در ۵ سال گذشته تعرفه، تنها ابزار حمایتی دولت از صنعت تایر بود، اما متاسفانه به یک باره با کاهش تعرفه‌ها تولیدکنندگان در مرز نابودی قرار گرفته و بازار کشور نیز به روی واردکنندگان باز شده است. ناصرالدین گرامی، دبیر انجمن صنفی صنعت تایر ایران، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: تعرفه‌های واردات تایر به کشور طی ۵ سال گذشته ثابت مانده بودند، اما به یکباره و با پیشنهاد وزارت بازرگانی کاهش یافتند؛ به طوری که تعرفه‌های واردات رادیال سواری از ۶۵ به ۲۵‌درصد و تایرهای باری، تجاری و سنگین از ۴۵ به ۲۰‌درصد کاهش یافتند. وی اضافه کرد: نکته جالب اینجاست که تعرفه واردات تایرهای OTR که در کشور تولید چندانی نداریم، از ۱۰ به ۱۵‌درصد افزایش یافته است و باید دید با چه توجیهی این تعرفه‌ها تعیین شده است.

وی مدعی شد که در کمیسیون ماده یک برای تعیین تعرفه واردات تایر کار کارشناسی لازم انجام نشد و متاسفانه از آن بدتر این که این تعرفه درست چند روز قبل از آغاز سال جدید یعنی در روز ۲۷ اسفند سال گذشته کاهش یافت.

او با بیان این‌که تعرفه یکی از ابزارهای حمایت از صنایع داخلی مزیت‌دار است، عنوان کرد: در حال حاضر ظرفیت تولیدی که توجیه اقتصادی داشته باشد، برای هر واحد تولیدی بین ۸۰ تا ۱۰۰هزار تن است؛ در حالی که این میزان در کشور هم‌اکنون تنها ۳۳هزار تن است. گرامی با اشاره به این که واحدهای تولید تایر در کشور در حال حاضر اجرای طرح‌های توسعه متعددی را در دست اقدام دارند، تصریح کرد: با کاهش تعرفه عملا تولیدکنندگان متضرر شده و دیگر توان اجرای طرح‌های توسعه خود را نخواهند داشت. این فعال صنعتی یادآور شد: در سال گذشته نیز زمانی که تعرفه‌ها ثابت بودند، در واردات با کم‌اظهاری مواجه بودیم؛ به طوری که هر کیلوگرم تایر وارداتی تنها ۷/۱دلار اظهار گمرکی می‌شد، در حالی که این میزان در همه کشورها حداقل ۵/۲دلار است.