افزایش دوباره قیمت گوشت مرغ و لبنیات حتمی است

درحالی که دولت با آزادسازی واردات و حذف یا کاهش چشمگیر تعرفه واردات مواد غذایی تلاش کرد مانع از افزایش قیمت آنها در بازار داخلی شود، اما مسوولان دو تشکل تولید‌کننده مواد‌غذایی در گفت‌و گوهای جداگانه تصریح کردند چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند. علی‌ آذرنوش دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با اعلام اینکه میانگین قیمت هرکیلو گوشت مرغ در سال جاری ۲۴۰۰‌تومان خواهد بود، تصریح کرد: ۵۰۰‌‌میلیارد‌تومان یارانه برای تولید گوشت مرغ در سال جاری به قیمت‌ هزارو۸۵۰تومان لازم است. قیمت ذرت ۲۳۵‌تومان پیش‌بینی شده که در طرح ساماندهی به ۳۳۰‌تومان و سویا ۳۴۰‌تومان به ۵۵۰‌تومان در سال جاری افزایش یافته است، علاوه بر اینکه هزینه‌های کارگری براساس مصوبه وزارت کار افزایش یافته و هزینه‌های حمل‌ و نقل نیز ۵/۲ برابر شده است.

وی به ایسنا گفت: تا زمانی که براساس پیش‌بینی‌ طرح ساماندهی، مواد اولیه تولید با یارانه‌های دولتی از طریق شرکت پشتیبانی امور دام تامین شد گوشت مرغ به مبلغ عنوان شده در طرح (کیلویی‌هزار و ۸۵۰) در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گرفت، همچنین بخش اعظم مرغ منجمد عرضه شده به بازار با یارانه‌های دولتی تولید شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون هیچ نهاده دولتی در اختیار تولیدکنندگان قرار نگرفته و تولید مرغ با تامین خوراک از بازار آزاد صورت گرفته است، تصریح کرد: هزینه تولید هر کیلوگرم مرغ زنده با افزایش هزینه‌های تولید‌هزار و ۷۰۰‌تومان است که با احتساب هزینه‌های کشتار، توزیع و ... کیلویی دو‌هزار و ۴۰۰‌تومان به بازار مصرف عرضه خواهد شد، البته در صورت کاهش یا افزایش هزینه تمام شده تولید، این مبلغ تغییر خواهد کرد.

آذرنوش با پیش‌بینی تولید یک میلیون و ۵۵۰‌هزار تن گوشت مرغ در سال جاری، اظهار کرد: با توجه به روند افزایش قیمت گوشت قرمز میزان تولید باید افزوده شود تا نیاز مردم به گوشت مرغ تامین شود.

افزایش قیمت شیر خام

علی احسان‌ظفری مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرآورده‌های لبنی نیز از افزایش دوبرابری قیمت شیر خام در بازار خبر داد و گفت :به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی، دامداران شیر خام را دوبرابر قیمت مصوب دولتی به ‌کارخانه‌‌ها می‌فروشند.

او به خبرگزاری برنا اظهار داشت: قیمت مصوب شیر خام در سال گذشته ۲۹۰‌‌تومان در هر کیلو بود که در سال ۸۷ به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها، این قیمت بدون مصوبه دولت کیلویی ۴۳۰ تا ۴۵۰‌‌تومان به فروش می‌رسد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قیمت محصولات لبنی در سال جاری با افزایش مواجه شده است گفت: افزایش قیمت تنها مربوط به محصولات فانتزی لبنی بوده است.

ظفری با اشاره به اینکه قیمت ماست تا ۴‌درصد چربی، پنیر uf و شیر یارانه‌ای که توسط دولت تصویب می‌شود، با افزایش قیمت مواجه نبوده است، گفت: ۸۰‌درصد تولیدات ‌کارخانه‌‌های لبنی مربوط به این سه فرآورده است و تنها ۲۰‌درصد تولیدات آنها مربوط به محصولات فانتزی می‌شود.

وی علت افزایش قیمت محصولات فانتزی را افزایش قیمت محصولات پتروشیمی به دلیل استفاده آن در بسته‌بندی این محصولات دانست.

ظفری ادامه داد: کارشناسان وزارت بازرگانی با افزایش قیمت مصوب شیر خام از ۲۹۰‌‌تومان در هر کیلو به ۳۰۰ تا ۳۵۰‌‌تومان موافق است؛ اما این میزان افزایش قیمت منطقی و متناسب با افزایش قیمت نهاده های دامی نیست. وی معتقد است:قیمت هر کیلو جو از ۱۸۰‌‌تومان در هر کیلو به ۳۴۰‌‌تومان افزایش یافته است؛ بنابراین قیمت شیر خام نیز متناسب با این افزایش باید دو برابر شود. مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرآورده‌های لبنی تصریح کرد: از آنجایی که مواد پایه لبنیات شیر خام است، بنابراین با توجه به افزایش دستمزد کارگران در سال جاری و سایر هزینه‌های تولید، قیمت مواد لبنی نیز باید افزایش یابد؛ در غیر این‌صورت زیان هنگفتی متوجه تولیدکنندگان خواهد شد.