وزیر کار: دانشگاه‌ها نمی‌توانند نیروی کار تربیت کنند

گروه صنعت و معدن- سومین کنفرانس توسعه منابع انسانی روز گذشته با شعار «مدیران توسعه منابع انسانی در نقش شرکای استراتژیک سازمان‌ها» در تهران برگزار شد. اهمیت نیروی انسانی در سازمان‌ها، توجه به توسعه منابع انسانی برای توسعه توانمندی‌های سازمان‌ها و لزوم فراهم کردن مقدمات توسعه منابع انسانی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این کنفرانس دو روزه در تهران است.

این در حالی است که منابع انسانی کشور با آنچنان چالش‌ها و کمبودهایی روبه‌رو است که حتی وزیر کار و امور اجتماعی در مراسم آغاز به کار سومین کنفرانس توسعه منابع انسانی خواستار برگزاری چنین کنفرانس‌هایی در سطح کلان شد.

محمد جهرمی گفت: توسعه منابع انسانی فقط به سازمان‌ها محدود نمی‌شود، بلکه باید در کلیه دستگاه‌ها و نهادها به لزوم توسعه نیروی انسانی توجه کرد.

به گزارش خبرنگار ما، محمد جهرمی، افزود: متاسفانه نهادی که بتواند منابع انسانی را برای نیاز بازار کار، تربیت کند در کشور وجود ندارد. شاید به همین دلیل است که ۸۵درصد از نیروی کار بالقوه کشور دارای مهارت لازم در کار نیستند.

وزیر کار افزود: از همه وزارتخانه‌ها خواهش کرده‌ایم یک دفتر اشتغال و کارآفرینی تشکیل دهند. برای این دفاتر ۱۹ وظیفه جداگانه تعریف شده که شناسایی و بررسی منابع انسانی موجود در وزارتخانه و منابع انسانی مورد نیاز برای برنامه‌های آینده جزو مهم‌ترین وظیفه این دفاتر است.

جهرمی تصریح کرد: تشکیل این دفتر کمک خواهد کرد نیروی انسانی شاغل در سازمان‌های دولتی از ابعاد مختلف شناسایی شوند. وی خاطرنشان کرد: متاسفانه وزارتخانه‌ها یک استراتژی بلندمدت برای تحقق اهداف چشم‌انداز ۲۰ سال تهیه نکرده‌اند.

وزیر کار که قصد داشت به نوعی در سخنرانی خود در کنفرانس منابع انسانی بر عدم توجه دستگاه‌های دولتی به مبحث «نیروی انسانی و توسعه» تاکید کند در ادامه گفت: چندی پیش جلسه‌ای با وزیر علوم و معاونان ایشان داشتم و در آن جلسه از وزیر خواستم رشته‌های دانشگاهی را براساس بازار کار و نیاز روز بازار تعیین کنند.

اما وزیر علوم در مقابل این درخواست بنده پاسخی ارائه کردند که به نظر منطقی هم بود، ایشان گفتند: مگر شما به ما گفته‌اید نیازتان چیست که ما برویم براساس آن رشته‌های تحصیلی را ساماندهی کنیم؟

وزیر کار افزود: وزیر علوم کاملا منطقی پاسخ گفته‌اند. وزارت نفت گفته چه طرح‌هایی در آینده دارد؟ در بخش پتروشیمی چه نوع سرمایه‌گذاری‌هایی می‌خواهد انجام دهد؟

اولویت‌ها را مشخص کرده است؟ وزارت صنایع و معادن گفته نیاز بخش صنعت به کارشناس در کدام رشته‌های صنعتی بیش از بقیه است؟

وی سپس گفت: دفاتر کارآفرینی در وزارتخانه‌ها هم دقیقا با همین هدف تشکیل شده تا نیروی انسانی مورد نیاز را شناسایی کند.

وزیر کار با اشاره با کارآموزی دانشجویان در طول مدت تحصیل در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌‌ها و دستگاه‌های آموزش احساس مسوولیتی در قبال تربیت کارآموز ندارند و اغلب فارغ‌التحصیلان فقط علوم تئوری را آموخته‌اند، اما مهارت رشته‌ای که در آن تحصیل کرده‌اند را ندارند.

رییس کنفرانس و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در این مراسم گفت: در جهان پرچالش رقابتی که پیش‌روی ما است، توسعه کشور‌ها و سازمان‌ها ناگزیر به عبور از دالان توسعه انسانی بوده و توانمندسازی و خودشکوفایی استعداد‌ها تنها مبنای ایجاد تفاوت‌ها و مزیت‌ها حتی در سطوح فناوری و تکنولوژی می‌باشد.

وی افزود: نقش‌آفرینی سرمایه انسانی در تولید ثروت ملی تنها ۳۴درصد است و ۶۶درصد ثروت ملی از منابع طبیعی و فیزیکی حاصل می‌گردد در صورتی که در ژاپن منابع انسانی ۸۰درصد و سایر منابع ۲۰درصد نقش‌آفرین در ثروت ملی هستند.

مهندس مهدی مفیدی خاطرنشان کرد: یکی از شاخص‌های توسعه که همه‌ساله توسط سازمان ملل منتشر می‌شود، توسعه انسانی است که بر مبنای امید زندگی، میزان درآمد، بهداشت سالم، میزان سواد بزرگسالان و سایر عوامل همه آحاد یک کشور را منظور می‌نماید. (که البته همواره به دلیل نحوه جمع‌آوری اطلاعات و اعلام رتبه کشور‌ها مورد ایراد بوده است.)

در طی ۴سال اخیر یعنی از سال ۲۰۰۳میلادی که از بین ۱۷۷کشور، ایران رتبه ۱۰۶توسعه انسانی را داشته اینک در سال ۲۰۰۶ به رتبه ۹۶ رسیده و ۱۰رتبه بالا آمده است، ولی ملاحظه می‌کنید که شان ملت مسلمان ایران است که در رده‌های مناسب‌تر توسعه‌انسانی

قرار گیرد.