یک تهیه‌کننده و مدیر سینمایی ایرانی فعال در خارج، از راه‌های جهانی‌شدن سینمای ایران و موانع این موضوع سخن گفت.به گزارش «ایسنا»، آرمین میلادی که علاوه‌بر پخش فیلم‌های ایرانی، مدیریت جشنواره فیلم‌های ایرانی در استرالیا را هم برعهده دارد، گفت: هرچند در سال‌های اخیر فیلم‌های مختلفی از ایران در سینماهای جهان اکران شدند و چند سالی است که به شکل منظم‌تری فیلم‌های جایزه گرفته و به اصطلاح جشنواره‌ای ایران بیشتر شناخته شده اما همچنان موانع کوچک و بزرگی در راه هرچه بیشتر جهانی شدن سینمای ایران به‌چشم می‌خورد. او یادآور شد: شاید بتوان گفت نمایش فیلم‌های موفقی مثل «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» کارگردان ایرانی اسکار گرفته کمی از غریب بودن سینمای ایران در جهان را بهبود بخشیده اما گویا موانع مهم‌تری همچنان حل نشده باقی مانده‌اند.

این روزها به همت‌ این پخش‌کننده و پخش «دریچه سینما» برای اولین‌بار به‌صورت گسترده فیلم کمدی تجاری «نهنگ عنبر۲» در پانزده شهرمختلف استرالیا به‌طور همزمان و به مدت دو هفته به روی پرده رفت و همچنین استقبال از این فیلم در دوازده شهر آمریکا، اکران آن را به هفته چهارم خود کشاند، این پخش‌کننده در ادامه از برخی موانع اکران جهانی فیلم‌های تجاری ایرانی سخن گفت. آرمین میلادی با اشاره به برخی موانع یادآور شد: یکی از این موانع که توجه بیش از بیش مسوولان و متولیان سینمای ایران را می‌طلبد، توجه به وجود نسخه‌های قاچاق فیلم‌ها و در دسترس بودن آنهاست که ضربه مهلکی به سینمای ایران زده است، عدم توجه به قانون کپی‌رایت می‌تواند سینمای ایران، نوابغ و کارگردانان مطرح این سینما را از اکران جهانی و فرصت بیشتر و بهتر دیده شدن محروم کند.

او خاطرنشان کرد: نکته بعدی که شاید بتوان گفت بعد از توجه به قانون کپی‌رایت، از اهمیت زیادی برخوردار است، توجه به استانداردهای پخش در بازارهای بین‌المللی است که هدف اصلی موسسه «دریچه سینما» است. هرچند که سینمای تجاری ایران هنوز فاصله زیادی برای رقابت در عرصه بین‌المللی با سینمای تجاری کشورهای توسعه‌یافته‌ای همچون هند و چین را دارد، اما تلاش «دریچه سینما» ایجاد فضایی حرفه‌ای برای عرضه مناسب فیلم‌های تجاری ایرانی با رعایت استانداردهای پخش در بزرگ‌ترین و معتبرترین مجموعه سینماهای خارج از کشور است. آرمین میلادی که مدیریت جشنواره فیلم‌های ایرانی در استرالیا را هم برعهده دارد، معتقد است فیلم‌سازان ایرانی با توجه به امکان دیده‌شدن در سطح بین‌المللی فیلم‌های خود را بیشتر به استانداردهای جهانی نزدیک کرده‌اند. وی اظهار امیدواری کرد با تحقق یافتن هدف اصلی «دریچه سینما» در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد توسعه صنعت سینمای تجاری ایران و همکاری تولید مشترک با کشورهای توسعه‌یافته خواهیم بود.