تقدیر از ۱۲ ایده برتر حوزه معدن

چهارمین جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین بخش معدن و صنایع معدنی توانسته است در ۱۰ محور نوآورانه و فناورانه اعلام شده، ۳۰۰ ایده را جذب کند که نسبت به جشنواره اینوماین ۳ (۱۵۰ ایده)، افزایش دو برابری نشان می‌دهد.

محورهای جشنواره شامل «اقتصاد چرخشی معدن»، «معدنکاری»، «اقتصاد و بهره‌وری سبز»، «انرژی‌های پاک»، «فناوری‌ها یا روش‌های نوین اکتشاف»، «فناوری‌های نوین بهره‌برداری و استخراج»، «فناوری‌های نوین فرآوری مواد معدنی»، «فناوری‌های نوین در بومی‌سازی»، «فناوری‌های نوین در عارضه‌یابی»، «فناوری‌های نوین در حوزه صنعت نسل ۴ معدن و به‌کارگیری فناوری‌ها و تجهیزات نوین» است.

هدف جشنواره، تبدیل ایده به فناوری است

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در ابتدای مراسم این جشنواره سمیه خلوصی، معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو عنوان کرد: سازمان ایمیدرو برای برگزاری جشنواره پیش‌رویدادهایی طی سال جاری برگزار کرد که حاصل آن انتخاب ۱۲ ایده بود. بدون شک شروع بحث‌های فناورانه از طریق جذب این ایده‌ها انجام می‌گیرد. وظیفه ایمیدرو در این راستا حمایت از این ایده‌هاست. خلوصی در ادامه خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه بیشترین سهم توسعه به حوزه معدن با رشد ۱۳ درصدی ‌ و همچنین رشد ۸ درصدی نیز به بخش صنعت اختصاص داده شده است که این رشد بدون فناوری امکان‌پذیر نخواهد بود. از این‌رو در برنامه هفتم سطح نوآوری در کشور را به رتبه ۴۸ رسانده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد کسانی که در حوزه فناوری در کشور کار می‌کنند، وظیفه سنگین‌تری برعهده دارند. البته با توجه به تغییراتی که در سطح دنیا در زمینه تحول دیجیتال و هوشمندسازی روی داده، حمایت از فناوری الزام بیشتری پیدا می‌کند. بدون شک برای رسیدن به این رتبه باید در این راستا حرکت کنیم و برگزاری چنین جشنواره‌هایی به این مهم، کمک شایان توجهی خواهد کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سازمان ایمیدرو چند بخش از ایده‌های فناوری حمایت می‌کند، یکی بخش ایمینو، بخش مراکز فناوری و شرکت‌های مهندسی هستند. تمام این بخش‌ها در راستای هم‌افزایی برای استفاده هر چه بیشتر از ذخایر معدنی، انرژی و نیروی انسانی است تا بتوانیم در حوزه معدن و صنایع معدنی به مزیت رقابتی برسیم.

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو در ادامه با تاکید بر این موضوع که کشورهای منطقه روی صنایع معدنی کار می‌کنند، یادآور شد: تا پیش از این کشورهای منطقه روی صنعت آلومینیوم کار کرده بودند و هم‌اکنون روی فولاد کار می‌کنند. ما نیز باید تلاش کنیم به اهداف ترسیم‌شده خود در حوزه معدن و صنایع معدنی دست یابیم. خلوصی در پایان تاکید کرد: امیدواریم نتایج این جشنواره به ثمر برسد و ۱۲ ایده برتر امسال جشنواره سال آینده تبدیل به ۱۲ فناوری شود‌ تا شاهد اثربخشی آن در حوزه معدن و صنایع معدنی باشیم.

چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان

مجید وفایی‌فرد، دبیر چهارمین جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین بخش معدن و صنایع معدنی (اینوماین) عنوان کرد: محورهای جشنواره شامل ۱۰ محور بود. ۶ پیش‌رویداد در تهران و شهرستان‌ها به عنوان محرک‌های جذب ایده قبل از اینوماین چهارم انجام شده که منجر به رکورد جذب ایده در جشنواره این دوره شده است. چهارمین جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین بخش معدن و صنایع معدنی (اینوماین) با معرفی ۱۰۸ ایده راه‌یافته به مرحله داوری و با هدف شناسایی نوآوران فناور بخش معدن و صنایع معدنی، فرصت‌سازی برای صاحبان ایده‌، تجاری‌سازی ایده‌های برتر، حل مسائل ملی مبتنی بر اندیشه ایرانی، جلب و هدایت سرمایه‌گذاری، همگرایی صاحبان صنعت و پژوهشگران فناور، توسعه فضای تعامل، همفکری و خلاقیت برگزار می‌شود.

وفایی‌فرد ادامه داد: این جشنواره توانسته است در ۱۰ محور نوآورانه و فناورانه، ۳۰۰ ایده را جذب کند که نسبت به جشنواره اینوماین۳‌(۱۵۰ ایده)، افزایش دو برابری داشته است.

وی افزود: ۵ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان مربوط به حوزه معدن و صنایع معدنی است که حدود ۱۳۰ شرکت در این حوزه فعال هستند که نشان از آمار پایین در این حوزه است.

وفایی‌فرد همچنین با اشاره به چالش‌های ایده‌های فناورانه عنوان کرد: تامین مالی و توسعه بازار از جمله چالش‌های پیش‌روی شرکت‌های دانش‌بنیان است‌.

همچنین سیدضیاء‌الدین شفایی‌تنکابنی، دبیر علمی جشنواره اینوماین چهارم در ادامه این جشنواره عنوان کرد: این جشنواره وظیفه دارد‌ ایده‌ها را به مرحله صنعت برساند‌. شفایی‌تنکابنی با اشاره به محورهای جشنواره‌های قبل عنوان کرد: در جشنواره اول ۱۱۳ ایده با ۶ محور، جشنواره دوم ۱۲۳ ایده با ۳ محور و جشنواره سوم ۱۵۰ محور و جشنواره چهارم با ۳۰۰ ایده با ۱۰ محور برگزار شده است. وی همچنین یادآور شد: ما امسال تلاش می‌کنیم که جشنواره را در سطح بین‌المللی برگزار ‌‌کنیم، اما چندان موفق نبودیم، امیدواریم سال‌ها این اتفاق روی بدهد.

لازم به یادآوری است در این مراسم از ایده‌های برتر حوزه معدن و صنایع معدنی تقدیر به عمل آمد.