مشاغل تخصصی و رده‌‌‌بالا بیشترین دامنه دستمزد را دارند

اقدامات در مورد شفافیت دستمزد در آمریکا افزایش یافته و جزئیات بیشتری در مورد میزان دریافتی مشاغل منتشر شده و در این میان گزارشی جدید نشان می‌دهد که دامنه حقوق آگهی‌‌‌های شغلی در مشاغلی که دستمزد بالاتر دارند، گسترده‌‌‌تر است. طبق مطالعه لابراتوار‌ Indeed Hiring، گسترده‌‌‌ترین دامنه دستمزد مربوط به قطب‌‌‌های تکنولوژی و ایالت‌‌‌هایی است که قوانین شفافیت دستمزد را کامل اجرا کرده‌‌‌اند. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد برعکس مشاغل اداری، دامنه دستمزد برای مشاغلی که در رده‌‌‌های پایین‌‌‌تر هستند، کمتر است. این مطالعه می‌‌‌گوید دامنه دستمزد بیشتر از همه برای مشاغل دورکار و مشاغلی که میزان دستمزد بالایی دارند و شفافیت در آنها کمتر است، گسترده‌‌‌تر است، در حالی که مشاغل حضوری و خدماتی، شاهد دامنه دستمزد کمتری هستند.

مشاغل تخصصی که در حوزه داروسازی، پژوهش‌‌‌های علمی و توسعه نرم‌‌‌افزار هستند، گسترده‌‌‌ترین دامنه دستمزد را دارند و مشاغل رانندگی، پرستاری کودک و خدمات غذایی، دامنه دستمزد محدودتری دارند که باعث می‌شود جویندگان کار اطلاعات دقیق‌‌‌تری در مورد دریافتی نهایی خود به دست آورند. اقدامات برای به جریان انداختن شفافیت دستمزد در چند سال اخیر سرعت گرفته و کلرادو در سال ۲۰۲۱ اولین ایالتی بود که شفافیت دستمزد را در آگهی‌‌‌های شغلی الزامی کرد. در حال حاضر بیش از نیمی از ایالت‌‌‌های آمریکا این قانون را اجرا می‌کنند.

 

هوش مصنوعی؛ تهدیدی برای نابرابری جنسیتی در جهان

شرکت تجزیه و تحلیل منابع انسانی «رولیو» (Revelio) می‌‌‌گوید در حالی که هوش مصنوعی در برخی مشاغل مثل نویسندگی و مشاوره مالی انقلاب ایجاد کرده، اما این تکنولوژی به شکل نامتناسبی بیشتر جایگزین مشاغلی می‌شود که در اختیار زنان است. هاکی اوزدنورن، اقتصاددان رولیو می‌‌‌گوید: «پراکندگی جنسیتی در مشاغل، منعکس‌‌‌کننده سوگیری‌‌‌هایی است که ریشه عمیق در جوامع دارد، به طوری که مشاغلی مثل منشی‌‌‌گری یا کارهای اداری، عمدتا محدود به زنان است. در نتیجه، اثرگذاری هوش مصنوعی هم جنسیتی می‌شود.» رولیو بر اساس مطالعه‌‌‌ای که «اداره ملی پژوهش‌‌‌های اقتصادی» آمریکا انجام داده، مشاغلی را که هوش مصنوعی بیشتر از همه جای آنها را می‌گیرد شناسایی کرده است.

سپس آنها تفکیک جنسیتی در این مشاغل را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدند که خیلی از این مشاغل، مثل کارشناس حقوق و دستمزد یا منشی‌‌‌گری را که کارهای تکرارشونده انجام می‌دهند، زنان در اختیار دارند. پیشرفت‌‌‌های هوش مصنوعی، باعث تشدید نابرابری جنسیتی در میان نیروی کار جهانی می‌شود، چون شرکت‌ها در حال تعدیل نیروهایی هستند که هوش مصنوعی مولد می‌تواند کارشان را انجام دهد؛ کارهایی مثل جست‌‌‌وجو، بازبینی و خلاصه‌‌‌سازی سریع متن‌‌‌های زیاد. به گفته اوزدنورن، مثلا در فرآیند استخدام، هوش مصنوعی می‌تواند فرآیند گشتن و بررسی رزومه‌‌‌ها را که گاهی به چند نیروی کار نیاز دارد، اتوماتیک‌‌‌سازی کند.