گروه انرژی- هشدارهای «تهران»، مقامات نفتی هند را بر آن داشته تا به دنبال راه‌های جایگزینی برای نیاز نفتی خود باشند. منابع هندی بعد از ۷ ماه از شروع اختلافات ارزی دو کشور و افزایش سطح بدهی‌هایشان به ۵میلیارد دلار به این نتیجه رسیده اند که «تهران» دیگر حاضر نیست «نفت بدون دریافت پول» بدهد.در این بین، وزیر نفت این کشور اگر چه اعلام می‌کند که به طور رسمی نامه‌ای مبنی بر توقف صادرات نفت از «تهران» نگرفته، می‌گوید: «ولی به نظر می‌رسد با توجه به حل و فصل نشدن روابط ارزی دو کشور و پرداخت نشدن پول وارداتی نفت ایران، تهران تمایلی برای ادامه صادرات نفت به هند نداشته باشد.» تایید بدهی ۵ میلیارد دلاری

«جیپال ردی» با تایید اینکه هند هم‌اکنون بیش از ۵ میلیارد دلار بدهی بابت واردات نفت از ایران دارد، گفت: «ما به تلاش‌های خود برای حل و فصل تنش ارزی با ایران ادامه می‌دهیم و امیدواریم صادرات نفت ایران به هند ادامه یابد.» به گزارش «فارس» به نقل از پایگاه اینترنتی «آسیا پالس»، وی افزود: «البته در صورتی که صادرات نفت ایران به هند متوقف شود، جای هیچ نگرانی نخواهد بود و هند منابع و گزینه‌های کافی برای جبران نفت ایران را در اختیار دارد.»

نفت‌های جایگزین

برخی منابع آگاه در این زمینه گزارش می‌کنند که هیچ یک از پالایشگاه‌های هند تاکنون برنامه‌ای برای واردات نفت از ایران در ماه اوت (مرداد) ندارند. منابع آگاه همچنین از تلاش مقام‌های هندی برای جایگزینی نفت ایران با نفت کشورهای عراق، کویت، عربستان و امارات و حتی کشورهای آمریکای لاتین خبر می‌دهند.در این زمینه خبرگزاری «رویترز» گزارش می‌کند:«در حال حاضر ۵ شرکت پالایشگاهی هند هر روز ۳۸۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کنند که در صورت توقف صادرات نفت ایران باید منابع جدیدی را بیابند.» بر اساس این گزارش ۵ شرکت پالایشگاهی «مانگلور»، «عصار»، شرکت هندوستان «پترولیوم»، شرکت «ایندین اویل» و شرکت «بارات پترولیوم» مهم‌ترین خریداران نفت از ایران هستند. بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران شرکت «مانگلور» است که روزانه ۱۴۲ تا ۱۵۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کند. پس از این شرکت، شرکت غیردولتی «عصار» در جایگاه دوم قرار دارد که واردات نفت آن از ایران ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار بشکه در روز است. شرکت هندوستان «پترولیوم» نیز هر روز ۷۰ هزار بشکه، «ایندین اویل» ۳۰ هزار بشکه و «بارات پترولیوم» ۲۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد می‌کنند. حال در شرایطی که ۷ ماه از مشکل ارزی ایران و هند می‌گذرد، مقامات مسوول دو کشور هنوز نتوانسته‌اند به مکانیزم جدیدی برای پرداخت پول نفت دست پیدا کنند. این موضوع سبب شده که پالایشگاه‌های نفت هند منابع جدیدی را جایگزین نفت ایران کنند.

اول پول؛ دوم نفت

یک مقام شرکت پالایشگاهی هندوستان پترولیوم در رابطه با واردات نفت خام در مرداد ماه اعلام می‌کند:«با اصرار ایران بر دریافت پول نفت خود، این شرکت در ماه اوت (مرداد) هیچ محموله نفتی از ایران دریافت نخواهد کرد.» به گزارش «فارس» به نقل از «رویترز»، «کی مورالی»، رییس بخش پالایشگاهی و تجارت بین‌الملل شرکت هندوستان پترولیوم تاکید کرد:«ما هیچ تصمیمی برای واردات نفت از ایران در ماه اوت نداریم. ایرانی‌ها گفته‌اند، نخست باید مشکلات مربوط به پرداخت پول نفت حل و فصل شود.» به گفته وی، این شرکت قصد دارد نفت بیشتری از کشورهایی که هم‌اکنون از آنها نفت خریداری می‌کنیم (از جمله عربستان) در ماه اوت (مرداد) وارد کنیم. از سوی دیگر، به گزارش نشریه «پلاتز» شرکت «مانگلور» نیز که بیش از ۶۰ درصد نیاز نفتی خود را از ایران تامین می‌کند، در حال مذاکره با کویت و عربستان برای افزایش واردات نفت است.یک مقام آگاه این شرکت می‌گوید: «مذاکرات با کویت برای افزایش واردات نفت از این کشور در سال ۲۰۱۱ به پایان رسیده است.» اما در حالی مقامات دهلی و تهران هنوز بر سر دریافت پول توافق نرسیده‌اند، اعضای کمیسیون انرژی مجلس تصمیم دارند که این موضوع را امروز (یکشنبه) بررسی کنند.اینکه تهران و دهلی چگونه می‌خواهند این مساله را حل کنند موضوعی است که به گفته تحلیل‌گران در میان مدت با دیپلماسی می‌توان آن را حل کرد.