گروه انرژی- «در حال حاضر ۱۸۰هزار میلیاردریال به بانک‌ها، بخش خصوصی و پیمانکاران بدهکاریم.» این آخرین آماری است که مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر از وضعیت بدهکاری این شرکت اعلام می‌کند. همایون حائری در نشست خبری روز گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این شرکت مبالغی را هم از صنایع طلبکار است، گفت: بیشترین بدهی بخش خصوصی به شرکت توانیر مربوط به شرکت المهدی هرمزگان است که بالغ بر ۳هزار میلیارد ریال است. مدیرعامل توانیر در ادامه با اشاره به اینکه برای تولید سالانه پنج هزار مگاوات برق به حدود ۶میلیارد دلار سرمایه و پنج میلیارد لیتر سوخت نیاز است، گفت: با مقداری صرفه‌جویی می‌توان یک سوم این هزینه‌ها را حذف کرد. حائری فرهنگ سازی و استفاده از انرژی‌های نو را در این خصوص موثر دانست و گفت: در حال حاضر صنایعی داریم که چهار برابر استاندارد جهانی برق مصرف می‌کنند و از طرفی پول برق را نیز نمی‌دهند. وی با اشاره به اینکه با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مقداری در مصرف برق صرفه‌جویی شد، تاکید کرد: باید با منطقی کردن قیمت برق و فرهنگ‌سازی به سمت درست مصرف کردن برویم. حائری با اشاره به ضرورت مدیریت تقاضا و مصرف برق گفت: صنعت برق برای پاسخگویی به نیازهای کشور سالانه به ۱۲۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری جدید جهت ایجاد ظرفیت‌های جدید و ۸۰ هزار میلیارد ریال برای هزینه‌های جاری نیاز دارد. این در حالی است که ارزش تولید سالانه ۲۰۰میلیارد کیلووات ساعت برق با احتساب متوسط قیمت ۴۰۰ ریال به ازای هر کیلووات ساعت، به ۸۰ هزار میلیارد ریال می‌رسد که کفاف نیمی از منابع مالی موردنیاز این صنعت را نیز نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: گذشته از این، صنعت برق هم اکنون حدود ۱۸۰هزار میلیارد ریال به پیمانکاران بخش خصوصی و سامانه بانکی نیز بدهکار است و تنها راه رهایی این صنعت از گرفتاری‌های مالی، اصلاح و تعدیل قیمت برق است. حائری با بیان اینکه مجلس مجوز اصلاح ۳۸درصدی قیمت برق را به دولت داده است، افزود: اگرچه افزایش ۳۸درصدی قیمت برق تنها بخشی از نیازهای مالی صنعت را تامین می‌کند، اما امیدواریم اصلاح قیمت برق پیش از پایان سال جاری انجام شود.

وی تصریح کرد:‌ صنعت برق در شرایط کنونی برای تامین برق تابستان ۹۴ با دشواری‌های زیادی مواجه است و تداوم شرایط کنونی، نتایج خوبی را برای این صنعت رقم نخواهد زد.

وی مصرف برق در ایران را چهار برابر استاندارد جهانی عنوان کرد و گفت: عامل موثر برای اصلاح مصرف برق در بخش خانگی توسعه فرهنگ مصرف و مدیریت تقاضا و برای اصلاح مصرف برق در بخش صنعتی اصلاح قیمت است. مدیرعامل توانیر اظهار کرد:‌ با وجود محدودیت‌ها و چالش‌های موجود، کارکنان صنعت برق هم قسم شده‌اند تا جایی که در توان دارند، برق مورد نیاز مشترکان را تامین کنند.