راهکار دولت برای مقابله با پدیده بنزین‌فروشی

در حالی که یک ماه به آغاز دور چهارم سهمیه‌بندی بنزین زمان باقی مانده است، منابع رسمی‌در وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از تقلیل سهمیه بنزین خودروهای عمومی‌خبر می‌دهند.

مدیر سامانه کارت هوشمند سوخت در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه به نظر می‌رسد سهمیه خودروهای عمومی ‌مازاد بر نیاز است، از تقلیل سهمیه بنزین این گروه از خودروها در دور چهارم خبر داد و این امر را در راستای مقابله با پدیده بنزین‌فروشی عنوان کرد. ناصر سجادی افزود: بعضی از خودروهای عمومی‌ نظیر تاکسی‌ها و وانت بارها اقدام به فروش بنزین مازاد خود می‌کنند و این گونه به نظر می‌رسد این گروه بیش از مصرف، سهمیه بنزین دارند؛ بنابراین تصمیم گرفته شده سهمیه خودروهای عمومی‌در دور بعدی سهمیه‌بندی کاهش پیدا کند.

مدیر سامانه کارت هوشمند سوخت در حالی از کاهش سهمیه‌های بنزین خودروهای عمومی‌سخن می‌گوید که پیشتر جایگاه داران به شدت از ازدحام و شلوغی جایگاه‌ها به دلیل فروش بنزین توسط خودروهای عمومی‌ آن هم با بهایی کمتر از نرخ مصوب بنزین آزاد گلایه داشتند.

دولت که در ابتدا با هدف کنترل مصرف و جلوگیری از قاچاق سوخت طرح سهمیه‌بندی را اجرایی کرده بود این بار با معضل شکل‌گیری بازار سیاه در داخل کشور و خرید و فروش غیرقانونی بنزین آن هم در جایگاه عرضه سوخت روبه‌رو شده است.

البته پیشتر از این‌ها و پس از پایان دوره اول سهمیه‌بندی زنگ خطر ایجاد بازار کاذب بنزین برای دولت به صدا درآمده بود؛ به همین دلیل با پایان یافتن دور اول سهمیه‌بندی، دولت با سبک و سنگین کردن سهمیه‌های عرضه شده با میزان مصرف خودروها، تشخیص داد تا سهمیه تاکسی‌های بنزین‌سوز، دوگانه سوز و وانت‌های نوع دوم را کاهش دهد و بر سهمیه خودروهای شخصی بیفزاید تا مشکل ایجاد بازار سیاه و خرید و فروش غیرقانونی بنزین را حل کند.

اما اکنون پس از گذشت حدود یک سال از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین دولت باز هم به این نتیجه رسیده که برخی از بخش‌ها بیش از حد نیاز سهمیه بنزین دارند و سهمیه این بخش‌ها باز هم باید کاهش یابد.

از سوی دیگر رانندگان خودروهای عمومی ‌به‌خصوص تاکسی‌داران به شدت با کاهش سهمیه‌ها مخالفند و معتقدند با وجود کمبود جایگاه‌های «سی.‌ان.‌جی» کاهش سهمیه بنزین باعث می‌شود این گروه ساعت‌ها از وقت خود را در صف‌های طویل عرضه سوخت «سی.‌ان.‌جی» تلف کنند که این کار بخش حمل و نقل عمومی ‌را با مشکل مواجه خواهد کرد. به هر حال دولت بهترین راهکار حال حاضر برای مقابله با معضل بنزین فروشی را کاهش میزان سهمیه خودروهای عمومی‌ می‌داند.

در همین رابطه مدیر سامانه کارت هوشمند سوخت گفت: در دور جدید سهمیه‌بندی که از اول تیر ماه اجرایی خواهد شد تنها برنامه کاهش سهمیه خودروهای عمومی‌ در دستور کار است و سهمیه خودروهای شخصی کاهش نخواهد یافت.

تنوع توزیع سوخت برای مدیریت مصرف

سجادی عرضه بنزین به شیوه سهمیه‌ای با قیمت ۱۰۰تومان، بنزین آزاد با قیمت ۴۰۰ تومان به ازای هر لیتر، بنزین خودروهای دولتی با قیمت ۴۰۰ تومان و تحویل کوپن بنزین را از انواع روش‌های توزیع دانست که برای مدیریت مصرف ضروری است. اگرچه برای جایگاه‌داران بهترین حالت این است که بنزین با نرخ واحد عرضه شود، ولی مدیریت مصرف به نوعی که به مردم فشار نیاید، نیازمند وضعیت‌های متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب مشکل موجود در این بخش مبنی بر نگرانی مردم پس از تمام شدن بنزین سهمیه‌بندی رفع می‌شود. البته می‌پذیریم که توزیع بنزین آزاد از مشکلاتی برخوردار است و نیاز به نظارت بیشتر دارد که به این منظور جایگاه‌داران تعداد نیروی انسانی حاضر در سکوها را افزایش داده‌اند.

مجری سامانه کارت هوشمند سوخت با تاکید بر این‌که در حال حاضر امکان تحویل بنزین آزاد با کارت هوشمند سوخت مالکان خودرو و نه کارت جایگاه‌دار وجود دارد، ولی این قابلیت فعال نشده است، خاطرنشان کرد: تاکنون این امکان برای خودروهای دولتی محقق شده و مشکل این است که هم‌اکنون وقتی کارت خودروی دولتی وارد کارت‌خوان می‌شود، حجم ذخیره بنزین روی کارت خوان مشخص می‌شود، ولی بر روی تلمبه معلوم نیست که ممکن است ایجاد مشکل کند. این شیوه توزیع به گونه‌ای است که پس از اتمام بنزین سهمیه‌بندی، گزینه امکان دریافت بنزین آزاد فعال می‌شود.

وی با اشاره به فرسوده و قدیمی بودن برخی از تلمبه‌ها، نسبت به امکان نصب سیستم‌های جدید روی آنها ابراز تردید کرد و گفت: در برخی مواقع امکان جدیدسازی نیست و نیاز به مطالعات بیشتر است تا از ایجاد مشکلات احتمالی برای مردم و جایگاه‌داران جلوگیری شود.