عیدی‌های تلخ و شیرین سینما
گروه فرهنگ و هنر: در کمتر از دو هفته مانده به موعد اکران نوروز، پنج فیلم با بستن قراردادهای خود با سرگروه‌های سینماها اکران خود را رسمی کردند. با این حساب با حضور چهار فیلم از جشنواره فجر اخیر و یک فیلم کمدی که در جشنواره حضور نداشت، گمان می‌رود که نوروز 95 اکران خوب و موفقی برای سینمای ایران رقم بخورد. نکته جالبی که در این نوروز برخلاف نوروزهایی که مسعود ده نمکی فیلمی آماده اکران داشت این است که رسوایی 2 آخرین ساخته ده نمکی در چرخه اکران حضور ندارد. همچنین تقریبا برای اولین بار در سال‌های اخیر فیلمی برای نوروز اکران می‌شود که ادامه اکرانش به نوروز ختم شده است.

غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره مصوبات جلسه ۱۷ اسفندماه این شورا به «ایسنا»، گفت:‌ در این جلسه، مقرر شد علاوه‌بر فیلم سینمایی «من سالوادور نیستم» که در حال حاضر به سرگروهی سینما «ماندانا» اکران می‌شود، فیلم‌های «بادیگارد»، «کفش‌هایم کو»، «پنجاه کیلو آلبالو»، «ابد و یک روز» و «خشم و هیاهو» هم در پنج سرگروه سینمایی باقی مانده بر پرده روند. او گفت: ‌براین اساس فیلم سینمایی «بادیگارد» ابراهیم حاتمی‌کیا در گروه سینمایی استقلال، «کفش‌هایم کو» به کارگردانی کیومرث پوراحمد به سرگروهی پردیس سینمایی زندگی، «پنجاه کیلو آلبالو» به سرگروهی پردیس سینمایی کوروش، «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی به سرگروهی سینما آزادی و «خشم و هیاهو» به کارگردانی هومن سیدی به سرگروهی اریکه ایرانیان در اکران نوروزی نمایش داده می‌شوند.


بادیگارد

یکی از مهم‌ترین فیلم‌هایی که از روز 25اسفند ماه روی پرده می‌رود آخرین ساخته ابراهیم‌حاتمی کیاست که در جشنواره فیلم فجر با بی‌مهری‌هایی از سوی هیات داوران مواجه شد. این فیلم درباره یک محافظ شخصی است. این محافظ شخصی در بخشی از داستان از جان یکی از شخصیت‌های مهم نظام محافظت می‌کند؛ اما در جایی دیگر و براساس حوادث متوجه می‌شود که او بیش از آنکه به فکر نظام باشد به فکر منافع شخصی است. محافظ شخصی دچار تشکیک می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که محافظت از آن فرد را کنار بگذارد و به سراغ محافظت از شخص دیگری برود که یکی از فعالان هسته‌ای کشور است. فیلم «بادیگارد» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است. به گفته کارن همایون فر، بی‌شک «بادیگارد» بهترین، ساخت یافته‌ترین، نفسگیرترین اثر حاتمی کیا است. فیلم «چ»، ساخته قبلی ابراهیم حاتمی‌کیا 7 سیمرغ بلورین در سی و دومین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.

بازیگران: پرویز پرستویی، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، امیر آقایی، فرهاد قائمیان و دکتر محمود عزیزی.


ابد و یک روز

فیلم تحسین شده جشنواره فیلم فجر در اولین نوبت اکران در دید قضاوت عموم مخاطبان قرار می‌گیرد. سعید روستایی 26 ساله در اولین تجربه فیلم‌سازی‌اش توانست سیمرغ‌های جشنواره فیلم فجر را درو کند و به همین دلیل مردم مشتاقند کار او را زودتر ببینند. سعید روستایی پیش از این سه فیلم کوتاه به نام‌های «شنبه»، «مراسم (از طرف آنها)» و «خیابان خیلی خلوت» را کارگردانی کرده است. این فیلم قصه یک خانواده را روایت می‌کند که در تدارک مراسم عروسى دخترشان سمیه هستند، اما اتفاقاتی روابط خواهران و برادران را سرد می کند که در نهایت باعث ماجراهایی می‌شود.

بازیگران: پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، ریما رامین‌فر، شبنم مقدمی و شیرین یزدان بخش.


کفش‌هایم کو

آخرین فیلم کیومرث پوراحمد به حال و هوای یکی از بهترین فیلمهایش شب یلدا بسیار نزدیک است. «کفش هایم کو؟» فیلمی در ارتباط با تبعات مهاجرت و بیماری آلزایمر است. حبیب کاوه کارخانه‌دار قدیمى مبتلا به بیمارى آلزایمر است. خانواده‌اش او را ترک کرده‌اند؛ اما با بازگشت دخترش به ایران اتفاقاتى مى‌افتد. کیومرث پوراحمد درباره این فیلم می‌گوید: «انگیزه اولیه من برای ساخت این فیلم مطرح کردن بیماری آلزایمر برای خانواده‌هایی است که اعضای خانواده‌شان با چنین بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند. می‌خواستم که آنها بیشتر با وجوه این بیماری آشنا شوند و بدانند که چطور باید در برابر عزیزانشان رفتار کنند. البته این موضوع بر بستر یک داستان خانوادگی پرتنش مطرح شد.»

بازیگران: رضا کیانیان، مجید مظفری، رویا نونهالی، بهاره کیان افشار، مینا وحید، راشین ربی و منصوره وافری.


خشم و هیاهو

هومن سیدی از آن فیلم‌سازهای جوانی است که هر اثرش می‌تواند چشم‌ها را به سمت خود بچرخاند. خشم و هیاهو آخرین فیلم هومن سیدی به اذعان اکثر منتقدان با اینکه فضای تلخی دارد؛ اما از کار قبلی‌اش؛ اعترافات ذهن خطرناک من فیلم بسیار بهتری است. این فیلم در لفافه به یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های جنایی سال‌های اخیر هم پرداخته است. هومن سیدی در یادداشتی درباره این فیلم این‌گونه نوشته است: «تلاش کردم تا در فیلم «خشم و هیاهو» نگاه دقیق‌تری به تماشاگر داشته باشم. . . موفق بودن یا نبودن این تلاش را نمی‌دانم، اما به این موضوع در ساخت «خشم و هیاهو» توجه کرده ام.»

بازیگران: طناز طباطبایی، نوید محمدزاده، سعید چنگیزیان، بهناز جعفری، رضا بهبودی، بهزاد عمرانی و رعنا آزادی‌ور.


پنجاه کیلو آلبالو

تنها فیلمی که در جشنواره فیلم فجر اخیر روی پرده نرفت فیلم پنجاه کیلو آلبالو بود که قرعه اکران نوروز به نامش خورد. داستان «پنجاه کیلوآلبالو» که در ژانر کمدى رمانتیک تولید شده است از مجلس عروسی مرجان آغاز می‌شود. در میانه‌های عروسی ماموران برای دستگیری داماد خلافکار وارد می‌شوند و میهمانان هم فرار می‌کنند. در این میان ریختن آب آلبالو روی پیراهن داوود باعث آشنایی ناگهانی او و آیدا می‌شود و اتفاقات ناخواسته‌ای برای آنها می‌افتد.