به اسم شجریان باشد، ارسال نکرده و گذاشتن این نام بر هر خیابانی قانونی نیست. البته عیسی فرهادی عمل معترضان را نیز تایید نکرد و گفت: «اگر تابلویی نصب شده باشد و کسی آن را تغییر دهد، باز هم اقدامی خلاف قانون انجام شده است. خلاف اول را شهرداری انجام داده و خلاف دوم را کسی که آن را کنده، مرتکب شده است.» در اعتراض به این سخنان علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران ضمن رد ادعای فرماندار گفت: تمامی مصوبات شورا به فرمانداری تهران به‌عنوان دبیرخانه هیات تطبیق مصوبات ارسال می‌شود. اما هیات تطبیق مصوبات که یکی از اعضای آن فرماندار است، در مقام تایید یا رد مصوبات نیست، بلکه صرفا در مهلت ۲هفته‌ای، می‌تواند نسبت به مصوبه‌ای اعتراض کند. وی با بیان اینکه براساس قانون هیات تطبیق ۱۴ روز فرصت دارد تا نسبت به مصوبه ارسالی شورای شهر اعتراض کند و در مقام رد یا تایید نیست، گفت: اگر قانون شوراها را بخوانیم موضوع روشن است. هیات تطبیق به دو دلیل می‌تواند نسبت به مصوبات شورا اعتراض کند. اگر هیات تطبیق یک مصوبه را خارج از حدود و صلاحیت شورا تشخیص دهد یا مصوبه‌ای را مغایر با قوانین و مقررات فرادستی بداند، می‌تواند نسبت به این مصوبه اعتراض کند، نه تایید و رد. در پی این اتفاقات دیروز هیات‌مدیره خانه موسیقی هم به این حاشیه واکنش نشان داد و مخدوش کردن تابلوی خیابان استاد شجریان را محکوم کرد و خواستار رسیدگی فوری قوه قضائیه به این اقدام مجرمانه شد.

در نامه خانه موسیقی آمده است: «در پی مخدوش کردن تابلوی خیابان استاد محمدرضا شجریان که طی روزهای گذشته توسط افرادی انجام شد، هیات‌مدیره خانه موسیقی ضمن ابراز تاسف از این حرکت غیر قانونی آن هم تحت عنوان خانواده شهدا که در واقع وهن این خانواده‌های محترم است، ابراز داشتند که بی‌احترامی به قانون و حقوق شهروندی از سوی هیچ شخص و نهادی قابل دفاع نبوده و زیبنده هیچکس نیست؛ علی‌الخصوص که نام مطهر شهدا در میان باشد. خانه موسیقی انتظار دارد تمام نهادهای حقوقی و قضایی مرتبط با این موضوع به‌منظور صیانت از اجرای قانون و حمایت از حقوق شهروندی با قدرت و صلابت به انجام وظایف قانونی خود بپردازند و از چنین اقداماتی که دور از شأن جامعه امروزی بوده و به نوعی به هرج و مرج دامن می‌زند، جلوگیری کند.»

  مخالفت اصولگرایان 

این اتفاق با واکنش‌های زیادی همراه بود، اما واکنش برخی رسانه‌های اصولگرا قابل تامل بود. حسین قدیانی از روزنامه‌نگاران و چهره‌های شناخته‌شده اصولگرا در اینستاگرام مطلبی نوشت و به شدت از این رفتار انتقاد کرد.

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس دهم، نیز در توییتی نوشت: «قوه قضائیه باید افرادی را که قانون‌شکنی کردند و تحت عنوان «شهید» در خیابانی نام دیگری را جایگزین نام استاد شجریان کردند، مواخذه و مجازات کند. شهیدان فخری‌زاده و احمدی‌روشن هر دو افرادی خوشفکر و معتدل بودند و قطعا از این کار راضی نیستند. شورای شهر باید تابلو را مجددا نصب کند.»در این میان خانواده شهید فخری‌زاده اما  حرف‌آخر را زد و با انتشار بیانیه‌ای مخالفت خود را با این حرکت مطرح کرد. خانواده شهید فخری‌زاده نوشتند: با عنایت به علاقه‌مندی و احترام شهید عزیزمان به هنر و موسیقی اصیل ایرانی و زبان و ادبیات فاخر پارسی به‌عنوان ارکان جدایی‌ناپذیر فرهنگ غنی ایران اسلامی، هرگونه تغییر در نام‌ها و نمادهای این عرصه دور از اندیشه و سیره آن شهید راه علم و دانش و اقتدار میهن عزیزمان است. با تقدیر و تشکر از ابراز احساسات ارادتمندان به ساحت شهدای انقلاب اسلامی به‌ویژه شهید دکتر محسن فخری‌زاده به استحضار می‌رساند هرگونه تغییر در نام‌ها و عناوین معابر و خیابان‌ها باید از طریق مراجع رسمی صورت گیرد و اقداماتی خارج از رویه‌های جاری، شایسته و به مصلحت نیست. همچنین با اقدام شورای اسلامی شهر تهران در همان ساعات ابتدایی این ترور ناجوانمردانه، نام خیابان «صنایع» به «شهید محسن فخری‌زاده» نام‌گذاری شد و مقدمات لازم برای نام‌گذاری یکی از خیابان‌های اصلی شهر تهران نیز در دستور قرار گرفته است.در همین رابطه باشگاه خبرنگاران دیروز نوشت ترمیم تابلوی خیابان استاد محمدرضا شجریان، انجام شد و همچنین تابلوی شهید فخری‌زاده، به جای خیابان صنایع نصب شد.