دکتر جواد زارع‌‌‌پور اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ در مجموع یک میلیون و ۹۰۲‌هزار و ۳۲۹ تن تولید متانول داشتیم که این میزان در سال ۱۴۰۱ نیز یک میلیون و ۴۷۶‌هزار و ۴۱۶ تن بود که افزایش ۲۹ درصدی را نشان می‌‌‌دهد.

وی عنوان کرد: همچنین تولید اتیلن در سال گذشته ۵۰۰‌هزار و ۵۷۰ تن بوده که این میزان در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۳۶۶‌هزار و ۲۱۴ تن بود که افزایش ۳۷ درصدی را نیز در این زمینه داریم.

مدیرعامل و نایب رئیس هیات‌مدیره هلدینگ پتروفرهنگ افزود: همچنین در ۳ماهه نخست سال مالی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ تولید متانول شرکت‌های تابعه پتروفرهنگ ۷۱۳‌هزار و ۷۲۳ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۳‌درصد افزایش داشته است.

دکتر زارع‌‌‌پور متانول محور بودن را مهم‌ترین چالش هلدینگ پتروفرهنگ دانست و بیان کرد: برای رنگی کردن سبد محصولات تولیدی این مجموعه به سراغ صنایع پایین‌دست رفتیم که به‌‌‌زودی شاهد کلنگ‌‌‌زنی دو طرح بزرگ اسید استیک و اتانول شرکت شیمیایی لاوان و همچنین پلی‌‌‌استال شرکت آریا هستیم در حالی که این دو پروژه بزرگ سال‌ها بلاتکلیف مانده بودند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های انجام شده و بعد از پیگیری‌‌‌های مستمر و نظام‌مند برای رفع مشکلات و همچنین تامین مالی، به‌‌‌زودی عملیات اجرایی هتل چهار ستاره ۲۲۰ واحدی قطب سپهر و احداث اماکن ورزشی برای کارکنان شرکت‌های تابعه در عسلویه آغاز خواهد شد.

دکتر زارع‌‌‌پور خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های انجام شده و همچنین در راستای دغدغه دولت، به‌زودی عملیات اجرایی احداث سه نیروگاه برق خورشیدی در استان‌‌‌های مصوب وزارت نیرو آغاز می‌شود.

برای جهش تولید در صنعت پتروشیمی چه باید کرد؟

مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ این را هم گفت که برای مشارکت مردم در توسعه صنعت پتروشیمی باید جذابیت‌‌‌ و امنیت سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم و بسیار طبیعی است که سرمایه‌گذاران دنبال امنیت سود هستند پس برای جهش تولید در صنعت پتروشیمی با مشارکت مردم باید ضمن رفع موانع سرمایه‌گذاری، جذابیت‌‌‌های لازم را نیز فراهم کرد.

دکتر جواد زارع‌‌‌پور با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات اصلی صنعت پتروشیمی بحث فرمول تعیین نرخ خوراک است، ادامه داد: از مجموعه وزارت نفت به‌‌‌ویژه شرکت ملی صنایع پتروشیمی می‌‌‌خواهیم که اصلاح فرمول تعیین نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌‌‌ها را پیگیری کنند.

وی در خصوص تامین اکسیژن و سرویس‌‌‌های جانبی مورد نیاز شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ افزود: عدم‌توسعه و اجرای طرح‌‌‌های تامین سرویس‌‌‌های جانبی متمرکز متناسب با پیشرفت طرح‌‌‌ها و شرکت‌های مستقر در فاز ۲ عسلویه در گذشته موجب زیان شرکت‌های بخش خصوصی مستقر در این منطقه شده است.

دکتر زارع‌‌‌پور بیان کرد: با توجه به آنکه به یاری خداوند متعال شرکت پتروشیمی دنا در سال پیش‌رو به بهره‌‌‌برداری خواهد رسید انتظار می‌‌‌رود با اهتمام همه دست‌‌‌اندرکاران و از جمله با نظارت شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر اجرای طرح‌‌‌های توسعه شرکت دماوند انرژی عسلویه در زمان مناسب اطمینان حاصل شود تا تجارب تلخ گذشته تکرار نشود.

برنامه پتروفرهنگ برای حمایت از ساخت داخل و پایداری تولید چیست؟

وی با تاکید بر اینکه افزایش و پایداری تولید از برنامه‌‌‌های اولویت‌دار صندوق ذخیره فرهنگیان و مجموعه پتروفرهنگ بوده گفت که با برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های انجام شده و پیگیری‌‌‌های مستمر این مهم در ۳ ماهه نخست سال مالی تحقق یافته است.

دکتر زارع‌‌‌پور یادآور شد: پترو فرهنگ در ۷ ماهه اخیر با توجه به سیاست‌‌‌های کلی نظام و همچنین ابلاغ سیاست‌‌‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی توسط مقام معظم رهبری، حمایت از ساخت داخل را تکلیف دانسته و در این راستا تاکنون اقدامات مثبتی انجام شده است.

وی تصریح کرد: استفاده از تجهیزات ساخت داخل از جمله تجهیزات کلیدی کوره پرایمری در اورهال شرکت‌های تابعه از جمله سبلان و کیمیای پارس خاورمیانه مورد استفاده قرار گرفت و این تجهیزات تماما برای اولین بار توسط شرکت‌های سازنده ایرانی و دانش‌بنیان طراحی، ساخته و نصب شد.

دکتر زارع‌‌‌پور تاکید کرد: آماده همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و کننده کار همچون شرکت پرافتخار ماشین‌‌‌سازی اراک در زمینه مشارکت در انجام کارهای بزرگ هستیم و پروژه‌‌‌ها را متناسب با نیاز، توان و دانش هر دو مجموعه کلید خواهیم زد.

وی با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در ۷ ماهه اخیر در راستای تعالی پتروفرهنگ، افزود: از ابتدای حضورم افزایش و پایداری تولید در شرکت‌های تولیدی و تسهیل، تسریع و تامین منابع پروژه‌‌‌ها از جمله دنا و سیراف را دردستور کار قرار دادیم که الحمدلله با همت و حمیت مدیران و کارکنان سختکوش ستاد و شرکت‌های تابعه در سطوح مختلف دستاوردهای چشمگیری در مسیر پیشرفت و تعالی پتروفرهنگ کسب شد.

مدیرعامل هلدینگ پتروفرهنگ بیان کرد: در این مدت حرکت هدفمندی را در راستای ورود به صنایع پایین‌دست پتروشیمی آغاز کردیم که الحمدلله با پیگیری‌‌‌های انجام شده منتج به نتیجه شده و طرح‌‌‌های شرکت شیمیایی لاوان و آریا بعد از سال‌ها تعیین‌تکلیف شدند.