نمایشگاه بین‌المللی فولاد یا گردهمایی خودمانی

گروه صنعت و معدن- نمایشگاه فولاد کیش که همزمان با نمایشگاه صنعت برق برگزار شد، در حالی رو به پایان است که شرکت‌کنندگان بخش‌خصوصی آن را یک گردهمایی داخلی و محلی برای درد دل کردن صنعتگران با یکدیگر دانستند. اگرچه بزرگان دولتی، نظری متفاوت با برادران کوچکتر خود ابراز کردند. مراسم افتتاحیه (سه‌شنبه) را سمیعی‌نژاد معاون معدنی و صنایع معدنی وزیر برعهده داشت و هراتی‌نیک نیز روز سوم همراه با سرشار معاون اقتصادی منطقه آزاد کیش بازدیدی از غرفه‌های صنایع فولاد انجام دادند. با این حال فعالان این حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار ما، سطح کیفی و نیز استقبال اندک شرکت‌های خارجی را موجب دلسردی خود قلمداد کردند.

هرچند شرکت‌کنندگان معتقد بودند مدیریت جدید منطقه آزاد کیش، برای گستردن فضای رونق در جزیره مرجانی تلاش جدی از خود نشان داده است، با این حال سطح پایین اطلاع‌رسانی و کم‌فروغی شرکت‌ها مورد رضایت صنعتگران خصوصی نبود.

آب‌وهوا عوض کردیم

یک مدیر بخش‌خصوصی، در این باره گفت: انتظار حضور قدرتمند برخی از شرکت‌ها را داشتیم، اما با برگزاری نمایشگاه متوجه شدیم تنها آمده‌ایم که آب‌وهوایی عوض کنیم، چرا که فضا را رقابتی و دارای دستاورد جدیدی نمی‌بینیم. این مدیر فولاد البرز ادامه دارد: حتی شرکت‌های حاشیه خلیج‌فارس هم حضور فعال نداشته‌اند. وی معتقد است: نوع اطلاع‌رسانی ستاد برگزاری نمایشگاه چنین وضعیتی را رقم زده است. مدیرفروش شرکت فولاد کاویان نیز گفت: بیشتر غرفه‌داران در حال گپ زدن یا

درد دل کردن هستند، در حالی که حداقل انتظار داشتیم مذاکراتی برای فروش محصول (با مشتری‌ها) داشته باشیم.

ذوب‌آهن خوشحال

در سوی دیگر سالن یکی از مدیران شرکت ذوب‌آهن اصفهان خرسند از حضور در این نمایشگاه است. چرا که با پیشنهادهای متعدد داخلی مشتریان ذوب‌‌آهن مواجه شده است. وی همچنین گفت: واسطه‌های بزرگی که تامین تجهیزات را بر عهده دارند مذاکراتی با این شرکت انجام داده‌اند.

گل‌گهر: شرایط جهانی تاثیر گذاشت

مسوول بازرگانی خارجی شرکت سنگ‌آهن گل گهر همسو با نمایندگان بخش خصوصی از اقبال اندک نمایشگاه فولاد سخن می‌گوید. افسانه اکبری دلیل این امر را شرایط روبه افول بازارهای جهانی فولاد می‌داند. اکبری در عین حال گفت: البته نمایشگاه نکته جدیدی برای ما داشته است که مربوط به پیشنهادی برای بهینه کردن خطوط تولید بوده است. وی معتقد است آن تعداد معدود نماینده شرکت‌های خارجی برای بازاریابی و نه انتقال دانش فنی به این نمایشگاه آمده‌اند.

در این نمایشگاه البته شرکت‌هایی هم بودند که حضور خود را مفید قلمداد کرده‌اند، یک شرکت که تولیدکننده اتصالات صنعتی واحدهای احیای مستقیم را بر عهده دارد، می‌گوید: در این نمایشگاه به تمام آنچه که می‌خواستیم رسیدیم، چرا که امروز تعدادی از طرح‌های جدید احیای مستقیم فولاد، تقاضاهای جدیدی را برای ما ایجاد کردند.

معاون توسعه برق آمد

مدیران بازرگانی شرکت‌های خصوصی صنعت برق نیز گلایه دو چندان نسبت به همسایه‌های فولادی داشتند. آنان درگفت‌وگو باخبرنگار ما اظهار داشتند: وزیر نیرو و معاونان وی، حتی برای یک لحظه هم به نمایشگاه نیامدند. به گفته این فعالان بخش خصوصی تنها مسوول دولتی که به میان صنعتگران برق آمد، معاون سازمان توسعه برق بود.