گروه انرژی- یک مقام ارشد نفتی در وزارت نفت از بحران کمبود گاز در زمستان خبر می‌دهد. معاون وزیر نفت با اشاره به زمستان بهاری سال گذشته از عدم ایجاد مخازن ذخیره‌سازی به عنوان پاشنه آشیل صنعت گاز کشور یاد کرد و می‌گوید: زمستان امسال اگر ۲۰ تا ۳۰ درصد در مصرف گاز صرفه جویی نشود با بحران‌های جدی مواجه می‌شویم.

«حمدالله محمد‌نژاد» با اشاره به اینکه با توجه به افزایش قابل توجه مصرف گاز به ویژه در فصول سرد سال، مدیران در ماه‌های پایانی سال خواب ندارند، تصریح کرد: هم‌اکنون مسابقه‌ای بین تولید و مصرف گاز در کشور ایجاد شده؛ به طوری که هر چه مصرف گاز بالاتر می‌رود، معادل آن باید گاز تولید کرد.

به گزارش «مهر» وی با یادآوری اینکه زمستان سال گذشته ۵۴۱ میلیون متر مکعب گاز در کشور تولید شد، بیان کرد: اما از این میزان تولید حدود ۴۷۹ میلیون مترمکعب آن برای تامین گاز خانگی اختصاص یافت.

وی بیان داشت: اگر زمستان سال ۱۳۸۶ تکرار می‌شد، باید کل تولیدات گاز را به بخش خانگی اختصاص می‌دادیم که البته باز هم جوابگو نبود. «محمد نژاد» با بیان اینکه برای زمستان امسال اگر ۲۰ تا ۳۰ درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی نشود، با بحران‌های جدی مواجه می‌شویم، خاطر نشان کرد: باید راهکارهای جدیدی برای کنترل مدیریت مصرف گاز در کشور در نظر گرفته شود.

وی با پیش‌بینی رشد ۵/۵ درصدی مصرف گاز طبیعی کشور تا افق چشم‌انداز، اظهار داشت: با روند فعلی مصرف گاز در کشور، اگر تا افق چشم‌انداز حتی موفق به جذب ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شویم؛ باز هم به یک واردکننده انرژی تبدیل خواهیم شد و خبری از صادرات گاز نخواهد بود.

این مقام مسوول با تاکید بر همکاری تمامی‌دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی برای مرتفع کردن مشکلات و چالش‌های پیش روی صنعت گاز کشور، بیان کرد: هم‌اکنون سهم گاز در سبد انرژی کشور ۶۲ درصد بوده و این در حالی است که برق به عنوان یک انرژی پاک‌تر، تنها ۵۵ درصد سهم در این سبد انرژی دارد.

محمدنژاد با یادآوری اینکه بر اساس برآوردهای انجام گرفته، در برنامه چهارم توسعه باید مصرف گاز کنترل می‌شد، بیان کرد: اما در این برنامه، مصرف گاز حدود ۱۰ درصد افزایش یافت؛ به طوری که مصرف این حامل انرژی از ۱۱۰ میلیارد مترمکعب به ۱۶۱ میلیارد مترمکعب در سال افزایش یافت.

وی در ادامه یکی از چالش‌های پیش‌روی توسعه صنعت گاز کشور را سرمایه‌گذاری عنوان کرد و افزود: در برنامه پنجم توسعه باید سالانه بین ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری انجام شود. محمدنژاد با اشاره به تدوین برنامه پنجم توسعه صنعت نفت، یادآور شد: اما در مورد جلسات تدوین این برنامه هیچ نماینده‌ای از وزارت نفت حضور ندارد و این برنامه در غیاب کارشناسان وزارت نفت تصویب شده که ممکن است در آینده مشکلاتی را ایجاد کند.