ایران با قیمت‌های جدید وارد بازار بانکرینگ شد

گروه انرژی -غزاله طایفه: منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس یکی از مهم‌ترین منابع تامین نفت در جهان است و ایران قصد دارد که پس از ۲۶سال در زمینه سوخت‌رسانی به کشتی‌ها یا بانکرینگ در این منطقه سرمایه‌گذاری کند و به رقیبی برای قطب اقتصادی منطقه یعنی بندر فجیره امارات تبدیل شود. در سال ۲۰۰۵سهم ایران در بازار بانکرینگ در شمال خلیج‌فارس تنها نیم‌ درصد بود که سهم بسیار ناچیزی در برابر سهم ۷۵درصدی بندر فجیره به حساب می‌آید.

هم‌اکنون حدود ۲۰هزار کشتی در سال از تنگه هرمز عبور می‌کنند که اگر میانگین سوخت مصرفی آنها را هزار تن در نظر بگیریم، این بندر توانایی تامین ۷۵درصد از این میزان را دارد.

در گام نخست وزارت نفت برای ورود به بازار سوخت‌رسانی کشتی‌ها یک شرکت خصوصی را با نام شرکت بناگستر کرانه معرفی کرد و می‌خواهد که در آینده حضور شرکت‌های خصوصی در این امر را افزایش دهد. به گزارش خبرنگار ما، در سال اول عملیات این شرکت در سال ۲۰۰۶ سهم ایران در بازار بانکرینگ به ۵/۳درصد رسید و طبق آمار ثبت شده در ۲ماه پیش این سهم به ۱۳درصد افزایش یافته است. با توجه به نقش این صنعت در رونق اقتصادی کشور و ایجاد درآمد ارزی برای کشور با دستور رییس‌جمهوری باید تا پایان سال‌جاری میلادی سهم ایران به ۱۵ تا ۲۵درصد افزایش یابد که به گفته سعید سپهری‌راد، رییس هیات‌مدیره شرکت بناگستر کرانه در‌حال‌حاضر به دلیل پاره‌ای از مشکلات، ۳هفته از برنامه عقب هستیم. سپهری‌راد افزود: در جهت جذب شناورهای عبوری از خلیج‌فارس در راستای افزایش سهم ایران‌ در بازار به‌عنوان یک تکنیک اقدام به کاهش قیمت سوخت بین ۳ تا ۵دلار برای هر متریک تن در مقایسه با فجیره کرده‌ایم و در مرحله بعدی نیز به فکر ارائه خدمات بیشتر به کشتی‌های عبوری هستیم. به گزارش خبرنگار ما، یکی از ضعف‌های ایران در رقابت‌پذیر نبودن آن با فجیره در خدماتی است که باید ارائه دهد. کارشناسان معتقدند که اگر خدماتی مانند تدارکات، تامین قطعات یدکی، تعویض خدمه، تعمیرات کشتی، تهیه آذوقه و آب به کشتی‌ها علاوه بر سوخت‌رسانی ارائه شود، می‌توانیم به سهم موردنظر خود در بازار دست یابیم. ضمن اینکه تعداد شرکت‌های فعال در این حوزه باید افزایش یابد.