واردات به شرط تولید

گروه صنعت و معدن- در شرایطی که در روزهای اخیر انتقادات برخی از فعالان حوزه صنعت و تجارت نسبت به واردات برخی از محصولات افزایش یافته، وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به آن اعلام می‌کند: برخی در انتقادات خود در زمینه واردات حتی اشاره‌ای به صادرات ندارند و تنها منظورشان بستن درها و مسیر‌های تجاری کشور است. به گفته مهدی غضنفری، سوال اینجاست که اگر واردات را به صفر برسانیم چه دستاوردی برای کشور خواهد داشت. در این زمینه راهکار درست، بهبود تراز تجاری و تبدیل ‌شدن به یک صادر‌کننده در کنار واردات است، وگرنه اینکه با دیوار تعرفه‌ای جلوی واردات را بگیریم، مدل کارآمدی نخواهد بود. در مقابل این اظهارنظر فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی معتقدند که واردات کالا به کشور باید با در نظر گرفتن تولید باشد. یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه افت واردات در سال جاری به ضرر تجارت کشور خواهد بود، می‌گوید: با این حال اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن معتقدند که باید از ورود برخی کالاها به کشور جلوگیری کرد.

ورود کالای مصرفی ممنوع

محمدرضا نجفی‌منش در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، می‌گوید: اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران معتقد به توقف واردات کالاهای مصرفی هستند. به گفته وی، باید از ورود کالاهایی که توان تولید آن در کشور وجود دارد، جلوگیری شود، چرا که ورود این کالاها به کشور تولید را با مشکل مواجه خواهد کرد که این امر به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود. شرط تولید کالای وارداتی یکی از شروط اصلی است که نجفی‌منش به آن تاکید کرده و می‌گوید: اعضای اتاق معتقدند که باید واردات کشور روی محصولاتی متمرکز باشد که شرایط تولید آن در کشور وجود داشته باشد و علاوه بر تولید بتوان شرایط صادراتی آن را در کشور فراهم کرد. به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، در مجموع باید کالایی وارد کشور شود که واردات آن مقرون به صرفه باشد.

هدر رفتن منابع ارزی

محسن جلال‌پور، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز همانند نجفی‌منش معتقد است که باید ورود کالای لوکس و مصرفی به کشور را متوقف کرد تا به این طریق از خروج ارز جلوگیری شود.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران بر این باور است که علاوه بر کالای لوکس و مصرفی باید از ورود کالاهایی که فاقد ارزش افزوده هستند نیز به کشور جلوگیری کرد، چرا که چنین کالاهایی موجب هدر رفتن درآمدهای نفتی در مواردی که مصرف معقول ندارد، می‌شود. عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در ادامه اظهار کرد: در مجموع می‌توان گفت واردات باید

صادرات محور باشد، به این معنی که شرایط تولید یا حتی مونتاژ در کشور فراهم شود و در نهایت بتوان محصول تولیدی را به بازارهای خارجی ارسال کرد. جلال‌پور در ادامه در پاسخ به این سوال که وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص نظرات اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن چه موضعی دارد، نیز می‌گوید: وزیر نیز معتقد به توقف ورود کالای لوکس و مصرفی است، با این حال باید در این خصوص راهکاری در نظر گرفت تا بازار با مشکل کمبود کالا مواجه نشود. به گفته عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، وزیر نیز همانند اعضای اتاق بر واردات تولید محور تاکید دارد تا از این طریق رشد صادرات نیز در کشور فراهم شود.

مخالفت با واردات بدون تولید

حسین هاشمی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این خصوص با اشاره به اینکه کمیسیون صنایع مخالف واردات به صورت «سی.بی.یو» (محصول نهایی) است، به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: کمیسیون صنایع مخالف واردات بدون در نظر گرفتن تولید در داخل کشور به هر شکلی است، به همین دلیل باید زمینه تولید در کشور بیش از واردات فراهم شود. هاشمی در ادامه گفت: در صورتی که ما مجوز واردات به کالایی که شرایط تولید آن در کشور وجود ندارد را ندهیم، کشور تولیدکننده نیز ناچار به صدور مجوز تولید خواهد شد که این امر به لحاظ ارزش افزوده و اشتغالزایی به نفع ما خواهد بود. رییس کمیسیون صنایع و معادن همچنین در پاسخ به این سوال که وزیر صنعت، معدن و تجارت به دنبال تسهیل در روند واردات است، نظر کمیسیون صنایع در این خصوص چیست نیز اظهار کرد: به طور حتم با هر گونه وارداتی که به ضرر تولید در داخل باشد، مقابله خواهیم کرد و مجوز تسهیل در واردات را صادر نخواهیم کرد.

کالاهای واسطه‌ای وارد شود

محمدمهدی رییس‌زاده، یک عضو دیگر هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران است که در مورد واردات کالا به کشور معتقد است: صادرات و واردات در دنیای امروز یک جاده دو طرفه است، منتها نوع واردات خیلی مهم است؛ اگر واردات شامل مواد اولیه، تجهیزات و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای باشد، به نفع مملکت است، اما اگر این واردات شامل کالاهای نهایی، بدون کیفیت و مصرفی باشد، به ضرر کشور خواهد بود. وی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به مبادلات تجاری ایران با چین اظهار کرد: در حال حاضر حجم زیادی از کالاها از کشور چین وارد می‌شود، بر این اساس قرار است که استانداردهای اجباری در این مورد تدوین شود تا از ورود کالاهای بدون کیفیت به کشور جلوگیری شود. رییس‌زاده با بیان اینکه نوع واردات باید جهت‌دهی شود، افزود: هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که همه کالاهای مورد نیاز را تولید می‌کند؛ بنابراین تنها باید شرایطی را فراهم کنیم که توانمندی‌هایمان در تولید محصولات مورد نیاز بالا برود. وی با بیان اینکه انتقادات مطرح شده در زمینه واردات به ورود بی‌رویه کالاهای بدون کیفیت برمی‌گردد، اظهار کرد: ورود این قبیل کالاها با قیمت پایین، باعث می‌شود که مصرف‌کنندگان بعد از خرید کالا متوجه کیفیت پایین آن شوند؛ بنابراین باید از ورود آنها جلوگیری کرد. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان اینکه با افزایش درآمدهای نفتی به کشور واردات کالا نیز افزایش می‌یابد، گفت: لازم است که دولت در این زمینه کنترل لازم را داشته باشد.

رانت در مسیر واردات

در همین حال، یک عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نیز در این رابطه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: انتقادات مطرح شده در مورد دادن رانت و دادن امتیاز به برخی از افراد برای ورود کالا به کشور بوده است. حمید حسینی ادامه داد: در بحث واردات باید علاوه بر اینکه منفعت کشور را در نظر می‌گیریم، حمایت از مصرف‌کننده را هم مدنظر قرار دهیم. وی افزود: در صورتی که واردات کالا به کشور در یک فرآیند شفاف صورت گیرد، اعضای اتاق بازرگانی روی آن موضع نخواهند داشت.