گروه صنعت و معدن - دامنه برخورد با افزایش قیمت محصولات لبنی از جریمه دو واحد تولید‌کننده گذشت تا جایی که مدیر عامل سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولید‌کننده با اعلام غیر قانونی بودن افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی تولیدکنندگان را ملزم به بازگرداندن قیمت محصولات خود به حالت اولیه کرد. این دستورالعمل در حالی صادر شده که واحدهای تولید‌کننده معتقدند برای جلوگیری از ضرر و زیان تنها دو راهکار افزایش خودسرانه قیمت یا کاهش میزان تولید را پیش رو دارند؛ راهکارهایی که با مخالفت سازمان حمایت مواجه شده است.

به گفته محمد حسن نکویی مهر، در جلسه مشترک سازمان حمایت، تولید‌کنندگان شیر خام و تولید‌کنندگان محصولات لبنی تفاهم شده که سقف قیمت شیر خام برای شیر صنعتی و ممتاز کیلویی ۶۰۰ تومان باشد و از طرفی محصولات لبنی هم افزایش قیمتی نداشته باشد ظاهرا این تصمیم از سوی نمایندگان تشکل‌ها و اتحادیه لبنی هم مورد پذیرش قرار گرفته؛ به همین دلیل کارخانه‌هایی که افزایش قیمت داشته‌اند، باید قیمت‌ها را به حالت قبل بازگردانند.

وی در ادامه گفت: بررسی‌های لازم در خصوص اصلاح قیمت شیر خام و محصولات لبنی، در کارگروه کنترل بازار یا کمیته تخصصی با حضور مسوولان سازمان حمایت و تشکل‌های تخصصی صورت خواهد گرفت و نتایج آن ظرف ۱۰ روز آینده اعلام خواهد شد.

با این حال، انجمن صنایع لبنی ایران برگرداندن قیمت فرآورده‌های لبنی به حالت اولیه را مشروط به فروش شیر خام از سوی دامداران بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار می‌دانند. حسین چمنی در خصوص الزام در نظر گرفته شده به «مهر» می‌گوید: علت درخواست افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی بیش از هر چیز به افزایش قیمت شیر خام از سوی دامداران مربوط می‌شود. وی با اشاره به اینکه صنایع لبنی وارد مرحله زیان‌دهی شده‌اند، اظهار کرد: صنایع لبنی نیز متعاقب این عمل، با توجه به اینکه ادامه تولید نیز با مشکل مواجه شده بود، اقدام به افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی کرده‌اند.

چمنی یادآور شد: در نشست مذکور دامداران فروختن شیر خام با قیمت بالاتر از مصوب را به کارخانه‌ها پذیرفتند و با قیمت فعلی فروش شیر خام به کارخانه‌های لبنی، دامداران افزایش قیمت شیر خام به ۷۰۰ تومان را پیشاپیش عملی کرده‌اند. این مقام مسوول با اشاره به ورود سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده به عرصه گرانی قیمت شیر گفت: قرار است ظرف یک هفته آینده قیمت تمام شده شیر خام و فرآورده‌های لبنی بررسی شود.

وی در ادامه گفت: برگرداندن قیمت فرآورده‌های لبنی به حالت اولیه طی ۱۰ روز، مشروط به این است که دامداران نیز قیمت شیر خام را به همان قیمت قبلی(قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار) برگردانند.