جلسه ویژه در کمیسیون اصل 90 با موضوع چادر مشکی

ایران مرینوس پس از ۴ سال تحقیق موفق شد به دانش فنی رنگرزی چادر مشکی دست یابد گروه صنعت و معدن - فرید قدیری: سرنوشت تولید چادر مشکی و داستان واردات و تجارت این منسوج پرمصرف در ایران با پیگیری‌های مجلس شورای اسلامی وارد مرحله تازه‌ای می‌شود.

مخبر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی یک‌شنبه بعدازظهر در محل کارخانه ایران مرینوس و در حاشیه مراسم افتتاح خط تولید چادر مشکی در این کارخانه در جمع مدیران نساجی، استاندار، فرماندار قم و مدیران وزارت صنایع و معادن بر حمایت همه جانبه از تولید ملی چادر مشکی در ایران تاکید کرد.

علی بنایی، حمایت از تولید داخلی را وظیفه ملی دانست و گفت: وزارت صنایع و معادن و وزارت بازرگانی باید به طور جدی از تولید چادر مشکی حمایت کنند.

مخبر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس همچنین از تشکیل جلسه ویژه در کمیسیون در مورد چادر مشکی با حضور تولیدکنندگان داخلی و نمایندگان دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی خبر داد و گفت: از معاون تولید وزارت صنایع و معادن قول گرفتیم که یا تعرفه واردات چادر مشکی افزایش پیدا کند یا این که به گونه‌ای تنظیم شود که حمایت از تولید داخلی در آن مورد توجه قرار گیرد.

اما دکتر حاتم، معاون تولید وزارت صنایع و معادن نیز در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: تعرفه واردات چادرمشکی زمانی افزایش پیدا می‌کند که ظرفیت تولید داخل به حدقابل توجهی برسد. حاتم در پاسخ به این پرسش دنیای اقتصاد که ظرفیت باید چقدر شود، گفت: تعیین این رقم نیازمند کار کارشناسی است.

معاون تولید وزارت صنایع در عین حال چادرمشکی را یک کالای پرمصرف در کشور عنوان کرد و گفت: حقوق مصرف‌کننده در تعیین تعرفه تاثیرگذار است.

بحث و بررسی‌ها بین صاحبان صنعت، دولت و مجلس برسر چادرمشکی در حالی افزایش پیدا کرده که به‌تازگی و برای نخستین بار در کشور به دانش فنی رنگرزی چادرمشکی دست یافتیم.

جمعی از مهندسان کارخانه ایران مرینوس به عنوان گروه پیگیر برای تکمیل پروژه تولید چادرمشکی پس از ۴سال تلاش برای دستیابی به راه‌حلی برای رنگرزی پارچه چادرمشکی سرانجام موفق به این امر شدند. با استفاده از این دانش فنی در تولید، از این پس چادرمشکی تولید داخل با درجه رنگرزی مطلوب مشکی قابلیت رقابت با مشابه خارجی را خواهد داشت.

اکنون این تلاش و موفقیت نساجان باعث شده جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی همراه آنان شوند و قول حمایت همه جانبه از صنعت نساجی را بدهند.

این در حالی است که اخیرا دولت تعرفه واردات پارچه چادر مشکی را کاهش داده و زمینه واردات این نوع پارچه به کشور بیش از پیش فراهم شده است.

سید احمد امامی، مدیرعامل کارخانه ایران‌مرینوس به مناسبت جشن تولد دانش فنی رنگرزی چادر مشکی و افتتاح خط تولید چادر مشکی با ظرفیت یک‌میلیون متر در سال در محل کارخانه ایران‌مرینوس و در جمع مدیران وزارت صنایع و معادن و اعضای هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی گفت: دستیابی به دانش فنی رنگرزی چادر مشکی یک وظیفه ملی-مذهبی بود.

ملی از آن جهت که کشور از واردات پارچه چادر مشکی که سالانه باعث خروج حجم قابل توجهی ارز می‌شود بی‌نیاز شود و مذهبی نیز از جهت اینکه چادر زن ایرانی توسط صنعتگر ایرانی طراحی و بافته شود.

امامی تاکید کرد: ایران‌مرینوس هرگز ادعای بافت چادر مشکی و تامین نیاز داخلی را ندارد بلکه مدعی خلق دانش فنی رنگرزی این نوع پارچه است.

مدیرعامل کارخانه ایران‌مرینوس در ادامه تصریح کرد: تا پیش از این کارخانه‌های نساجی در داخل قادر نبودند چادر مشکی با درجه بالای رنگ مشکی که مشابه چادر مشکی ساخت ژاپن باشد را تولید کنند.

وی خاطرنشان کرد: چادر مشکی ژاپنی که در مقایسه با نوع کره‌ای و چینی از کیفیت بالایی برخوردار است با انجام آزمایش توسط دستگاه طیف‌سنجی مشخص شد که دارای درجه بازتاب نور ۹ است. این در حالی است که هم‌اکنون و با استفاده از دانش فنی ابداعی شرکت ایران‌مرینوس صنایع نساجی کشور قادر خواهد بود چادر مشکی با درجه بازتاب نور ۵/۸ تولید کند که مسلما چون درجه بازتاب نور آن کمتر از نوع ژاپنی است نشان می‌دهد که چادر مشکی ایرانی مشکی‌تر از چادر مشکی ژاپنی خواهد بود.

امامی در عین حال گفت: پارچه چادر مشکی کره‌ای دارای درجه بازتاب نور ۵/۹ الی ۱۰ و چادر مشکی چینی و اندونزی نیز دارای درجه بازتاب نور ۱۰ الی ۵/۱۰ است.

براساس این گزارش مدیر عامل کارخانه ایران‌مرینوس در مراسم افتتاح خط تولید چادرمشکی یک نسخه از پرونده مکتوب، حاوی دانش فنی رنگرزی پارچه چادرمشکی را تحویل دبیر انجمن صنایع نساجی داد. امامی در این باره گفت: امیدواریم با ارائه دانش فنی به انجمن صنایع نساجی سرمایه‌گذاران با استفاده از آن اقدام به احداث کارخانه بافت چادرمشکی کنند. مدیر عامل ایران‌مرینوس با اشاره به کاهش تعرفه واردات چادرمشکی نیز گفت: دولت تعرفه را با هدف حمایت از قشر متوسط جامعه کاهش داده است اما عملا واردکنندگان هستند که از این کاهش سود می‌برند زیرا قیمت هر قواره پارچه چادرمشکی خارجی در بازار هیچ‌گونه کاهشی نیافته است و همچنان به قیمت گذشته فروخته می‌شود.وی با توضیح بیشتر در این باره افزود: تا قبل از کاهش تعرفه، قیمت تمام شده هر متر پارچه چادرمشکی وارداتی ۱۶۰۰تومان بود که در بازار هر قواره از این پارچه ۳۵هزار تومان فروخته می‌‌شد. اکنون نیز که تعرفه واردات، کاهش یافته قیمت تمام شده هر متر پارچه وارداتی ۱۲۰۰تومان است و هر قواره از این نوع پارچه به قیمت ۲۵هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی که قیمت یک قواره ۵متری از پارچه چادرمشکی وارداتی با احتساب ۵۰۰تومان سود برای فروش هر متر رقمی معادل ۹هزار تومان است. مبدع دانش فنی رنگرزی چادرمشکی، خاطرنشان کرد: دولت باید برای کمک به قشر متوسط جامعه در بازار و در امر فروش چادرمشکی نیز دخالت کند و آن را تحت کنترل قرار دهد.