امیر قاسمی، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران در مورد وضعیت گردشگری در تهران با بیان اینکه متولی اصلی گردشگری در تهران، سازمان میراث فرهنگی است و در مجموعه شهرداری تهران کمک به توسعه گردشگری برعهده معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران است که ما نقش تسهیل‌‌‌گری در این زمینه داریم البته دقت داشته باشید که در دنیا، شهرداری‌‌‌ها در زمینه توسعه و سامان‌دهی گردشگری نقش موثری دارند که شهرداری تهران نیز از این امر مستثنی نیست و وارد شده است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اتفاقی که در این حوزه قرار است در تهران رخ دهد، تجمیع امکانات گردشگری است تا سازمان گردشگری و مراکز تفریحی شهر تهران تشکیل شود، گفت: با شکل گرفتن این سازمان، همه مسائل مربوط به گردشگری از یک کانال نظارت، برنامه‌‌‌ریزی، کنترل و مدیریت می‌شود و تشکیل این سازمان مانع از آن می‌شود که هر سازمانی به صورت مجزا و جزیره‌‌‌ای در حوزه گردشگری اقداماتی انجام دهد و مجموعه‌‌‌های مختلف همچون برج میلاد، اراضی عباس‌‌‌آباد، دریاچه چیتگر و... تحت مدیریت و نظارت یک سازمان فعالیت می‌‌‌کنند.

قاسمی ادامه داد: با تشکیل سازمان گردشگری تمام این مجموعه‌‌‌های گردشگری راهبری شده و تحت یک مدیریت واحد مدیریت می‌‌‌شوند که این چشم‌‌‌انداز خوبی دارد و امید است تا پایان برنامه چهار توسعه شهرداری تهران این مهم محقق شود و به یکپارچگی مدیریت گردشگری در شهر تهران کمک کند که البته این مهم قابل تحقق است و راه‌‌‌اندازی این سازمان دور از ذهن نیست؛ چراکه هم مصوبه شورای شهر دارد و هم اتفاقات مثبتی در خصوص تشکیل این سازمان رخ داده است.

رئیس ستاد گردشگری شهر تهران در مورد وضعیت گردشگری نوروزی در تهران با اشاره به اینکه جلسات هماهنگی سفرهای نوروزی در حال برگزاری است و تمام سعی خود را به کار خواهیم بست تا نوروز متفاوتی در تهران داشته باشیم، افزود: با توجه به تقارن عید نوروز و ماه رمضان قطعا همچون سال گذشته در تدارک جشنی هستیم به عنوان جشن آغاز فعالیت‌های نوروزی شهرداری تهران که با این جشن آمادگی شهر تهران را برای میزبانی از گردشگران به همه هموطنان اعلام می‌‌‌کنیم و تهران آماده میزبانی شایسته است و از هموطنان در قالب این برنامه و تشریح اقدامات دعوت می‌‌‌کنیم که به تهران سفر کنند و تهران را به عنوان شهرگردشگری انتخاب کنند.

قاسمی ادامه داد: در حال آماده‌‌‌سازی «سامانه مشاوره گردشگری» هستیم که در قالب سامانه ۱۳۷ اطلاعات و مشاوره به مراجعین شهر تهران بدهد و به سوالات گردشگران در تهران پاسخ دهد. همچنین با کمک دوستانمان در سازمان زیباسازی با همکاری با استان‌های دیگر، قرار است المان‌‌‌های ۳۱ استان در ۳۱ میدان اصلی تهران نصب شود و فایل آن در اختیار سایر استان‌ها گذاشته شده است تا آنها نیز نظرات نهایی خود را اعمال کنند. همچنین در تبادل با سایر استان‌ها قرار شده است که نقشه‌‌‌های گردشگری شهر تهران  را در اختیار آنها قرار دهیم تا آنها نیز در مبادی خروجی شهرهایشان به مسافران ارائه دهند تا علاوه بر آشنایی با جذابیت‌‌‌های تهران، با امکانات گردشگری پایتخت نیز آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه در بحث موزه‌‌‌ها برای ماه رمضان و عید نوروز شیوه‌نامه‌‌‌ای برای موزه‌‌‌ها و مراکز گردشگری ارسال خواهیم کرد که  بیانگر افزایش ساعت بهره‌‌‌برداری و فعالیت مراکز گردشگری و موزه‌ها خواهد بود؛ چراکه در ماه رمضان معمولا شهروند تا هنگام سحر فعال بوده و بعد از آن استراحت می‌‌‌کنند، گفت: همچنین بحث حضور ۱۵۰ کمپر (خودروهای مخصوص سفر) را داریم که از سراسر کشور به تهران آمده و در بوستان ولایت مستقر خواهند شد. در حال رایزنی هستیم تا شهروندان بتوانند از ظرفیت‌های این کمپرها نیز بازدید کنند. همچنین بحث مجموعه‌‌‌ای از تورهای سطح شهر تهران را در برنامه داریم که شامل تورهای پیاده، تورهای دوچرخه‌سواری و...‌ خواهند بود که در حال رایزنی هستیم تا شهروندان بتوانند از ظرفیت‌های این کمپرها نیز بازدید کنند.  در منطقه شهرری واقع در منطقه ۲۰ نیز پیش‌بینی درشکه سواری داریم و همچنین جابه‌جایی زائر و گردشگر را با ون‌‌‌های برقی انجام خواهیم داد.

قاسمی درباره گشت‌‌‌های مفصل گردشگری پیاده در مناطق ۱، ۱۲، ۱۱، ۵، ۶، ۱۳ و ۱۴ نیز گفت: در این زمینه اقدامات موثری صورت گرفته و تقریبا ۲۴ مسیر گردشگری طراحی شده که در این مسیرها راهنمای گردشگری مستقر خواهد بود و مردم به صورت رایگان با همراهی راهنماهای گردشگری از بخش‌‌‌های مختلف تاریخی سطح منطقه بازدید خواهند کرد. در مناطقی همچون ۱۲، ۱۱، ۶ و... که مسیرهای شرقی-غربی زیادی دارد، تورهای دوچرخه سواری در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه برگزاری مسابقات مختلف عکاسی برای گردشگران طراحی شده است، گفت: همچنین ایستگاه‌‌‌های اطلاع‌‌‌رسانی در مبادی ورودی شهرها و مسیرهای پرتردد خواهیم داشت و همچنین برنامه ویژه گشت‌‌‌و‌‌‌گذار با روزه اولی‌‌‌ها و همچنین سرودخوانی را در سطح محلات خواهیم داشت.

قاسمی با بیان اینکه کتابچه مقصد گردشگری به چاپ رسیده است و در اختیار شهروندان قرار داده خواهد شد تا تهران را بهتر بشناسند، گفت: کلیپ و برنامه‌‌‌های تلویزیونی نیز برای شناساندن ظرفیت‌‌‌های گردشگری تهران منتشر خواهد شد.وی گفت: این کلیپ‌‌‌ها در فضاهای متعلق به شهرداری تهران همچون ایستگاه‌‌‌های مترو و داخل قطارها منتشر خواهد شد و همچنین از رسانه ملی پخش خواهد شد.

وی ادامه داد: شهر تهران برای تهرانی‌ها هم ناشناخته است چه برسد به اهالی سایر استان‌ها و شهرها؛ این ناشناخته بودن تهران برای تهرانی‌‌‌ها سبب شده بود تا کوچک‌ترین تعطیلاتی پیش می‌‌‌آمد شهروندان تهرانی راهی شهرهای شمالی می‌‌‌شدند و شاهد صف‌‌‌های ترافیک در جاده‌‌‌ها بودیم، اما در آخرین تعطیلی، آلودگی هوا رخ داد و باز جاده‌‌‌های شمالی شلوغ شد، اما همان زمان از مجموعه‌های گردشگری و موزه‌‌‌ها خبر گرفتیم که استقبال شهروندان چشمگیر بود و این جای امیدواری دارد که حداقل تهران برای مردم تهران تا حدودی شناخته شده است و تهرانی‌ها این را کم‌کم متوجه می‌شوند که برای تفریح کردن، حتما لازم نیست به شهرهای شمالی سفر کنند، بلکه تهران و اطراف این شهر دارای پتانسیل است به‌گونه‌‌‌ای که شهرهای اطراف تهران به شدت زمینه تبدیل شدن به گردشگری طبیعی را دارد.