گروه صنعت و معدن: وزیر نیرو با بیان اینکه راه حل رفع مشکل آب کشور مدیریت ۲۵ درصدی مصرف آب توسط مشترکان است به خبرگزاری مهرگفت: شورای حفاظت از منابع آب در استان‌ها به ریاست استانداران احیا می‌شود. حمید چیت چیان با اعلام اینکه طرح احیای شورای حفاظت از منابع آب در استان‌های کشور به هیات دولت ارائه شده و به‌زودی هیات دولت این طرح را مصوب می‌کند گفت: استانداران به عنوان رئیس شورای حفاظت منابع آب در استان‌ها و حفاظت محیط زیست نیز دبیری این شورا را بر عهده می‌گیرند. وزیر نیرو اظهار کرد: مشکل کمبود آب در سطح کشور به دغدغه وزارت نیرو و دولت تبدیل شده و بیشترین مشکل ما در این بخش مربوط به نبود مدیریت مصرف است. وی افزود: با تنظیم مدیریت مصرف آب در سطح کشور، مشکل کمبود آب نیز تا حد زیادی برطرف می‌شود و باید این کار در دستور کاری مشترکان قرار گیرد. چیت‌‌چیان تاکید کرد: اگر مصرف‌کنندگان اعم از مصارف خانگی و کشاورزی بتوانند با مدیریت، مصرفشان را ۲۵ درصد کاهش دهند مشکل کمبود آب در کشور نیز رفع می‌شود. وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی با کشت گیاهان گلخانه‌ای می‌توان حداقل ۱۰ درصد از مصرف آب را مدیریت کرد و کشت گلخانه‌ای باید جایگزین سایر کشت‌های آب بر شود.

بحث ادغام وزارت نیرو و نفت در دولت مطرح نیست

وزیر نیرو همچنین در حاشیه دیدار با «شاهین مصطفی‌یف» وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان، درخصوص مباحث مطرح شده مبنی بر ادغام دو وزارتخانه نفت و نیرو به خبرگزاری تسنیم گفت: وزارت نفت وظیفه تامین سوخت را دارد و وزارت نیرو نیز تولید برق را برعهده دارد، اما چنین نیست که در اثر این همکاری‌ها، این دو وزارتخانه در فعالیت اقتصادی مشارکت داشته باشند. چیت‌چیان اظهار کرد: وزارت نفت و نیرو وظایف تعریف‌شده و مشخصی دارند و در بسیاری حوزه‌ها ازجمله تاسیسات نیروگاهی فعالیت مشترک دارند؛ ازجمله اینکه وزارت نفت وظیفه تامین سوخت را دارد و وزارت نیرو نیز تولید برق را برعهده دارد، اما چنین نیست که در اثر این همکاری‌ها، این دو وزارتخانه در فعالیت اقتصادی مشارکت داشته باشند. وی احداث و توسعه نیروگاه‌ها و صادرات برق را جزو سیاست‌های دولت عنوان کرد و افزود: این موضوع در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد توجه خاص قرار گرفته است و با فعالیت گسترده درزمینه توسعه نیروگاه‌ها و خطوط انتقال، تلاش داریم ایران را به مرکز انرژی منطقه تبدیل کنیم. چیت‌چیان درباره قطع آب مشترکان پرمصرف در تهران که روز گذشته انجام شد، گفت: در تمام جهان هنگام مواجهه با شرایط کم‌آبی و خاص، مقررات ویژه‌ای برای مدیریت شرایط وضع می‌شود و این موضوع نیز در تهران به‌عنوان یک راهکار هشداردهنده انجام شد تا شهروندان پرمصرف رویه غلط خود را اصلاح کنند.

وی با بیان اینکه شهروندان در فصل پاییز نیز باید مراقب مصرف خود باشند، افزود: امسال باتوجه به وضعیت کم‌آبی، پیشنهادهایی درباره کنترل مصرف مشترکان پرمصرف به دولت ارائه شده و این موضوع در دست تصویب است.