به گزارش وب‌سایت اتاق مشهد، سعید بامشکی گفت: این در حالی است که بر اساس قوانین پیشین استاندارد، برای ترخیص کالای وارداتی، امکان تست موقت وجود داشت و پس از گذشت ۳۰ روز و دریافت تست کامل، مجوز اصلی صادر می‌‌‌شد؛ اما این قانون پس از گذشت چند ماه لغو شد.

بامشکی یکی از راهکارهای جلوگیری از فاسد شدن کالاهای جهانی در گمرکات کشور را، پذیرش استانداردهای جهانی دانست و افزود: متاسفانه اکنون شاهد تحقق این امر در گمرکات کشور نیستیم. این در حالی است که برخی از کالاهای وارداتی، تولیدات شرکت‌های صاحب نام و شناخته در جهان است. این کالاها، دارای گواهینامه‌‌‌های استاندارد مشهور دنیا بوده و اصالت آنها قابل استعلام است؛ اما کالاهای وارداتی که از بهترین نوع و برند در دنیا هستند، به دلیل تحریم‌‌‌ها، امکان دریافت گواهی بازرسی از مبدأ برای آنان نیست. همچنین نماینده بازرسی ایران در کشور مبدأ حضور ندارد.

وی افزود: در کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق مشهد به دنبال این هستیم که درخواست گواهی بازرسی از مبدأ برای برندهای روز دنیا، با پذیرش استانداردهای جهانی، حذف شود؛ چرا که ایران تحریم بوده و این مدارک صادر نمی‌شود.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» قرار است اداره کل استاندارد خراسان رضوی، آمار کوتاژهای وارداتی در گمرکات این استان را که پرونده آنها مفتوح است، با رعایت کامل محرمانگی اطلاعات بازرگانان، در اختیار اتاق بازرگانی قرار دهد تا در کمیته مشترک بین دو طرف، مسائل این حوزه بررسی و در راستای رفع مشکلات هم‌‌‌اندیشی شود.