آزمونی دیگر برای اوراق مشارکت دولتی

گروه سوخت و نیرو- دولت بار دیگر شانس خود را در شرایطی که نرخ سود اوراق مشارکت تغییر کرده است، امتحان می‌کند.

با توجه به افزایش نقدینگی سرگردان به ۳۵۰هزار میلیارد تومان، به نظر می‌رسد دولت به منظور کنترل نرخ تورم در بحبوحه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، با افزایش یک درصدی نرخ سود اوراق مشارکت، خواهان جذب منابع مالی به این سمت است. اگر چه واکنش بازار در این بین بسیار مهم است. انتشار اوراق مشارکت ریالی با سود ۱۶درصد و عدم استقبال مردم از خرید این اوراق در سال جاری، این پیام را به دنبال داشت که سود اوراق مشارکت بر اساس بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی پایین است. به طوری که از عرضه ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی طرح‌های آبی در اواخر شهریور ماه امسال، تنها ۷ درصد آن به فروش رفت.

نتیجه کار و انعکاس این موضوع به مسوولان باعث شد که شورای پول و اعتبار در آبان ماه امسال با اصلاح بسته سیاستی بانک مرکزی سود اوراق مشارکت ریالی را ۱۷ درصد تعیین کند.

تعیین این سود از سوی این مرجع باعث شد که شرکت ملی نفت در آذر ماه امسال اقدام به عرضه ۵۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی پارس جنوبی کند. اوراق مشارکتی که به دلیل همزمانی با بازار آشفته ارز و طلا از سوی مردم مورد استقبال قرار نگرفت.

ارزیابی دیگر از سوی دولت

حالا در این شرایط دولت تصمیم گرفته که شانس خود را بار دیگر امتحان کند، به طوری که قرار است دور جدید فروش ۲۷۰۰میلیارد ریال (۲۷۰میلیارد تومان) اوراق مشارکت نیروگاه‌های برقابی از دهم دی ماه آغاز شود.

در این رابطه، معاون برنامه ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: دور جدید فروش ۲۷۰۰میلیارد ریال اوراق مشارکت وزارت نیرو برای طرح‌های برقابی قرار است، آغاز شود.

عرضه اوراق مشارکت از هفته آینده

محسن طرزطلب با بیان اینکه فروش این اوراق از هفته آینده (۱۰ دی ماه) از طریق شعب بانک سپه آغاز می‌شود، اظهار کرد: سود علی‌الحساب این اوراق سالانه ۱۷ درصد و معاف از مالیات است.

وی در پاسخ به این سوال که منابع مالی جذب شده از محل فروش این اوراق به طور مشخص برای چه طرح‌هایی هزینه می‌شود، گفت: این اوراق مشارکت برای تامین منابع مالی طرح‌های برقابی گتوند، سیمره و سیاه بیشه هزینه می‌شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در پاسخ به سوال دیگری که نحوه استقبال مردم از انتشار این اوراق را چگونه پیش بینی می‌کنید، گفت: با توجه به اینکه در بسته سیاستی-نظارتی بانک مرکزی اصلاحاتی صورت گرفته و سود اوراق مشارکت یک درصد افزایش یافته، امیدواریم که این اوراق با استقبال مردم روبه‌رو شود.

جذب خریدار حقوقی

طرز طلب در ادامه با اشاره به عرضه اوراق مشارکت ریالی در شهریور ماه امسال از سوی شرکت توسعه منابع آب، گفت: در آن زمان بیشتر خریدار اوراق مشارکت افراد حقیقی بودند، بر این اساس امیدواریم که در دور جدید اوراق مشارکت ریالی علاوه بر افراد حقیقی، حقوقی‌ها هم از آن استقبال کنند. در همین حال، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران نیز با بیان اینکه بانک سپه بازپرداخت اصل وجه و سودهای متعلقه این اوراق را تضمین کرده است، گفت: سود این اوراق به صورت روزشمار و در مقاطع سه ماهه در شعب منتخب بانک عامل قابل دریافت است. به گفته محمدرضا رضازاده، در چند سال گذشته فروش اوراق مشارکت نیروگاه‌های برقابی به دلیل سودآور بودن این طرح‌ها، با استقبال عمومی مواجه شده است.

نحوه بازخرید اوراق قبل از سررسید

همچنین در شرایطی که همچنان به دلیل نوسانات بازار ارز و طلا، نقدینگی موجود در کشور به سمت این بازارها سوق پیدا کرده، یک مقام آگاه در مورد تصمیم دولت برای انتشار اوراق مشارکت ریالی به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل اوراق مشارکت این است که بازخرید قبل از سررسید اوراق مشارکت با سود ۱۷ درصد محاسبه نمی شود، بلکه با سود علی‌الحساب سپرده‌های متناظر بانکی و مدت ماندگاری آن در دست مشتری محاسبه خواهد شد.

وی افزود: البته پیش از اصلاح بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی در مورد نحوه بازخرید این اوراق نیز مشکلاتی وجود داشت، به طوری که بازخرید این اوراق باید در بورس و فرابورس انجام می‌شد که این موضوع در حال حاضر رفع شده است؛ بنابراین این امکان برای مردم وجود دارد که بتوانند برای بازخرید این اوراق به بانک‌ها مراجعه کنند که این اقدام مثبتی است.

رونق اوراق مشارکت با رکود بازار ارز

وی با بیان اینکه مطلوبیت اوراق مشارکت به درجه نقدشوندگی آن بستگی دارد، ادامه داد: در زمانی که بازار اوراق مشارکت داغ است، سفته بازی در بازار ارز و طلا خنثی می‌شود، اما در حال حاضر رونق بازار ارز و طلا باعث رکود در فروش اوراق مشارکت شده است. این مقام آگاه با بیان اینکه باید نرخ مناسبی از بازدهی را برای اوراق مشارکت در نظر گرفت، اظهار کرد: بسیاری از مردم خرید اوراق مشارکت و سرمایه‌گذاری در این رابطه را به بازار پر ریسک طلا و ارز ترجیح می‌دهند. وی ادامه داد: مردم می‌دانند که نوسانات شدید قیمتی در این بازارها برای دولت هم مطلوبیت ندارد؛ بنابراین با دلهره وارد بازار ارز و طلا می‌شوند. وی با بیان اینکه انتخاب بازارگردان برای بازخرید اوراق مشارکت بدون اینکه سرمایه‌گذاران ضرر کنند، می‌تواند در فروش اوراق مشارکت موثر باشد، گفت: این موضوع باعث رقابت‌پذیری اوراق مشارکت با بازار ارز می‌شود.

به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، برخی از کارشناسان انتشار اوراق مشارکت طرح‌های برقابی را به مثابه آزمون سیاست‌های پولی دولت با رویکرد تجدیدنظر در نرخ سود اوراق مشارکت می‌دانند آزمونی که واکنش بازار به آن تعیین‌کننده و مهم است.