قرارداد ۵ میلیارد دلاری چینی‌ها از دو سال قبل در فاز ۱۱ به آورده نقدی ۴۱۸ میلیون دلاری ختم خواهد شد؟

گروه انرژی- چینی‌ها از پارس جنوبی می‌روند؟ به دنبال تاخیر دو ساله چین در توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، خبرگزاری «مهر» طی گزارشی با اشاره به سیاست جدید وزارت نفت مبنی بر توسعه ظرفیت پیمانکاران داخلی، از احتمال تعلیق این قرارداد پنج میلیارد دلاری خبر داد. با گذشت بیش از ۲ سال از امضای قرارداد با شرکت «سی.ان.پی.سی.آی» (CNPCI) چین برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی عملیات اجرایی این پروژه پیشرفت زیادی نداشته است. به گزارش این خبرگزاری، پیگیری‌ها از شرکت ملی نفت ایران نشان می‌دهد که سال گذشته با اولتیماتوم‌های داده شده به «سی.ان.پی.سی.آی»، این شرکت چینی حدود ۱۸ میلیون دلار در این پروژه پنج میلیارد دلاری هزینه کرده است.

از سوی دیگر، پس از مذاکرات متعدد شرکت ملی نفت ایران، این شرکت آسیایی باید در سال‌جاری دفتر پشتیبانی خود را در عسلویه تاسیس می‌کرد که تاکنون هیچ‌گونه اقدامی ‌برای تاسیس این دفتر انجام نشده است.

مکاتبات و مذاکرات شرکت ملی نفت ایران با این شرکت چینی نشان می‌دهد که امسال کمتر از ۴۰۰ میلیون دلار توسط این شرکت بین‌المللی در فاز ۱۱ پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شود.

در حال حاضر پیشرفت مطالعات پایه و برخی از فعالیت‌های مطالعاتی چین در فاز ۱۱ پارس‌جنوبی حدود ۹ درصد رسیده است. مطابق با قرارداد دو سال گذشته شرکت چینی باید با سرمایه‌گذاری حدود پنج میلیارد دلاری در مدت ۵۲ ماه فاز ۱۱ پارس جنوبی را به منظور تولید روزانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب توسعه می‌داد.

به گزارش خبرنگار ما، وضعیت استثنایی قراردادهای خارجی در پارس‌جنوبی به گونه ای است که وزیر نفت در حاشیه جلسه هیات دولت بر بهبود «قراردادهای داخلی» پارس جنوبی اشاره می‌کند. «رستم قاسمی» روز گذشته با بیان اینکه سال گذشته برای توسعه این منطقه، قراردادهای خوبی با شرکت‌های داخلی منعقد کردیم، اعلام می‌کند: «همه این قراردادها اجرایی شده است.»