8 دلیل ازدحام در جایگاه‌های عرضه سوخت

غزاله طایفه- علت طولانی شدن زمان سوخت‌گیری خودروها چیست؟ دلایل این پدیده از سوی روسای سندیکای جایگاه‌داران و انجمن صنفی جایگاه‌های اختصاصی بیان شده است. به گزارش دنیای اقتصاد، قطعی برق، شکل‌گیری بازار غیررسمی فروش در جایگاه‌ها، استفاده از کارت هوشمند، خرابی این کارت‌ها، بی‌اعتمادی به کارت‌خوان‌ها و از بین رفتن سهمیه‌ها و... از جمله دلایلی است که برای شلوغی و ازدحام بیش‌‌از پیش در محدوده جایگاه‌های عرضه سوخت عنوان شده است.

به گفته بیژن حاج محمدرضا، رییس سندیکای جایگاه‌داران، مشکل اساسی جایگاه‌ها در چند هفته اخیر قطعی برق در دو نوبت صبح و بعدازظهر است.

وی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد اظهار داشت: حدود ۵۰درصد جایگاه‌ها مجهز به ژنراتور برق هستند و قدرت آنها به اندازه‌ای نیست که مشکل را برای ساعات طولانی قطعی برق رفع کنند.

وی افزود: عملکرد ژنراتورهای برق تنها برای دو ساعت است و برای قطعی‌های بیش از دو ساعت کارآیی ندارند.

وی همچنین از موافقت شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای تجهیز بقیه جایگاه‌ها به ژنراتور برق خبر داد تا بدین ترتیب مشکل جایگاه‌ها از لحاظ تامین برق حل شود.

حاج محمدرضا در ادامه بخشی از حجم ترافیک در جایگاه‌ها را به خاطر کسانی می‌داند که اقدام به فروش سهمیه اضافی خود می‌کنند و می‌گوید: اصولا در اواخر هر ماه یک فشار غیرمعقول از طرف کسانی که سهمیه اضافی خود را می‌فروشند در جایگاه‌ها ایجاد می‌شود که با شروع ماه بعد این میزان ۳۰-۲۰درصد کاهش می‌یابد.

کارت هوشمند عامل شلوغی

اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین در ۵تیر ۸۶ و صدور کارت هوشمند سوخت اگرچه در ابتدا باعث منظم شدن روند سوخت‌گیری شد، اما امروز یکی از عواملی که باعث شلوغ شدن جایگاه‌ها شده همین دستگاه‌های مربوط به کارت هوشمند و خود کارت سوخت است.

به گفته رییس سندیکای جایگاه‌داران مساله خرابی دستگاه‌های مربوط به کارت هوشمند سوخت یکی دیگر از عوامل شلوغی جایگاه‌ها است. علاوه بر این کارت‌های هوشمند سوخت نیز در اثر استفاده زیاد مستهلک شده‌اند و گاهی لازم است که چند بار وارد دستگاه شوند تا عمل کنند.

وی افزود: نحوه نگهداری این کارت‌ها نیز اغلب نادرست است و باعث مستهلک شدن کارت می‌شود. حاج محمدرضا در ادامه گفت: تا قبل از سهمیه‌بندی بنزین زمان لازم برای سوخت‌گیری کمتر از ۵ دقیقه بود که این زمان در حال حاضر به ۱۵-۱۰دقیقه افزایش یافته است. البته با توجه به شلوغی‌های اخیر و ایجاد صف‌های طولانی رانندگان بعضا تا یک ساعت هم باید منتظر باشند.

سوخت‌گیری ناقص

حاج ‌محمدرضا مشکل دیگر جایگاه‌ها را در گرانی قیمت بنزین آزاد و قطع شدن سهمیه برخی از خودروها می‌داند و می‌گویند: خودروهایی که سهمیه بنزین آنها قطع شده اگر بخواهند به طور متوسط ۵۰ لیتر بنزین بزنند، باید ۲۰هزار تومان پرداخت کنند. بنابراین ترجیح می‌دهند که دفعات مراجعات خود را بیشتر کنند. وی ادامه داد: گاهی هم اتفاق می‌افتد که یک خودرو دو بار در روز به جایگاه‌ها برای سوخت‌گیری مراجعه می‌کند. در نتیجه سوخت‌گیری ناقص یکی از دلایل شلوغی جایگاه‌ها است. وی در پاسخ به این سوال که چرا عده‌ای بیرون از جایگاه‌ها با گالن اقدام به سوخت‌گیری می‌کنند، توضیح داد: در روزهایی که جایگاه‌ها شلوغ است این کار باعث تسریع در امر سوخت‌گیری می‌شود. علاوه بر این به گفته رانندگانی که به این طریق اقدام به سوخت‌گیری می‌کنند، قرار گرفتن در صف و روشن و خاموش کردن ماشین باعث مصرف بنزین می‌شود. رییس سندیکای جایگاه‌داران در مورد مصرف بنزین سوپر نیز اظهار داشت: قبل از آزادسازی قیمت بنزین سوپر، مصرف آن در یک جایگاه به طور متوسط روزانه ۳۰هزار لیتر بود؛ در حالی که این رقم در حال حاضر به ۲هزار لیتر در روز کاهش یافته است. وی علت این امر را گرانی بنزین سوپر ذکر کرد و افزود: در حال حاضر در ۱۲ جایگاه تهران، بنزین سوپر عرضه می‌شود، اما به دلیل اینکه میزان تبخیر بنزین سوپر چهار برابر هزینه دریافتی است، با توافق صاحبان جایگاه‌ها مخازن بنزین معمولی جایگزین مخازن بنزین سوپر شده است.

از سوی دیگر ناصر رییسی‌فرد، رییس هیات‌مدیره انجمن‌های صنفی جایگاه‌های اختصاصی بنزین، اشکالات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نازل‌ها، عدم پشتیبانی پیمانکاران برای رفع مشکل سیستم کارت‌خوان و بی‌اعتمادی مردم نسبت به سیستم کارت‌خوان را از دیگر دلایل شلوغی جایگاه‌ها ذکر می‌کند.

بی‌اعتمادی

وی می‌افزاید: بی‌اعتمادی مردم نسبت به سیستم کارت‌خوان باعث می‌شود که آنها تمایل به استفاده سریع از سهمیه موجود در کارت‌ها داشته باشند و همین امر موجب شلوغی جایگاه‌ها می‌شود.

وی دریافت بنزین توسط گالن را از دیگر مشکلات جایگاه‌ها ذکر می‌کند و می‌افزاید: درگیری کارگران و صاحبان جایگاه با مردمی که می‌خواهند بدون نوبت با گالن بنزین دریافت کنند، از مشکلات دیگر ما است. گاهی اوقات این درگیری‌ها به اهانت هم منجر می‌شود و از آنجایی که ما قوه اجرایی لازم را برای جلوگیری از این کار نداریم، مجبور به دادن بنزین به آنها هستیم.رییسی‌فرد در مورد مصرف بنزین سوپر نیز اظهار داشت: مصرف بنزین سوپر با افزایش قیمت آن کاهش یافت اما پیش‌بینی ما این است که به مرور زمان افزایش یابد. وی افزود: در حال حاضر مصرف بنزین سوپر ۲۵درصد نسبت به روزهای اول افزایش قیمت‌ها، افزایش یافته است.

رییسی‌فرد در مورد عرضه گازوئیل در جایگاه‌ها نیز توضیح داد: برای عرضه گازوئیل در جایگاه‌ها باید امکانات و زیرساخت‌های آن فراهم شود. علاوه بر این تغییراتی هم در سیستم نازل‌ها و تلمبه‌ها باید صورت گیرد.

وی افزود: عرضه گازوئیل به خودروهای سواری باید بدون گوگرد باشد و بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم برای عرضه آن، جایگاه‌ها از حالت منظم فعلی خارج و به حالت سابق برخواهند گشت.