به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، مرتضی میری، رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران در ابتدای این نشست گفت: در برنامه هفتم توسعه، درباره معافیت مالیاتی صادرکنندگان که به‌‌عنوان شخص حقیقی فعالیت می‌کنند، سقف مختصر مالیاتی گذاشته‌‌شده تا در نهایت، معافیت مالیاتی لغو شود. کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران در این رابطه با کمیسیون تلفیق و کمیسیون صنایع و معادن مجلس مکاتبه‌‌ای در جهت رفع این مشکل انجام داد که مورد توجه قرار گرفت و امیدواریم این پیشنهاد در صحن مجلس هم تصویب شود.

وی با اشاره به بند «ک» تبصره ۹ بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: در این بند «اخذ هرگونه تعرفه و عوارض صادراتی و الزام به پیمان‌‌سپاری ارزی در خصوص صادرات صنایع دستی به ‌‌جز میزان ارزش مواد اولیه مصرف‌‌شده، ممنوع است. این حکم نافی تعهد صادرکنندگان موضوع تبصره (۶) ماده (۱۲) قانون اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۰/ ۱۱/ ۱۴۰۰نیست. همچنین صادرکنندگان ملزم به رعایت ضوابط و مقررات بانک مرکزی هستند.» ما هم با استناد به این بند درباره میزان تعهد ارزی صنایع ارزی و فرش و کاهش ۱۰ درصدی آن مکاتبه‌‌ای انجام داده‌‌ایم؛ امیدواریم درنهایت این بند در برنامه هفتم توسعه تصویب شود.

بازاریابی و آمار

گفت‌‌وگو درباره کاهش تعرفه ترجیحی بازار اندونزی موضوع دیگری بود که در این کمیسیون بر آن تاکید شد. اعضای کمیسیون معتقدند که بازار اندونزی بازار مستعدی است اما تعرفه بالایی دارد و باید امیدوار بود که پیگیری‌‌ها برای کاهش تعرفه‌‌های این بازار، به نتیجه خوبی منجر شود. موضوع دسترسی به آمار در حوزه فرش، هنر و صنایع دستی موضوع بعدی این نشست بود. فعالان این حوزه عنوان کردند که آمار قابل اتکا و دقیقی در این حوزه وجود ندارد؛ اتاق ایران سعی می‌کند از طریق مکاتبه با مرکز ملی فرش ایران، دسترسی به آمارها را تسهیل کند. از طرفی باید این آمارها در سامانه اتاق ایران ثبت شود.

نیاز توجه به توانمندسازی تولیدکننده‌‌های فرش

در ادامه این نشست، جواد کاظمی، نایب‌‌رئیس کمیسیون فرش، هنر و صنایع دستی اتاق ایران با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان فرش گفت: مشکلات فرش در موقع تولید اتفاق می‌‌افتد. تولیدکننده به خواست بازار و سلیقه مشتریان و خریداران آگاهی نیست. تولیدکننده نمی‌‌داند چه سایزی، چه رنگی و چه مدلی را تولید کند. برای همین باید بازار و سلیقه‌‌ها را رصد کرد. تولید بی‌‌کیفیت به دلیل نداشتن آگاهی کافی و کمبود دانش تولیدکننده است. باید بتوانیم با تولیدکننده‌‌ها ارتباط منسجمی برقرار کنیم. سلیقه دنیا و مشتریان داخلی را بشناسیم و بر اساس آن طرح، رنگ و سایز فرش را تعریف کنیم. تولید باید علمی باشد. برندسازی موردتوجه باشد. تبلیغ و ورود به نمایشگاه‌‌های داخلی و خارجی موردتوجه قرار گیرد و در تمام مسیر رونق صادرات موردتوجه قرار گیرد. در این نشست تاکید شد که به مسائل صادرات فرش و صنایع دستی توجه شود و بازارهای جدید صادراتی را بیشتر و با تعامل پیدا کنیم. همچنین با دانشگاه‌‌های معتبر ارتباط برقرار شود تا با استفاده از این ظرفیت‌‌ها سلیقه هنری قشر جوان در ایران و دنیا بررسی شود.

استفاده از ظرفیت شهرداری‌‌ها

فعالان حوزه فرش و صنایع دستی تاکید کردند که باید از ظرفیت شهرداری‌‌ها استفاده شود. شهرهای ایران با برخی از شهرهای دنیا خواهرخوانده هستند و در آنجا در ایامی، هفته‌‌های فرهنگی برگزار می‌شود. یا در این شهرها در همان ایام نمایشگاه‌‌هایی برگزار می‌شود که تولیدکننده‌‌های فرش و صنایع دستی می‌توانند از این ظرفیت‌‌ها، استفاده کنند. شهرداری‌‌ها می‌توانند سالن‌‌هایی را در اختیار تولیدکننده‌‌های ایرانی قرار دهند.