او گفت: در سال ۱۴۰۱ در حوزه رشد تولید صنعتی، اشتغال صنعتی و صادرات غیرنفتی سال بسیار خوبی را شاهد بودیم، شاخصه اصلی در ۹ماهه سال گذشته، معادل ۸درصد رشد تولید ناخالص ملی در حوزه بخش صنعت بود که بیش از دوبرابر رشد اقتصادی کشور است، همچنین توانسته‌ایم در فصل پاییز به رشد ۶/ ۱۱درصدی برسیم که بالاترین نرخ رشد فصلی است.

به گفته برادران، صنایعی که برتر هستند مثلا در صنعت نساجی، بیشترین رشد تا عدد بالای ۶۰‌درصد است که همیشه ۵۰ یا پایین ۵۰ بود، مرهون اقداماتی است که تا به حال صورت گرفته است، اما هنوز ظرفیت اصلی اقتصاد کشور را که ما در آن هم نیروی دانش‌بنیان مناسب و هم امکان تولید بیشتر را داریم و هم در حوزه می‌‌‌توانیم بازار‌‌‌های بیشتری را هدف‌گیری کنیم به نظرم پیشرو است.

وی با بیان اینکه اقدامات اولیه باید خواسته‌‌‌های صنعتگران باشد، گفت: تامین مواد اولیه یکی از دلایل رشد صنایع بوده است و اگر ‌درصد بیشتری بتوانیم تخصیص دهیم قطعا این رشد بیشتر می‌شود، چالشی که صنعتگران ما در حوزه زیرساخت، سال‌هاست در حوزه زیرساخت کمتر کار شده و هم‌اکنون هم اولویت به جای صنعت و تولید به حوزه خانوار تعلق می‌گیرد، مثلا صنعتگران ما در فصل تابستان و زمستان عمدتا مشکل برق و گاز دارند، اگر این موانع نبود قطعا ما عدد‌‌‌های بالاتری را هم می‌‌‌توانستیم تجربه کنیم؛ گرچه عدد‌‌‌هایی که در سال ۱۴۰۱ محقق شده در ۱۰سال گذشته بی‌نظیر بوده و یک نوید را می‌دهد.

معاون وزیر صمت افزود: برای جهش در حوزه صنعت، بسته پیشنهادی آماده شده است. کارگروهی متشکل از دولت و مجلس هم تلاش می‌کنند بار تورمی بودجه امسال را کاهش دهند تا نظر مقام معظم رهبری را که در شعار سال مهار تورم است محقق کنند.

سخنگوی صنعت برق کشور نیز در این برنامه گفت: برای امسال ۱۴۰برنامه تنظیم کردیم که در سه‌محور است. یک بخش توسعه ظرفیت تولید نیروگاه‌‌‌های کشور است که کمک می‌کند برق بیشتری را با هماهنگی وزارت صمت و نیرو به صنایع تحویل دهیم. ضمن اینکه تفاهم‌نامه‌‌‌ای در این زمینه امضا شده است که بخشی از این نیروگاه‌‌‌ها مربوط به نیروگاه‌‌‌هایی می‌شود که در محل خود صنایع یا توسط خود صنایع احداث می‌شود که ۱۴‌هزار مگاوات برای چهارسال برنامه‌ریزی شده است و برای تابستان امسال ۱۵۰۰مگاوات نیروگاه‌‌‌هایی است که صنایع احداث می‌کنند.

مصطفی رجبی‌مشهدی افزود: در بخش مدیریت مصرف، مثل سال گذشته برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بتوانیم بخش خانگی را بدون اینکه خاموشی دهیم از تشویق‌‌‌هایی برخوردار کنیم که برای کاهش مصرف اقدام کنند، سال گذشته با این اقدام رشد منفی ۴‌درصد را در بخش خانگی داشتیم و بدون اینکه لازم باشد خاموشی اعمال کنیم همکاری خوبی را از سمت مردم داشتیم.

وی اضافه کرد: از جمله کار‌‌‌های دیگری که در این بخش انجام شد بخش اداری بود که امسال این را هم توسعه خواهیم داد، پایش‌پذیری ادارات را بیشتر خواهیم کرد تا مصرف غیر‌بهینه‌‌‌ای را که در ادارات صورت می‌گیرد بتوانیم به حداقل برسانیم و سرجمع انرژی را که بتوانیم در این بخش صرفه‌جویی کنیم، تحویل صنعت خواهیم داد.

رجبی‌مشهدی گفت: برنامه‌ریزی شده که از ابتدای سال با حضور سندیکا‌‌‌ها و هماهنگی وزارت صمت در بخش‌‌‌های مختلف، سیمانی‌ها، فولادی‌‌‌ها و سایر بخش‌‌‌های غیر‌فلزی بتوانیم برنامه تنظیم انرژی موردنیاز صنایع را به نحوی داشته باشیم که انرژی پایداری را تحویل این بخش از کشور دهیم و در جهت تحقق شعار سال کمک کرده باشیم.

سخنگوی صنعت برق افزود: در سال گذشته تنظیم برنامه‌هایمان را با هماهنگی و همکاری انجمن‌‌‌هایی که در این بخش‌‌‌ها فعال هستند حتی سندیکا‌‌‌ها و بخش‌‌‌های تخصصی که در وزارت صمت هستند انجام دادیم. این برنامه را امسال هم ادامه خواهیم داد. سال گذشته با هماهنگی‌‌‌هایی که انجام شد در حوزه صنعت قطعی برقی را بدون هماهنگی نداشتیم و از شیفت دوم و سوم هم استفاده کردیم، با جابه‌جایی‌‌‌ها بخشی از انرژی را تغییر دادیم و اکنون هم که تا تابستان فرصت خوبی فراهم است توصیه می‌‌‌کنیم بخش‌‌‌هایی که نیاز دارند می‌‌‌توانند انرژی بیشتری را استفاده کنند و از هم اکنون با حداکثر ظرفیت در مدار تولید باشند. اقدام دیگری که در سال گذشته داشتیم این بود که از حدود ۶۳۰‌هزار واحد صنعتی ۵۸۰‌هزار واحد صنعتی محدودیتی نداشتند. ۵۰‌هزار واحد صنعتی هم که صنایع انرژی‌بر و شهرک‌‌‌های صنعتی بودند طبق یک روال روشن بود.

رجبی‌مشهدی گفت: با هماهنگی که با وزارت صمت خواهیم داشت این قول را هم می‌‌‌دهیم که نسبت به سال گذشته از رشد مطلوب‌تری در این حوزه برخوردار باشیم.