گروه صنعت و معدن: آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دو ماه منتهی به اردیبهشت ماه بیانگر آن است که از میان 14‌محصول معدنی منتخب نیمی رشد و نیمی دیگر با افت تولید مواجه بودند. هرچند محصولات منتخب توانسته‌اند افت و رشد تولید مساوی را در کارنامه خود ثبت کنند، اما بررسی جزئیات عملکرد این محصولات بیانگر سنگینی وزن افت تولیدی‌‌ها در مدت زمان مورد بررسی است. داده‌های مذکور همچنین بیانگر آن است که از میان 14 محصول منتخب معدنی و صنایع معدنی بیشترین کاهش تولید به کنسانتره زغال‌سنگ با افت 6/ 51 درصدی اختصاص داشته و شیشه جام نیز با رشد 4/ 22 درصدی بیشترین رشد تولید را تجربه کرده است.

از سوی دیگر و براساس آمار اعلام شده از میان 13 محصول منتخب پتروشیمی به تفکیک محصولات شیمیایی و پلیمری 8 محصول در دو ماه منتهی به اردیبهشت ماه افت تولید را تجربه کردند که در میان آنها پلی‌کربنات (PC) با افت منفی 65 درصدی با بیشترین کاهش تولید همراه بوده است. انباشت محصول در انبار و کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان مخصوصا لوازم خانگی علت اصلی افت تولید این محصول شیمیایی است که از سوی وزارت صنعت اعلام شده است. با این شرایط می‌توان گفت کاهش تقاضا عمده دلیلی است که موجب شده تا محصولات پتروشیمی و اصولا پلیمری در مدت زمان مورد بررسی افت تولید را تجربه کنند.


وضعیت تولید محصولات معدنی

جدول تولید کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی در دو ماه منتهی به اردیبهشت ماه امسال و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته بیانگر آن است که «شیشه جام»، «ظروف چینی»، «ظروف شیشه‌ای»، «چینی بهداشتی» و «آلومینیوم» رتبه اول تا پنجم را از لحاظ میزان رشد تولید کسب کرده‌اند و «کنسانتره زغال‌سنگ»، «کاشی و سرامیک»، «سنگ‌آهن»، «کاتد مس» و «محصولات فولادی» پنج محصول دیگری هستند که در این مدت افت تولید را ثبت کرده‌اند. براساس این گزارش مجموع شیشه جام تولیدی در دو ماه منتهی به اردیبهشت ماه برابر با ۲۳۵ هزار تن بوده است که در مقایسه با تولید ۱۹۲ هزار تن شیشه جام در مدت مشابه سال گذشته این محصول توانسته رشدی ۴/ ۲۲ درصدی را تجربه کند. این محصول در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه نیز رشدی ۳/ ۴ درصدی را تجربه کرد. مجموع شیشه جام تولید شده در اردیبهشت ماه برابر با ۱۲۰ هزار تن بوده است. «ظروف چینی» نیز در مدت زمان مورد بررسی توانست جایگاه دوم محصولات منتخب معدنی و صنایع معدنی با بیشترین رشد را از آن خود کند به طوری که میزان تولید این محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶/ ۱۷ درصد رشد داشته است.


مجموع تولید «ظروف چینی» در دو ماه منتهی به اردیبهشت ماه برابر با 10 هزار تن بوده است. رشد تولید «ظروف چینی» در مدت زمان مورد بررسی در حالی است که در اردیبهشت‌ماه نسبت به فروردین ماه این محصول هیچ تغییری را تجربه نکرده است، به طوری که «ظروف چینی» تولیدی در اردیبهشت و فروردین ماه برابر با 5 هزار تن بوده است. «ظروف شیشه‌ای» سومین محصولی است که در مدت زمان مورد بررسی توانست رشد 6/ 13 درصدی تولید را از آن خود کند. براساس آمار اعلام شده در دو ماه منتهی به اردیبهشت ماه در مجموع 101 هزار تن «ظروف شیشه‌ای» در کشور تولید شد. مجموع تولید این محصول در مدت زمان مشابه سال قبل برابر با 88‌هزار و 500 تن بوده است. «چینی بهداشتی» نیز در آمار اعلام شده جایگاه چهارم را آن خود کرده به طوری که مجموع تولید این محصول در مدت زمان مورد بررسی برابر با 13 هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی 3/ 8 درصدی را ثبت کرده است. مجموع «چینی بهداشتی» تولید شده در اردیبهشت ماه برابر با 7 هزار تن بوده که با توجه به تولید 6 هزار تنی در ماه ماقبل آن رشدی 7/ 16 درصدی را تجربه کرده است. اما «آلومینیوم» در جدول اعلام شده با تولید 64 هزار و 400 تن در دو ماه منتهی به اردیبهشت ماه توانست جایگاه پنجم را از آن خود کند و به رشدی 1/ 8 درصدی دست یابد. براساس آمار اعلام شده «آلومینیوم» تولید شده در اردیبهشت ماه حدود 33 هزار تن بوده است.


افت تولیدی‌ها

اما در میان محصولات منتخب معدنی و صنایع معدنی که افت تولید را تجربه کرده‌اند بیشترین افت به «کنسانتره زغال‌سنگ» اختصاص داشته به طوری که این محصول با تولید ۸۱ هزار و ۳۰۰ تن در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل افتی ۶/ ۵۱ درصدی را تجربه کرد. مجموع «کنسانتره زغال‌سنگ» تولیدی در مدت زمان مشابه سال قبل برابر با ۱۶۷ هزار و ۹۰۰ تن بوده است. «کاشی و سرامیک» دومین محصول معدنی است که در مدت زمان مورد بررسی افت تولید ۱/ ۳۸ درصدی را تجربه کرد. براساس داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت مجموع تولید «کاشی و سرامیک» در دو ماه منتهی به اردیبهشت ماه برابر با ۳۹ میلیون مترمربع بوده است، این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال قبل ۶۳ میلیون مترمربع «کاشی و سرامیک» در کشور تولید شده بود. اما «سنگ‌آهن» سومین محصولی است که در این مدت افت تولید را تجربه کرد. براساس آمار اعلام شده افت این محصول معدنی برابر با ۹/ ۱۰ درصد بوده است. در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۵ میلیون و ۹۳ هزار تن سنگ آهن در کشور تولید شده بود. «کاتد مس» نیز افتی ۶/ ۹ درصدی را در دو ماه منتهی به اردیبهشت ماه تجربه کرد. تولیدکنندگان این محصول معدنی در این مدت در مجموع موفق به تولید ۲۸ هزار و ۳۰۰ تن «کاتد مس» شدند این در حالی است که مجموع تولید این محصول در مدت زمان مشابه سال قبل برابر با ۳۱هزار و ۳۰۰ تن بوده است. «محصولات فولادی» نیز در این مدت افت ۵/ ۸ درصدی را تجربه کرد و در جایگاه پنجم قرار گرفت. مجموع «محصولات فولادی» تولیدی در دو ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه برابر با دو میلیون و ۷۹۸ هزار تن بوده و این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال قبل حدود سه میلیون و ۶۰ هزار تن محصولات فولادی در کشور تولید شده بود.


منتخب‌های پتروشیمی

اما آمار اعلام شده در خصوص وضعیت تولید کالاهای منتخب پتروشیمی به تفکیک محصولات شیمیایی و پلیمری در دو ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر آن است که از مجموع 13 محصول مورد بررسی 8 محصول افت تولید را تجربه کرده‌اند. «پلی‌اتیلن» (PE)، « اکریلونیتریل بوتادین استایرن» (ABS)، «پلی‌استایرن» (PS)، «پلی وینیل کلراید» (PVC) و «سایر محصولات شیمیایی» بیشترین رشد تولید را تجربه کرده و «پلی کربنات» (PC)، «اپوکسی رزین» (ER)، «استایرن بوتادین رابر» (SBR)، «پلی بوتادین رابر» (PBR) و «آمونیاک» بیشترین افت تولید را تجربه کرده‌اند. داده‌های اعلام شده بیانگر آن است که مجموع تولید محصولات پلیمری در دوماه منتهی به اردیبهشت ماه برابر با 965 هزار تن بوده که رشدی 9/ 16 درصدی داشته است. از سوی دیگر مجموع تولید محصولات شیمیایی نیز برابر با 7 میلیون و 95 هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی 1/ 2 درصدی را تجربه کرده است. براساس آمار اعلام شده «پلی اتیلن» (PE) با تولید 631 هزار تن رشدی 3/ 26 درصدی را تجربه کرده تا در لیست کالاهای منتخب پتروشیمی رتبه اول را به خود اختصاص دهد.


مجموع «پلی‌اتیلن» (PE) تولیدی در مدت زمان مشابه سال قبل برابر با ۴۹۹ هزار و ۳۰۰ تن بوده است. «اکریلونیتریل بوتادین استایرن» (ABS) دومین محصولی است که در این مدت توانست رشد ۶/ ۱۵ درصدی را تجربه کند. «اکریلونیتریل بوتادین استایرن» (ABS) تولیدی در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۱۰ هزار تن بوده و با توجه به جدول داده‌ها می‌توان گفت تولیدکنندگان این بخش در سال جاری هزار تن رشد تولید داشته‌اند. اما «پلی‌استایرن» (PS) سومین محصولی است که در دو ماه منتهی به اردیبهشت ماه توانست رشد ۲/ ۱۴ درصدی تولید را تجربه کند. مجموع تولید «پلی‌استایرن» (PS) در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۲۷ هزار تن بوده و با این شرایط تولیدکنندگان این محصول پلیمری توانسته‌اند نزدیک به چهار هزار تن بیشتر از سال قبل تولید کنند.


افت تولیدی‌ها

اگر از محصولات پتروشیمی که رشد تولید را تجربه کرده‌اند بگذریم، «پلی کربنات» (PC) در مدت زمان مورد بررسی با بیشترین افت تولید مواجه بوده به طوری که مجموع تولید این محصول در دوماه منتهی به اردیبهشت ماه به هزار تن رسیده است، این در حالی است که تولیدکنندگان این محصول پتروشیمی در دوره مشابه سال گذشته، موفق به تولید 2هزارو600 تن «پلی کربنات» (PC) در کشور شده بودند. «اپوکسی رزین» (ER) دیگر محصول پتروشیمی است که در این مدت افت 6/ 47 درصدی را ثبت کرده؛ مجموع تولید این محصول در دوماه منتهی به اردیبهشت ماه برابر با هزار تن بوده است. تولیدکنندگان این محصول پلیمری سال گذشته موفق به تولید 2هزار و100 تن از این محصول شده بودند. «استایرن بوتادین رابر» (SBR) سومین محصولی است که در این مدت با افت تولید مواجه شد، مجموع تولید این محصول پلیمری برابر با 4 هزار تن بوده و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل 6هزار و 800 تن «استایرن بوتادین رابر» (SBR) در کشور تولید شده و با این شرایط تولید‌کنندگان این بخش افتی 2/ 41 درصدی را ثبت کردند.

انتشار کارنامه بهاری معدنی‌ها