سند چشم‌انداز 20 ساله بتن تدوین می شود

گروه صنعت و معدن ـ فرید قدیری: تولید و مصرف بتن در ساختمان‌ها تحت کنترل بازرسان موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی قرار می‌گیرد. مدیرعامل بنیاد بتن ایران در یک نشست خبری، به دنیای اقتصاد گفت: با هماهنگی و اقداماتی که موسسه استاندارد و وزارت مسکن و شهرسازی انجام داده‌اند، از این پس قرار است سازندگان واحدهای مسکونی برای فعالیت ساختمانی که انجام می‌دهند، شناسنامه تهیه کنند.

بدین ترتیب ساختمان سازها نسبت به آنچه که بنا می‌کنند، تعهد می‌دهند.

محسن کلانتری همچنین از اجرای طرحی در موسسه استاندارد خبر داد که به موجب آن تولیدکنندگان بتن آماده باید مجوز کیفی از استاندارد دریافت کنند.

این طرح باعث می‌شود بتن به صورت استاندارد تولید شود. اما معضلی که هم اکنون در استفاده از بتن استاندارد در ساختمان‌ها وجود دارد ممانعت برخی ساختمان سازها و کارگران ساختمانی در استفاده از بتن آماده است. به طوری که این گروه ساختمانی به جای آنکه بتن را از کارخانه‌ها خریداری کنند به صورت دستی و در پای ساختمان آماده می‌کنند. تولید بتن توسط کارگران ساختمانی به دلیل عدم شناخت علمی کارگران از میزان مخلوط مواد با یکدیگر باعث می‌شود بتن خاصیت فیزیکی و شیمیایی خود را از دست بدهد.

مدیرعامل بنیاد بتن ایران در مورد این معضل به دنیای اقتصاد گفت: خوشبختانه موسسه استاندارد برای بازرسی نحوه مصرف بتن در ساختمان‌‌ها اعلام آمادگی کرده و به زودی کلاس‌هایی برای آموزش بازرسان در این موسسه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما اعضای مرکز تحقیقات بتن روز گذشته در یک کنفرانس علمی با تاکید به رواج فرهنگ استفاده از بتن مرغوب و با کیفیت اعلام کردند: بتن مرغوب و استاندارد عمر مفید ساختمان را تا چند برابر افزایش خواهد داد.

مرکز تحقیقات بتن با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال ۱۳۸۰ و به منظور رهبری تولید علم و دانش تئوری دوام بتن به عنوان منبع استراتژی نوین نوآوری تکنولوژی و مهندسی بتن و کاربردی کردن دستاوردهای تحقیقات بنیادی و توسعه‌ای کیفیت مصالح ساختمانی، مواد و سیستم تاسیس شد.

مرکز تحقیقاتی بتن دارای گرو‌ه‌های مختلف پژوهشی علم و تکنولوژی بتن، پژوهشی مهندسی و تکنولوژی مقاوم‌سازی و محافظت سازه‌ها، پژوهشی نانوتکنولوژی در ساختمان، پژوهشی مدیریت ساخت‌و ساز بتنی، پژوهشی تکنولوژی‌های پیشرفته در مواد، مصالح و سیستم و پژوهشی‌سازه‌های چوبی است.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد این مرکز اخیرا اقدام به تدوین چشم‌انداز ۲۰ ساله صنعت بتن کرده است. این سند راهبردی قرار است وضعیت حال و آینده این صنعت و برنامه‌هایی که باید در این راستا اجرا شود را تشریح کند.

تاکنون دو بخش از این سند آماده شده و مابقی نیز در حال تهیه است.

چشم‌انداز ۲۰‌ ساله صنعت بتن دارای

۵ نظامنامه در زمینه‌های طراحی و مخلوط مواد، کنترل کیفیت سیمان و واحدهای تولیدی، کنترل کیفیت شن و ماسه و واحدهای تولیدی، آموزش، طراحی و نظارت و اجرا و حفظ و نگهداری سازه‌های بتنی می‌باشد.

همچنین دانشنامه بتن ایران نیز در این مرکز تحقیقاتی در حال تهیه و تدوین است و به زودی برای جمع‌آوری نظرات کارشناسی و تخصصی به وزارتخانه‌های فعال در بخش مسکن و بتن و سازمان‌های مربوطه ارسال خواهد شد.

براساس این گزارش معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد‌ مسکن انقلاب اسلامی روز گذشته در کنفرانس علمی که در رابطه با بتن در این بنیاد برگزار شد، گفت: متاسفانه ساخت و سازها به ویژه در مناطق روستایی براساس اصول فنی و مصالح مناسب ساخته نمی‌شود. وی افزود: از ۸/۳‌ میلیون واحد روستایی که در سطح کشور وجود دارد حدود ۳‌میلیون واحد فاقد مشخصات فنی هستند و در برابر سوانح مقاوم نیستند.

مهندس مهدیان تاکید کرد: در شهرها نیز ساخت وسازها روال مشخصی ندارد به طوری که در برخی مواقع مهندس ناظر هرگز به ساختمانی که باید بر امر ساخت وساز آن نظارت کند نمی‌رود.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب در ادامه خاطرنشان کرد: این بنیاد به عنوان متولی مسکن روستایی در تلاش است مشکل مسکن روستاها را حل کند. وی افزود: هم‌اکنون ۱۷۰‌هزار واحد مسکونی در سطح کشور را تحت پوشش داریم.

ایستگاه بتن

وی گفت: در این مناطق با ایجاد ایستگاه‌های بتن و کنترل تولید بتن در مبدا و زمان مصرف سعی داریم بتن با کیفیت و بهینه در ساختمان‌ها استفاده‌ کنیم.

مهدیان تصریح کرد: برطبق برنامه چهارم سالانه باید ۲۰۰‌هزار واحد مسکونی در سطح کشور مقاوم‌سازی شود و به همین منظور در سال گذشته پرونده ۲۰۰‌هزار واحد مسکونی مرحله اول برای معرفی به بانک‌ها جهت دریافت تسهیلات ۵‌میلیون تومانی با بهره ۵‌درصد تکمیل شد و امسال نیز تا پایان شهریور پرونده ۲۰۰‌هزار واحد مسکونی مرحله دوم تکمیل خواهد شد.