صنعت پخش کشور متحول می‌شود

وی افزود: به عنوان مثال این استانداردها در صنعت پخش می‌تواند منجر به بهبود ردیابی و رهگیری کالا شود. این استانداردها این امکان را ایجاد می‌کند تا محصولات در سراسر زنجیره تامین ردیابی شود و این امر از مفقود شدن یا سرقت محصولات جلوگیری می‌کند و همچنین به کسب‌و‌کارها این امکان را می‌دهد تا به سرعت و کارآمدتر به مشکلات پاسخ دهند. به گفته مظهری، افزایش کارآیی سیستم‌های پخش کالا یکی دیگر از مزایای استفاده از این استاندارد است. وی در ادامه افزود: به‌طوری که این استانداردها به ساده‌‌‌سازی فرآیندهای زنجیره تامین، مانند سفارش‌‌‌گیری، دریافت، حمل‌ونقل و انبارداری کمک کرده و در نهایت منجر به صرفه‌‌‌جویی در زمان و افزایش سرعت تحویل کالاها خواهد شد. این فعال صنعت در ادامه گفت: این استانداردها با کاهش هزینه‌های مرتبط با خطاهای داده، پردازش دستی و ناکارآمدی زنجیره تامین باعث کاهش چشمگیر هزینه‌های عملیاتی و سربار می‌شود و در نهایت ایمنی و سلامت مصرف‌کنندگان نهایی کالا، مخصوصا در صنایع مواد غذایی و حفظ سلامت و کیفیت کالاهای فاسد‌شدنی را تضمین خواهد کرد.

به گفته وی برخی از نمونه‌‌‌های نحوه استفاده از استانداردهای GS۱ شامل استفاده از کدهای GS۱ برای شناسایی محصولات (‌به هر محصول در زنجیره تامین یک کد GS۱ و شماره جهانی قلم کالای تجاری(‌GTIN) تخصیص می‌‌یابد) همچنین شناسایی شرکای تجاری و موقعیت‌های مکانی از کد جهانی موقعیت مکانی (GLN) و مرسوله‌های ارسالی کد SSCC است. مظهری تاکید کرد: این کدها به شناسایی و ردیابی محصول در سراسر زنجیره تامین کمک می‌کند. وی ادامه داد: از برچسب‌های لجستیکی GS۱ برای حمل‌ونقل نیز استفاده می‌شود. این برچسب‌ها حاوی اطلاعات مربوط به محصول، مانند شناسه محصول، تاریخ انقضا و اطلاعات حمل‌ونقل هستند. این اطلاعات می‌تواند به ساده‌سازی فرآیند حمل‌ونقل و کاهش خطاها کمک کند.

به گفته مظهری‌،همچنین از پروتکل‌های به اشتراک‌گذاری داده GS۱ برای تبادل داده‌های الکترونیکی استفاده می‌شود. GS۱  مجموعه‌ای از استانداردها را برای تبادل داده‌های الکترونیکی ارائه می‌دهد. این استانداردها می‌توانند به ساده‌سازی فرآیندهایی مانند سفارش‌گیری، فاکتورسازی و پرداخت کمک کنند. وی گفت: نفوذ استانداردهای GS۱ در صنعت پخش همچنان در حال افزایش است. زیرا کسب‌و‌کارها به دنبال راه‌هایی برای ساده‌سازی زنجیره تامین، افزایش کارآیی و کاهش هزینه‌ها هستند. مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران خاطرنشان کرد: استانداردهای GS۱ توسط طیف گسترده‌‌‌ای از کشورها و شرکت‌ها در صنعت پخش در سراسر جهان استفاده می‌شود.

وی در پایان گفت: کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، بریتانیا، هلند، بلژیک، سوئیس، اتریش، دانمارک، سوئد، نروژ و...، کشورهای آمریکای شمالی مانند ایالات متحده، کانادا، مکزیک، کشورهای آمریکای جنوبی مانند برزیل، آرژانتین، شیلی، کلمبیا، کشور‌های آسیایی مانند چین، ژاپن، کره‌جنوبی، هند، اندونزی، مالزی، سنگاپور و بسیاری از کشورهای دیگر همگی در صنعت پخش کالای خود از این استانداردها استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال در صنعت خرده‌فروشی شرکت‌هایی همچون والمارت، کاستکو، آمازون، کروگر، هوم دیپو، لوی، تارگت، والمارت، مترو، السس، کارفور، ایا، تسکو، سانتوری، AEON، یونیلیور، نستله، پپسی، کوکا کولا، جانسون و جانسون، پروکتر‌اند گمبل، مارس، شرکت‌های تولیدی مانند: پروکتر‌اند گمبل، یونیلیور، نستله، مارس، کادبری، پپسی کو، کوکا‌کولا، جانسون و جانسون، جنرال میلز، کلوگ، دل مونته، هاینز، تایسون، کارگیل، بایرن، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات لجستیک مانند DHL، FedEx، UPS، XPO Logistics، Kuehne + Nagel و بسیاری از شرکت‌ها و برندهای دیگر از استانداردهای ذکرشده در کسب‌وکار خود استفاده کرده و توانسته‌اند از مزیت‌های شمرده‌شده آن بهره‌مند شوند و این فقط نمونه کوچکی از کشورها و شرکت‌هایی است که از استانداردهای GS۱ در صنعت پخش خود استفاده می‌کنند.

20210223134609203 copy