شانا- معاون برنامه‌ریزی شرکت ملی گاز ایران، بودجه سال جاری احداث ادامه خط لوله ششم سراسری گاز (خط لوله صادراتی گاز به اروپا) را ۵۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد. «اصغر سهیلی‌پور» با بیان این که ادامه خط ششم سراسری گاز کشور با هدف تقویت گازرسانی در مناطق جنوب شرق، غرب و شمال غرب کشور احداث خواهد شد، گفت: هم اکنون ساخت این خط لوله در شهرستان اهواز در دست اقدام است و تا پایان سال به مناطق غربی و شمال غربی خواهد رسید.

معاون برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران با بیان این که خط لوله صادراتی گاز به کشورهای پاکستان و هند تاکنون به شهرستان ایرانشهر رسیده است و تا چند هفته آینده به بهره برداری خواهد رسید، گفت: بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای احداث ادامه این خط لوله به سمت زابل و چابهار در برنامه امسال قرار دارد.

«سهیلی پور» با بیان این که امسال برای احداث ۱۰ ایستگاه تقویت فشار خط هشتم سراسری گاز بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، گفت: خط لوله مزبور به طول ۱۰۷۰ کیلومتر و با ظرفیت ۱۱۰ میلیون متر مکعب در روز از مناطق عسلویه، پارسیان، جهرم، صفاشهر و نائین گذشته و به خط پنجم تهران متصل شده است.

وی با یادآوری این که خط هشتم سراسری انتقال گاز کشور به موازات خط لوله چهارم سراسری احداث شده است، گفت: کل این خط لوله از استان بوشهر تا استان تهران احداث شده و تنها کار باقی مانده از این خط لوله احداث ۱۰ ایستگاه تقویت فشار است.

«سهیلی پور» بودجه در نظر گرفته شده برای احداث بخش دوم خط لوله دوم ترکمنستان را دو هزار میلیارد ریال (۲۰۰ میلیاردتومان) اعلام کرد و گفت: این خط لوله بیش از ۴۰ درصد در عملیات اجرایی پیشرفت دارد و در نیمه دوم امسال و پیش از شروع فصل زمستان آماده بهره‌برداری خواهد بود.

وی افزود: بخش دوم خط لوله دوم ترکمنستان در مسیری به ‌طول ۱۲۰ کیلومتر حد فاصل پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد (خانگیران‌ تا سنگ بست) در دست اجراست و تاکنون بیش از ۹۷ کیلومتر از کل مسیر ۱۲۰ کیلومتری این طرح با عملیات خاکی - سنگی معادل یک میلیون و ۷۵۰ هزار مترمکعب مسیرسازی شده است.

معاون برنامه ریزی شرکت ملی گاز ایران با بیان این که روی این بخش از خط لوله انتقال گاز وارداتی ایران - ترکمنستان (فاز دوم طرح) یک ایستگاه تقویت فشار گاز نصب خواهد شد، تصریح کرد: این ایستگاه تقویت فشار در کیلومتر ۱۵۵ فاز دوم طرح یاد شده نصب خواهد شد و با اتصال به خط انتقال گاز ۲۴ اینچ مشهد - نیشابور و ۳۰ اینچ جنوب خراسان با خط لوله ۴۰ اینچ پارچین - سنگ بست به صورت دومنظوره (رفت و برگشت) عمل خواهد کرد.