گروه صنعت و معدن- اثرات طرح تحول اقتصادی بر صنایع و بنگاه‌های صنعتی و تولیدی در جلسه مشترک انجمن‌ها و تشکل‌های صنعتی با مشاور وزیر صنایع و معادن و اعضای ستاد طرح تحول صنایع و معادن بررسی شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنایع و معادن، در این نشست علیرضا حائری، عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، با بیان انتقادات خود نسبت به تکالیف و وظایف دولت در این طرح گفت: این روزها لایحه‌ای با قید یک فوریت از سوی دولت ارائه شده که در آن استانداردهای مصرف انرژی تدوین شده و رعایت الگوی مصرف را برای بنگاه‌ها الزامی کرده است و با مصرف بیش از آن جریمه‌ای برای آن بنگاه تولیدی تا ۱۰۰ درصد در نظر گرفته می‌شود، در حالی که با وجود قیمت آزاد انرژی دیگر جریمه معنا نخواهد داشت.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ادامه داد: در همان لایحه اشاره‌ای به تعهدات دولت در این زمینه نشده است. آیا دولت تعهدی جهت تامین برق سالم و سایر حامل‌های انرژی استاندارد و عدم قطع برق، پذیرش مخاطرات و زیان‌های ناشی از نوسانات برق و در نتیجه ضرر و صدمه به دستگاه‌های الکتریکی و کامپیوترها و ماشین‌های مدرن دارد و فروش حامل‌های انرژی با قیمت جهانی کیفیت جهانی هم دارد؟

وی با انتقاد از استهلاک و راندمان پایین نیروگاه‌های تامین برق گفت: بنگاه‌ها از این پس باید برق را با قیمت واقعی آن خریداری کنند در حالی‌که این هزینه‌ها شامل هزینه‌های دیماند، اشتراک ، انشعاب ، هزینه ضرر فصلی، انتقال برق و ... نیز شده است و دریافت مجدد این هزینه‌ها اجحاف در حق بنگاه‌های تولیدی است.

در این نشست، همچنین منوچهر‌ هامون، رییس انجمن تولیدکنندگان کلر خواستار تدوین استاندارد‌های مصرف برق در صنایعی شد که مصرف این نوع انرژی در آنها جزو ضروریات و پایه تولید است.

در ادامه، علیرضا حقی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، هم نرخ ارز را در امر صادرات و واردات و تولید بسیار مهم و تاثیرگذار دانست و خواستار تعیین نرخ دلار و ارز شد.

صلاح‌الدین همایون، دبیر انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق، دیگر شرکت‌کننده در این نشست گفت: بسیاری از ماشین‌آلات صنایع فرسوده بوده و انرژی زیادی را مصرف می‌کنند که نیاز به بازسازی دارند و باید بانک‌ها با ارائه تسهیلات در این زمینه همکاری کنند.

در ادامه جلسه، اکبر آرام فرد، مدیر صنایع آجر اصفهان، حضور نماینده سازمان محیط زیست را در جلسات تخصصی انجمن‌ها با ستاد طرح تحول ضروری خواند.

این گزارش می‌افزاید: در این جلسه شرکت‌کنندگان سوالاتی را درباره نحوه داوری هزینه‌های پرداختی و هزینه‌های اضافی که به خاطر برخی مسائل به صنایع تحمیل شده است، مطرح کردند.

بنابراین گزارش، در این نشست اعضای ستاد طرح تحول صنایع و معادن و سایر مدیران کل وزارت صنایع و معادن با ارائه توضیحاتی در خصوص پرسش‌ها و ابهامات مطرح شده از سوی شرکت‌کنندگان،‌ تاکید کردند که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده جلسات تخصصی با انجمن‌ها و تشکل‌های صنعتی برگزار شده و ریز مسائل و مشکلات این گروه‌ها راجع به این طرح به طور تخصصی مطرح و در ستاد طرح تحول پیگیری و بررسی خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید: سید رضافاطمی امین، مشاور وزیر صنایع و معادن و رییس ستاد طرح تحول صنایع و معادن در این نشست گفت: آزاد شدن قیمت انرژی باعث کاهش مصرف و استفاده از انرژی در بخش مولد و افزایش هزینه‌ها می‌شود که صنایع باید به آن به عنوان فرصت نگاه کنند و در جهت افزایش بهره‌وری به کار ببندند.

فاطمی امین محور اصلی در این طرح را افزایش بهره‌وری در واحدهای صنعتی برشمرد.

بنا بر این گزارش، علی نبوی، مدیر برنامه تحول انرژی ستاد طرح تحول صنایع و معادن نیز برنامه‌های این ستاد را در پنج بخش عنوان کرد و گفت: طرح تحول شامل بخش‌های انرژی، مدیریت منابع انسانی، توزیع کالا، صادرات و واردات و نظام مالی است که برای بخش انرژی نیز ۱۶ پروژه تعریف شده است.

نبوی تصریح کرد: ۷۶ درصد از کل مصرف انرژی توسط محصولات انرژی‌بر و خانگی و ۲۴ درصد در فرآیند‌های تولیدی استفاده می‌شود.

وی پروژه‌های تعریف شده در بخش انرژی را شامل: هدفمندسازی یارانه‌های انرژی، اصلاح ساختار قیمت‌گذاری انرژی، ایجاد پایگاه‌های اطلاعات انرژی، تدوین استاندارد مصرف انرژی فرآیندها، اجرای استاندارد مصرف انرژی فرآیندها، آموزش مدیریت انرژی، تایید صلاحیت شرکت‌های خدمات انرژی، تسهیل بازسازی و تکمیل فرآیند تولید، جایگزینی خطوط تولید، گسترش مولدهای برق مقیاس کوچک و مشارکت در بازار برق، دانست. مدیر برنامه تحول انرژی ستاد طرح تحول صنایع و معادن همچنین پنج پروژه آخر را در بخش محصولات مصرفی، تدوین استاندارد مصرف انرژی محصولات، اجرای استاندارد مصرف انرژی محصولات، حمایت از محصولات بهینه، محدودسازی تولید محصولات کم بازده و جایگزینی یخچال و فریزرهای پرمصرف، برشمرد.

تدابیر ویژه برای ۲۳ صنعت انرژی‌بر

گروه صنعت و معدن- وزیر صنایع و معادن از تهیه فهرست ۲۳ موردی از صنایع کشور برای برخورداری از قیمت‌های ترجیحی انرژی خبر داد و گفت: سند بخش صنعت امروز به کارگروه تحول اقتصادی ارائه می‌شود که در صورت تصویب این سند، جزئیات آن به صنعتگران اعلام خواهد شد.به گزارش فارس، «علی اکبر محرابیان» با اشاره به تاثیرپذیری بالای بخش صنعت از هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: در صورتی که این طرح به خوبی اجرا شود، راندمان بخش صنعت افزایش خواهد یافت. وی در عین حال تصریح کرد: باید ساز و کار لازم پیش‌‌بینی شود تا واحدهای صنعتی در زمانبندی اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها دچار مشکل نشوند. وی ادامه داد: واحدهای تولیدی کشور در ۱۴۰ رشته صنعتی تقسیم بندی شده‌اند که ۲۳ رشته جزء صنایع انرژی‌بر محسوب می‌شوند و برای آنها تدبیر ویژه در راستای هدفمند شدن یارانه‌ها پیش‌بینی شده است. وی افزود: ۱۱۷ رشته صنعتی نیز جزء صنایع با مصرف انرژی پایین یا متوسط قرار دارند که در مورد آنها اقدامات لازم لحاظ خواهد شد. محرابیان تاکید کرد: اگر آیین‌نامه‌های قانونی هدفمند کردن یارانه‌ها به خوبی تدوین شود، مشکلی در این زمینه ایجاد نخواهد شد.