درخواست خروج شهرک‌های صنعتی از لیست واگذاری‌ها
گروه صنعت و معدن- هرچند با اعلام لیست واگذاری شرکت‌های شهرک‌های صنعتی سراسر کشور طرح واگذاری این شرکت‌ها وارد فاز جدی شده است، اما مدیرعامل جدید سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، در مراسم معارفه خود خواستار خروج سازمان از مبحث خصوصی‌سازی شد.
سید محمدعلی سید ابریشمی برای رفع مشکلات شهرک‌های صنعتی در جلسه تودیع و معارفه مدیرعامل سابق و جدید این سازمان در حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار خروج سازمان از مبحث خصوصی‌سازی، حل مسائل مربوط به ۳۰۰ شرکت صنعتی آماده واگذاری به بخش خصوصی، تفکیک شفاف وظایف سازمان، وزارتخانه و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در بحث صنایع کوچک و صنوف تولیدی، کمک به بیش از ۱۰ هزار طرح صنعتی کوچک نیمه تمام، تقویت صندوق ضمانت از سرمایه‌گذاری صنایع کوچک و... شد.
درخواست مطرح شده از سوی مدیرعامل جدید سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در حالی است که بر اساس لیست واگذاری‌ها، شرکت‌های شهرک‌های صنعتی استان‌ها در گروه دوم شرکت‌های واگذاری سال جاری قرار گرفته‌اند و باید واگذاری آنها در سه ماهه چهارم سال به اتمام رسد. اقدام صورت گرفته در روند واگذاری شرکت‌های شهرک‌های صنعتی سراسر کشور در حالی است که سال گذشته فخراله مولایی، مدیرعامل سابق سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از لغو واگذاری شرکت‌های شهرک‌های صنعتی خبر داده بود، اما با اعلام لیست واگذاری‌ها می‌توان گفت واگذاری شرکت‌های شهرک‌های صنعتی استان‌ها شکل جدی به خود گرفته است.
مشکلات به وجود آمده در روند فعالیت شهرک‌های صنعتی را شاید بتوان یکی از عمده دلایل ورود شرکت‌های شهرک‌های صنعتی در لیست واگذاری دانست تا به این طریق بخشی از مشکلات این بخش، از طریق خصوصی‌سازی برطرف شود.
کمبود نقدینگی یکی از مشکلات شهرک‌های صنعتی است؛ مشکلی که موجب شد تا واحدهایی را که امکان پیشبرد طرح‌های در نظر گرفته شده ندارند، اقدام به فروش واحدهای نیمه تمام در شهرک‌های صنعتی کنند. اقدامی که رواج پدیده زمین خواری در این شهرک‌ها را به همراه داشت و هرچند مسوولان سابق اقداماتی برای رفع این مشکل صورت داده بودند، اما عدم رفع ریشه ای این مشکل موجب شد تا زمین خواری به طور کامل از بین نرود.
از سوی دیگر، براساس آمار اعلام شده از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ۷۵درصد نابسامانی واحدهای صنعتی به کندی در روند سیستم بانکی کشور باز می‌گردد که این امر موجب شده تا از سه هزار طرح پیش‌بینی شده در سال ‌گذشته، در حدود ۳۵۰ واحد راه‌اندازی شود. عدم در نظر گرفتن راهکاری جدی برای رفع مشکل شهرک‌های صنعتی در حالی است که در حال حاضر بیش از ۹۰درصد صنایع کشور را واحدهای صنعتی کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند که بیش از ۵۰ درصد اشتغال صنعتی را در برگرفته‌اند. امروزه بسیاری از کشورها به این امر پی برده‌اند که واحدهای تولیدی کوچک، نقش عمده‌ای در اقتصاد ملی ایفا می‌کنند و در برخی از این کشورها چنین به نظر می‌رسد که اقتصاد ملی بر پایه بنگاه‌های اقتصادی کوچک بنا شده است و با این شرایط رفع مشکلات این بخش می تواند به رفع مشکلات بخش صنعت کمک کند.
مدیرعامل جدید سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی همچنین با بیان اینکه توسعه شهرک‌های صنعتی از مهم‌ترین اهدافی است که به آن توجه خواهیم کرد از وزیر خواست تا در زمینه برخی مشکلات این سازمان، حمایت‌های لازم را به عمل آورد.

الزام به سرمایه‌گذاری حذف شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم با اشاره به نقش صنایع کوچک در توسعه اقتصادی کشور گفت: با توجه به میزان اشتغالزایی و ایجاد سرمایه‌گذاری که صنایع کوچک محقق می‌کنند باید توجه ویژه‌ای به این بخش شود.
محمدرضا نعمت زاده ضمن تقدیر از تلاش‌ها و اقدامات انجام شده پیشین با اشاره به جایگاهی که شهرک‌ها در توسعه اقتصادی کشور دارند، تصریح کرد: ضرورت بسترسازی و ایجاد شرایط لازم برای حضور سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی از موضوعاتی است که باید به آن توجه ویژه داشت.
وی با بیان اینکه برای حضور بدون دغدغه سرمایه‌گذار در شهرک‌های صنعتی باید زمینه‌ها و زیرساخت‌های مناسب را فراهم کرد، افزود: ارائه خدمات و سرویس‌دهی ارزان می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاران موثر باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با انتقاد از اینکه در حال حاضر قوانین به صورتی وضع شده است که سرمایه‌گذار را برای فعالیت مجبور به حضور در شهرک‌های صنعتی می‌کند، تاکید کرد: تجربه نشان داده است هر جا اجبار در کار بوده به فرجام خوبی نرسیده است؛ از این رو نباید سرمایه‌گذار را مجبور به سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی کنیم، بلکه می‌توان با ایجاد زیرساخت‌های لازم آنان را با رغبت تشویق و جذب این موضوع کرد.
نعمت‌زاده اجبار در سرمایه‌گذاری را مردود دانست و گفت: آزادی عمل از پیش شرط‌هایی است که در سرمایه‌گذاری و اقتصاد آزاد بسیار حائز اهمیت است.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت صنایع کوچک در پیشبرد برنامه‌های صنعتی و اقتصادی کشور تصریح کرد: این صنایع نقش بسزایی در ایجاد سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی دارند و در پویایی و تحرک بخش خصوصی موثرند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت رشد و پرورش صنایع کوچک را خواستار شد و از مسوولان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی خواست تا در این زمینه با برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند گام بردارند.
وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر نیاز به توسعه تعداد و ایجاد شهرک‌های جدید احساس نمی‌شود، اظهار کرد: اهتمام روی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود و توسعه آنها ضرورتی است که هم اکنون باید به آن توجه کرد، ضمن اینکه در کنار این موضوع می‌توان به توسعه شهرک‌های تحقیقاتی، علمی و با فناوری نوین نیز بیشتر دقت کرد.
نعمت‌زاده همچنین با اشاره به ضرورت کیفی‌سازی شهرک‌های صنعتی کشور افزود: ایجاد زیربناهای لازم در زمینه تاسیسات، تصفیه‌خانه‌ها، فاضلاب‌ها، فضای سبز و دیگر موارد همه از جمله موضوعاتی است که باید بیش از گذشته به آن پرداخت.
وی خروج شهرک‌های صنعتی را از روش سنتی مورد اشاره قرار داد و گفت: تمرکز روی ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه، واحدهای پایلوت و طراحی و مراکز فناوری اطلاعات (IT) در داخل شهرک‌ها از ضروریاتی است که توجه بیشتر مسوولان را می‌طلبد.
در ادامه این مراسم، مدیرعامل سابق سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، ضمن تشریح برخی اقدامات خود، هر تحولی را در حوزه مسوولیت‌پذیری سرآغاز توسعه و پیشرفت دانست.
فخراله مولایی اجرای قانون واگذاری شهرک‌ها و نواحی صنعتی، مطالعه و مبادله تفاهم‌نامه برای ایجاد شهرک‌های مرزی مشترک، ایجاد مشوق‌های لازم به منظور ایجاد صنوف تولیدی در شهرک‌های صنعتی و... را از مهم‌ترین اقداماتی ذکر کرد که برای اولین بار از سوی این سازمان به اجرا در آمد.