گروه صنعت و معدن: وزیر نیرو با بیان اینکه تلاش می‌کنیم با اعمال راهکارهای کوتاه‌مدت و میان‌مدت از حجم ورود آلاینده‌ها به رودخانه‌های بزرگ کشور بکاهیم گفت:جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به رودخانه‌ها زمان‌بر است.

حمید چیات‌چیان اظهار کرد: متاسفانه سال‌های سال است که برخی رودخانه‌های بزرگ کشور با ورود فاضلاب آلوده می‌شوند.

وی افزود: این فاضلاب پساب کشاورزی، فاضلاب خام انسانی، فاضلاب بیمارستان‌ها و... را شامل می‌شود که برای هر کدام باید چاره‌اندیشی کرد. وزیر نیرو با بیان اینکه از ورود فاضلاب به برخی رودخانه‌های کشور بی‌خبر نیستیم، به خبرگزاری تسنیم گفت: از ابتدای آغاز به کار دولت در خصوص ورود آلاینده‌ها به منابع سطحی و زیرزمینی آب کشور جلسات متعددی برگزار شده و راهکارهایی اندیشیده شده است. این عضو کابینه دولت در خصوص چرایی اجرایی نشدن این راهکارها گفت: اکثر راهکارهای مطلوب برای حذف منابع آلاینده، پروژه‌های بزرگی را دربر‌می‌گیرد که نیاز به منابع مالی و صرف زمان دارد. وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم با اعمال راهکارهای کوتاه‌مدت و میان‌مدت از حجم ورود آلاینده‌ها به رودخانه‌های بزرگ کشور بکاهیم، اما جلوگیری از ورود آلاینده‌ها با توجه به ضرورت احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و اجرای پروژه‌های جمع‌آوری پساب‌ها و اعمال راهکارهایی جایگزین برای دفع آنها، زمان‌بر است.

وزیر نیرو با بیان اینکه تامین مطلوب آب شرب اولویت اول وزارت نیرو است، خاطرنشان کرد: از بخش‌های آلوده رودخانه‌ها برای انتقال آب به تصفیه‌خانه‌های شهری استفاده نمی‌شود و نگذاشته‌ایم در نقطه‌ای از کشور، آلودگی به آب شرب مردم ورود کند.

سد نساختن تابو نیست

وزیر نیرو همچنین با تاکید بر تغییرات آب و هوایی و لزوم بازنگری در ساخت برخی سدها گفت: ۱۱۸ سد در دست ساخت قرار دارد. به گفته چیت‌چیان، تاکنون ۱۴۰ سد نیز در کشور ساخته شده است.

وزیر نیرو در ادامه به خبرگزاری مهر اظهار کرد: در چند سال گذشته سوالاتی توسط کارشناسان محیط زیست در خصوص ضرورت سدسازی در کشور مطرح شد که یک پاسخ واحد برای آن وجود ندارد. چیت چیان ادامه داد: هر سدی به جای خود باید از منظر اجتماعی، اقتصادی و هیدرولوژی منطقه ای مورد بررسی قرار گیرد. هم اینک شرایط آب و هوایی کشور، شرایط بارش و روان‌آب‌ها در کشور تغییر کرده و برخی سدها در نتیجه این تغییرات ممکن است مختصاتشان تغییر کند یا احداث برخی سدها متوقف شود. وزیر نیرو خاطرنشان کرد: ساختن یا نساختن سد تابو نیست و تابع عوامل مختلفی است که بعضا ساخت سد را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.