گروه صنعت و معدن- وزارت صنایع و معادن طرحی تهیه کرده که به موجب آن قرار است تولید لوازم خانگی در کشور رونق بگیرد.

معاون اقتصادی وزیر صنایع در گفت‌وگو با ایسنا بدون اشاره به جزئیات و ویژگی‌های این طرح خبر از اجرای طرح دیگری در ستاد مبارزه با قاچاق کالا داده است. محسن شاطرزاده، معاون اقتصادی وزیر صنایع و معادن، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تهیه طرحی دیگر در ستاد مبارزه با قاچاق اظهار کرد: براساس این طرح مقرر شد در بازارچه‌های مرزی مانند چابهار، کالا فقط به افرادی که دارای گذرنامه هستند، تحویل داده شود و ترخیص محصولات به صورت تجمیعی، قاچاق محسوب خواهد شد.

وی ادامه داد: براساس این طرح اگر در بازار تهران لوازم خانگی مشاهده شود که فاقد سند ترخیص از گمرک باشد به عنوان قاچاق محسوب خواهد شد. وی همچنین با اشاره به تهیه طرحی توسط وزارت صنایع به منظور رونق بازار لوازم خانگی اظهار کرد: با اجرای این طرح شاهد افزایش تولید خواهیم بود و به این ترتیب تولیدکنندگان تمایل بیشتری به تولید خواهند داشت.

به گزارش دنیای‌اقتصاد تولیدکنندگان لوازم خانگی در کشور که با هجمه واردات در بازار مواجه هستند از وضعیت خوبی برخوردار نیستند. این در حالی است که به گفته معاون اقتصادی وزیر صنایع، تولید در مقیاس کوچک در بخش لوازم خانگی داخلی شاخص‌های رقابتی آنها را گرفته است. بازار لوازم خانگی در کشورمان خیلی بیشتر از آنچه که در اختیار تولیدات داخلی باشد به کالاهای خارجی اختصاص یافته است. اما طرحی که قرار است برای پیگیری کالای قاچاق در بازار اجرا شود، به شرطی قابل اجرا است که در ابتدای امر فرهنگ‌سازی برای آن صورت گیرد. اینکه عرضه‌کنندگان لوازم خانگی در بازار باید برگه اظهارنامه گمرکی را نیز به همراه کالا ارائه کنند، شیوه مناسبی است برای مبارزه با قاچاق به شرط آنکه مصرف‌کننده و خریدار قبل از اجرای طرح توجیه شوند باید این برگه اظهارنامه را از فروشنده طلب کنند. اگر فرهنگ مصرف حداقل کالای لوازم خانگی به این سمت میل کند می‌توان امید داشت روند قاچاق لوازم خانگی کاهش چشمگیری پیدا کند.