فرید قدیری- مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعتی وابسته به دولت جامعه صنعتی را از اتفاقی ناخوشایند باخبر کرده که در صورت توجه به عواقب این اتفاق و با توجه به امکانات داخلی به راحتی و باموفقیت می‌توان از کنار آن عبور و اثرات آن را خنثی کرد. «تحریم» موضوعی است که طی هفته‌های گذشته جسته گریخته تعدادی از صنعتگران را متوجه خود کرده است. برخی کارخانه‌های فعال در کشورمان طی هفته‌های گذشته در تمدید قرارداد‌های خارجی برای تامین مواداولیه از شرکت‌های اروپایی با مشکل مواجه شده‌اند. شرکتی که سال‌ها فلان قطعه یا روغن مخصوص فلان ماشین صنعتی را در حجم بالا به طرف ایرانی‌اش تحویل می‌داده اکنون تصمیم گرفته کمی سخت‌تر از گذشته این فروش را انجام دهد.

در این میان، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها (ایلنا) از وقوع تحریم شرکت‌های ایرانی به صورت غیررسمی اما صریح سخنی به میان آورده است. منوچهر منطقی گفته است: «هم‌اکنون قبل از اینکه تحریم به صورت رسمی از سوی کشور‌های غربی علیه ایران صورت گیرد،‌ هزینه‌های تامین مالی از منابع خارجی گران‌تر شده،‌ به نحوی که به دلیل کارکرد ایران‌خودرو با دلار، تمامی اجناس با ۱۵درصد افزایش خریداری می‌شود.»

«ایران‌خودرو با بسیاری از مراکز تحقیقاتی خارج از کشور قرارداد‌هایی را برای انجام کار‌های تحقیقاتی صورت داده که متاسفانه به دلیل شرایط سیاسی برگشت خورده شده، البته تعداد آنها زیاد نیست،‌ ولی از نظر انتقال دانش فنی و تعاملات با مجموعه‌های تک‌دنیا با محدودیت مواجه شده‌ایم.»

«مشاهده می‌شود که برخی کشور‌های غربی، برخی بانک‌های ایرانی را از رده خارج کرده‌اند. بنابراین،‌ در صورت وجود منابع مالی، اگر بانکی وجود نداشته باشد، تبادل مالی با دنیا مشکل می‌شود، پس تحریم اثر دارد.»

او در ادامه تصریح می‌کند: «در هر صورت تحریم به صورت غیررسمی حادث شده، ولی ایران‌خودرو دارای سیاست‌های خارجی و امکاناتی است که می‌تواند از آنها درآمد‌هایی داشته باشد.»

این صنعتگر دولتی و فعال در عرصه خودرو، افزایش قیمت قطعات خارجی، محدودیت‌های بانکی و کاهش ارتباط شرکت‌های تحقیقاتی خارجی با ایران را سه اثر تحریم در بخش صنعت می‌داند.

مسائلی که مدیرعامل ایران‌خودرو به آن اشاره کرده به طور قطع طی روز‌ها و هفته‌های گذشته برخی کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ صنعتی در بخش‌های فولاد، آلومینیوم، مس، نساجی، شیمیایی و... با‌ آن مواجه شده‌اند.

همانطور که اشاره شد تحریم با این تصور از جانب طرف‌های خارجی که محدودیت‌ها می‌تواند صنایع ایران را زمین‌گیر کند آغاز شده است. اما صنعتگران می‌توانند این تحریم را به راحتی کم‌اثر کنند، راهکار این مسئله تشکیل «ائتلاف صنعتی»‌است. تولیدکنندگان و صاحبان صنایع باید در چنین شرایطی یک ارتباط منطقی با هم برقرار کنند تا بتوانند نیازهایشان به انواع مواد اولیه و تجهیزات صنعتی را به کمک یکدیگر تامین کنند.

اگر تا به حال کارخانه پارچه‌بافی، نوعی مواد تکمیلی برای رنگرزی پارچه را از فلان شرکت اروپایی خریداری می‌کرده می‌تواند در این ائتلاف صنعتی به کارخانه‌های پتروشیمی سفارش دهد تا از این به بعد نیازش در داخل تامین شود.

تحقق این مساله منجر به نتایج زیر خواهد شد:

۱ - هزینه‌های تولید تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

۲ - سفارش ساخت به شرکت‌های داخلی و صنایع پایین دستی از جانب صنایع بالادستی موجب رونق گرفتن تحقیق و توسعه در سطح صنعتی خواهد شد.

۳ - تامین نیاز صنایع توسط خود صنایع باعث حذف وابستگی خارجی خواهدشد که در نتیجه باعث می‌شود بنگاه‌های صنعتی از شوک‌هایی اینچنینی در آینده در امان بمانند.

با توجه به آنچه گفته شد به نظر می‌رسد تشکیل فوری ائتلاف صنعتی با حضور کلیه صنعتگران و تشکل‌های صنعتی بسیار حائز اهمیت و لازم باشد. اولین قدم برای تشکیل چنین ائتلافی پیش قدم شدن صنایع بزرگ است.