مدیرعامل پتروشیمی: اولین واحد پتروشیمی ‌پلی پروپیلنی در کشور راه‌اندازی می‌شود گروه انرژی - وزیر نفت در مراسم افتتاحیه نمایشگاه «ایران پلاست» با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی‌مبنی بر تعیین ۶۵ درصد قیمت صادراتی گاز در بازار حوزه خلیج فارس به عنوان مبنای قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی، تصریح کرد‌: اما با این قیمت خوراک واحدهای موجود قادر به فعالیت حتی با قیمت‌های پایین نیستند و این سوال اساسی مطرح است که چرا باید گاز را به عنوان خوراک به پتروشیمی‌هایی بدهیم که فعالیت آنها توجیه اقتصادی ندارد.

«سید مسعودمیرکاظمی» سپس از عقب ماندگی صنایع پایین دستی از صنایع بالادستی پتروشیمی‌و افزایش ۵ میلیون تنی ظرفیت پتروشیمی‌تا پایان امسال سخن گفت و تاکید کرد: باید در کنار جذب سرمایه دغدغه کمبود خوراک واحدهای پتروشیمی‌را نیز مرتفع کنیم.

«میرکاظمی»‌ با بیان اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه باید ظرفیت تولید محصول در صنایع پتروشیمی ‌به ۹۵ میلیون تن در سال افزایش یابد، گفت: در حال حاضر صنایع پایین دستی از صنایع اصلی پتروشیمی ‌عقب مانده و باید از وضعیت صدور محصولات خام صنایع پتروشیمی‌جلوگیری کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه باید قیمت خوراک تحویلی به واحدهای پتروشیمی‌کاهش یابد، اظهار داشت: واحدهای پتروشیمی‌با قیمت‌های پایین خوراک از توجیه اقتصادی برخوردار خواهند شد و این در حالی است که با توسعه زنجیره ارزشی در تولید محصولات پتروشیمی ‌از محل مالیات، درآمد بیشتری نصیب کشور می‌شود.

وی همچنین از تدوین بسته‌های جدید حمایتی در قالب تخصیص خوراک به واحدهای پتروشیمی‌خبر داد و افزود: باید برای آن دسته از سرمایه‌گذاران خارجی و خصوصی که واحدهای جدید پتروشیمی‌می‌سازند خوراک با تخفیف بیشتری عرضه شود.

«میرکاظمی» ‌با اشاره به افزایش ۵ میلیون تنی ظرفیت صنایع پتروشیمی ‌در سال جاری، خاطر نشان کرد: بر اساس قانون شرکت ملی صنایع پتروشیمی دولت ‌بیش از ۲۰ درصد نمی‌تواند در ساخت و توسعه صنعت پتروشیمی ‌سرمایه‌گذاری کند و این در حالی است که باید در کنار جذب سرمایه دغدغه کمبود خوراک را نیز رفع کنیم.

صنعت پلاستیک نیازمند رویکرد صادراتی

از سوی دیگر معاون وزیر نفت نیز در این مراسم از ایجاد اولین واحد پتروشیمی ‌پلی‌پروپیلنی در کشور خبر داد و افزود: صنعت پلاستیک ایران رویکرد صادراتی ندارد.

«عبدالحسین بیات» با اشاره به اینکه تاکنون اقدامات قابل توجهی برای توسعه ظرفیت‌های تولید محصولات پلیمری پایه انجام گرفته است، گفت: راه‌اندازی پتروشیمی ‌مهر و پتروشیمی ‌غدیر با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی و خصوصی از جمله این اقدامات بوده و شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌با تامین خوراک قصد ایجاد یک پتروشیمی‌برای تولید محصولات پلی پروپیلن تحت عنوان سلمان فارسی را دارد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه پتروشیمی ‌سلمان فارسی اولین واحد تولید پلی پروپیلن در ایران خواهد بود، تصریح کرد: در حال حاضر تولید پلیمرهای پایه در کشور از مصرف آن پیشی گرفته و با تکمیل ظرفیت واحدهای راه‌اندازی شده و بهره‌برداری از واحدهای جدید توان کافی در عرضه و تقاضا در داخل کشور و حضور در بازارهای صادراتی فراهم می‌شود.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ‌از ایجاد بیش از یک و نیم میلیون تن ظرفیت تولید پلیمرهای پایه در قالب ۶ پروژه مشارکتی و خصوصی در سال‌های اخیر خبر داد و افزود: در حال حاضر تمامی‌ طرح‌های جدید پتروشیمی‌ با مشارکت یا مالکیت کامل بخش غیردولتی پیگیری می‌شوند. به گفته این مقام مسوول، سهم بخش پلیمر از سبد صنایع پتروشیمی ‌کشور حدود ۲/۴ میلیون تن بوده که این میزان محصول در قالب ۱۷ طرح پتروشیمی‌تولید می‌شود.