قرارداد ساخت موتور لکوموتیو ملی بین راه‌آهن و شرکت دسا (وابسته به وزارت صنایع و معادن) در ساختمان راه‌آهن امضا شد. طبق این قرارداد نخستین موتور لکوموتیو ملی در مهر ۸۹ تحویل راه‌آهن می‌شود.

به گزارش ایسنا، حسن زیاری، مدیرعامل راه‌آهن، با اشاره به اینکه در حال حاضر قطعات ناچیز لکوموتیو در داخل کشور ساخته می‌شود، گفت: بیش از ۹۰‌درصد از قطعات را وارد کشور می‌کنیم و مسائل مانند تحریم سبب شده در زمینه خرید قطعات با مشکل برخورد کنیم. مدیرعامل راه‌آهن که صبح سه‌شنبه سخن می‌گفت، تصریح کرد:‌ تاکنون چهارمیلیارد تومان در مطالعات و طراحی اولیه برای ساخت این موتور لکوموتیو ملی هزینه شده است.

ضمانت تحویل

قلعه‌بانی در حاشیه مراسم امضای قرارداد ساخت موتور ملی لکوموتیو با بیان این مطلب گفت: تولید موتور ملی لکوموتیو مرحله تحقیقاتی خود را پشت سر گذاشته و هم‌اکنون در مرحله تولید قرار گرفته است.

وی با اشاره به این‌که موتور ملی لکوموتیو در زمینه‌های دریایی و نیروگاهی نیز کاربرد دارد، افزود:‌ تحویل اولین موتور لکوموتیو ملی، مهر ماه ۱۳۸۹ و مابقی موتورها تا پایان سال ۱۳۹۰ است.

وی در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که چه ضمانتی وجود دارد، شرکت دیزل سنگین ایران (دسا) در تعهدات خود مبنی بر تحویل موتورهای یادشده درست عمل کند؟ عنوان کرد: این پروژه با حمایت‌های دانشگاهی و دولتی به این مرحله رسیده و امیدواریم با کمک مسوولان شرکت دیزل سنگین ایران و شرکت راه‌آهن به کلیه تعهدات عمل شود.

موضوع این قرارداد ساخت و فروش ۳۵ دستگاه لکوموتیو ملی با موتور ۱۲ سیلندر D۸۷ به توان نامی هزار کیلووات در شرایط ISO ۳۰۴۶ به منظور نصب و راه‌اندازی بر روی لکوموتیوهای مانوری هیتاچی است که اولین موتور در مهرماه ۱۳۸۹ تحویل و مابقی طبق زمان‌بندی توافق شده تا آذرماه ۱۳۹۰ تحویل داده می‌شود. ارزش قرارداد نیز ۱۰میلیارد تومان است و این پروژه در سه فاز به انجام می‌رسد که به ترتیب ۵۵، ۷۵‌درصد و ۱۰۰‌درصد است. قطعات لکوموتیو، داخلی‌سازی می‌شود.