بر اساس اعلام سازمان صنایع و معادن استان گلستان برای نخستین بار در کشور 5 / 38 تن ماده معدنی ید در این استان استحصال شد و ایران در زمره 9 کشور تولیدکننده ید جهان قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنایع و معادن، نتایج عملیات حفاری بخش خصوصی و عملیات اکتشافی ژئوفیزیک در گلستان مشخص کرد که این استان منابع لازم را برای تولید عنصر ید در اختیار دارد و با تولید آن، ایران در زمره ۹ کشور تولیدکننده ید جهان قرار گرفته است. براساس اعلام این سازمان، با توسعه ید در استان، زمینه و بستر مناسبی برای احداث واحدهای صنعتی جهت تولید ترکیبات یددار مانند یدید پتاسیم، یدات پتاسیم و یدات کلسیم که به ترتیب در صنایع دارویی، نمک خوراکی و مکمل‌های غذایی دام و طیور کاربرد دارند، در سطح استان و نیز کشور فراهم می‌شود.
براین اساس، سالانه بیش از صد تن ماده معدنی ید وارد کشور می‌شود که با تولید این ماده معدنی، علاوه بر قطع وابستگی، سالانه از خروج بیش از چهار ‌میلیون دلار ارز جلوگیری می‌شود.
هم‌اکنون حدود ۵۰ نفر به طور مستقیم جذب بازار کار در این حوزه شده‌اند که با توجه به بهره‌برداری از واحدهای معدنی و صنعتی مرتبط با عنصر ید، دورنمای خوبی از اشتغال پایدار برای صنایع وابسته نیز پدید خواهد آمد. شهپری با بیان اینکه از شهریور ۸۴ تا خرداد ۸۸ همچنین ۱۶۱ فقره پروانه بهره برداری معدنی نیز صادر شده است، خاطر نشان کرد: این میزان با سرمایه‌گذاری ۴۵۸‌میلیارد و ۸۸۷‌میلیون ریال صورت گرفته که برای بیش از هزار و ۶۰۰ نفر اشتغال به همراه داشته است. وی افزود: در همین مدت، میزان استخراج سالانه بیش از ۷میلیون و ۸۳۴ هزار تن و میزان ذخیره قطعی ۴۳۸‌میلیون و ۸۳۶ هزار تن بوده است. رییس سازمان صنایع و معادن استان فارس در ادامه افزود: در ۴۵ ماه دوره فعالیت دولت، ۲۲۶ فقره پروانه اکتشاف با سرمایه‌گذاری۷۵‌میلیارد و ۸۹۲‌میلیون ریال و ۱۱۶ فقره گواهینامه کشف با ذخیره ۳۴۶‌میلیون و ۲۰۳ هزار تن با هزینه عملیات ۳۸‌میلیارد ریال صادر شده است.