گروه صنعت و معدن- وزیر توسعه صنایع کشور سریلانکا پیش از ظهر امروز با وزیر صنایع و معادن کشورمان در محل وزارت صنایع و معادن دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار آقای «کومارا ول گاما» وزیر توسعه صنایع سریلانکا با تاکید بر روابط دوستانه دو کشور در گذشته تعمیق و گسترش این همکاری‌ها در مواردی همچون: تامین ماشین‌آلات، فعالیت‌های کشاورزی، احداث کارخانه سیمان، کارخانجات خودروهای سواری و کامیون و تراکتور، اکتشاف آهن و استخراج آن تا مراحل احداث کارخانه ذوب‌آهن را خواستار شد.

علیرضا طهماسبی وزیر صنایع و معادن نیز با تاکید بر روابط خوب جمهوری اسلامی ایران با سریلانکا یادآور شد: در دولت نهم همواره سعی ما بر ا ین است که زمینه‌های همکاری با کشورهای دوست منجمله کشور سریلانکا را در بخش‌های مختلف و از جمله حوزه صنعت و معدن گسترش داده و امکانات اجرایی شدن آنها را فراهم نماییم.

دکتر طهماسبی از جمله زمینه‌های همکاری فی‌مابین دو کشور را «ساخت کارخانجات صنعتی»، «تولید محصولات صنعتی» و «صدور خدمات فنی و مهندسی» دانست.

وی یادآور شد در طی چهارده ماه گذشته جمهوری اسلامی ایران با کشورهای سوریه، بلاروس، آذربایجان و.. در زمینه ساخت کارخانجات خودرو، سیمان، اسکله‌های دریایی و صنایع کوچک همکاری تنگاتنگ داشته که این همکاری‌ها اکثرا وارد فاز اجرا نیز شده است.

وزیر صنایع و معادن کشورمان در خاتمه این دیدار اظهار امیدواری کرد تا با کشور سریلانکا نیز فعالیت‌های مشترکی را تعریف و همکاری‌های گذشته را توسعه دهیم. وی بیشترین محورهای قابل همکاری را که می‌توان بر آن تمرکز کرد از جمله در مواردی همچون: احداث کارخانجات سیمان، ساخت نیروگاه‌های برقی، صادرات محصولات خودرو و قطعات سواری، کامیون و تراکتور برشمرد که تولیدات این رشته‌های صنعتی در مقایسه با کشورهای رقیب به مراتب با قیمت و کیفیت مناسب‌تری قابل ارائه به کشور سریلانکا است.

براساس این گزارش جمهوری اسلامی ایران با جمهوری سریلانکا قرارداد جامع همکاری صنعتی و معدنی امضا کردند.

این قرارداد به امضای دکتر طهماسبی وزیر صنایع و معادن ایران و کومارا ولگاما وزیر توسعه صنعتی سریلانکا رسید. در این قرارداد طرف سریلانکایی آمادگی کشور مطبوعش را نسبت به احداث کارخانه سیمان، کارخانه خودروسازی، کارخانه مونتاژ تراکتور و کارخانه فولاد و همکاری‌های زمین‌شناسی در سریلانکا اعلام کرد. وزیر سریلانکایی در این قرارداد همچنین برای تامین نیاز این کشور در زمینه خرید کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس، وانت و... از جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کرد.

همچنین مقرر شد کمیته کارشناسی به کشور سریلانکا اعزام و زمینه اجرایی شدن این قرارداد را مورد مطالعه قرار دهد.