نمایندگان ویژه رییس جمهور در امور نفت، اختصاص ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه پالایشگاه‌های کشور را تصویب کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، بر اساس این مصوبه طرح احداث خط انتقال (آبادان، اهواز، اراک و ری) با سرمایه‌گذاری از محل منابع داخلی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به مبلغ ۴۱۷ میلیارد تا پایان سال ۱۳۹۴ انجام خواهد شد. براساس این مصوبه برای طرح‌های توسعه و بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه‌های تهران، ‌لاوان، آبادان، ‌اراک و اصفهان به مبلغ ۱۰ هزار و ۶۸۶ میلیارد تومان از محل منابع داخلی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و شرکت ملی نفت ایران اختصاص می‌یابد.

همچنین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران مجاز است نسبت به اختصاص مبلغ ۱۷۵ میلیارد تومان از محل منابع داخلی به منظور اجرای طرح سامانه کارت هوشمند اقدام کند.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از محل منابع داخلی خود باید نسبت به احداث پالایشگاه‌های جدید با سرمایه‌گذاری به میزان ۲۰ درصد از کل طرح به مبلغ چهار هزار و ۲۱۹ میلیارد تومان اقدام کند.

این اعتبار باید صرف اجرای طرح‌های متناسب با پیشرفت پروژه‌های بالا دستی شرکت ملی نفت ایران برای تامین خوراک پالایشگاه خوزستان با ظرفیت یکصد و پنجاه هزار بشکه در روز و تامین خوراک از نفت خام وارداتی برای پالایشگاه کاسپین و انجام مطالعه اولیه تا مرحله تهیه اسناد مناقصه EPC شود.

اعتبارات پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه به ظرفیت یکصد و پنجاه هزار بشکه نفت خام در روز و پالایشگاه هرمز در بندر عباس به ظرفیت سیصد هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی در روز از همین محل تامین خواهد شد.

بر اساس تصمیم نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در امور نفت، وزارت نفت مکلف است با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای توسعه پالایشگاه‌های پارس (شیراز)، شهریار (تبریز) و ستاره خلیج فارس (بندرعباس)، از محل منابع داخلی خود به میزان ۲۰ درصد اعتبار موردنیاز طرح‌ها به مبلغ یک هزار و ۳۴۳ میلیارد تومان و به تناسب پیشرفت پروژه و میزان آورده بخش‌خصوصی هزینه کند.

در این مصوبه تاکید شده است، سهم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از مشارکت در احداث پالایشگاه یاد شده تا حداکثر ۲۰ درصد به مبلغ ۸۹۸ میلیون دلار برآورد می‌شود و سرمایه‌گذاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران متناسب با سرمایه‌گذاری طرف مالزیایی است.

‌وزارت امور خارجه نیز همکاری لازم را به منظور مشارکت با وزارت نفت از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در احداث پالایشگاه یاد شده به عمل خواهد آورد.

نمایندگان ویژه رییس جمهور در امور نفت، اجرای طرح‌احداث خطوط انتقال نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی به کشور‌های همسایه جمهوری اسلامی ایران شامل خط لوله و تاسیسات انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی بین جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق با سرمایه‌گذاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از محل منابع داخلی و با مشارکت بخش غیردولتی را مجاز اعلام کردند.براساس این تصمیم، این طرح تا پایان سال ۱۳۸۴ با ظرفیت انتقال روزانه ۱۵۰ هزار بشکه نفت خام به پایان خواهد رسید و سرمایه‌گذاری مورد نیاز آن ۳۶ میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین تخفیف میعانات گازی خوراک پالایشگاه‌ها معادل میزان تخفیف خوراک نفت‌خام و براساس قانون هدفمندکردن یارانه‌ها خواهد بود.