سعادت copy

مدیرعامل رویال سعادت با بیان مطلب فوق گفت: با توجه به تورمی که در حال حاضر در سطح اقتصاد کلان با آن مواجه هستیم، مشکلات متعددی برای صاحبان مشاغل به وجود آمده است. مشخصا در صنعت ساختمان این مساله باعث شده که هدف‌گذاری و عقد قراردادهای بلندمدت یا اساسا هر گونه تعهدی که زمان‌دار باشد دشوار شود. بر همین اساس در حوزه تامین مصالح و مواد ساختمانی این مساله به شدت مشکل‌آفرین شده است.

رسول سعادت در ادامه به نقش افزایش نهاده‌‌‌های تولید مسکن و کاهش عمرمفید ساختمان‌‌‌ها و تولید واحدهای مسکونی بی‌کیفیت اشاره کرد و توضیح داد: وقتی هزینه‌های تولید مصالح ساختمانی به دلیل تورم افزایش پیدا می‌کند، سازندگانی که به دنبال ساخت واحدهای مسکونی ارزان هستند، در امر ساخت از مصالحی که قیمت تمام‌شده ارزان‌تری دارند استفاده می‌کنند و با توجه به اینکه عمدتا تولید مصالح ساختمانی ارزان‌قیمت متضمن کاهش کیفیت محصول است، در نهایت هر چند که این خرید ارزان در کوتاه‌مدت ممکن است به نفع گروه‌های هدف پروژه باشد، اما در دراز‌مدت سبب هدررفت سرمایه‌های ملی خواهد شد، چرا که ساختمان‌هایی که با مصالح نامرغوب، بی‌کیفیت و ارزان ساخته می‌شوند از عمر مفید کمتری برخوردار هستند و بعد از زمان کوتاهی باید مجدد تخریب و از نو ساخته شوند.

مدیرعامل رویال سعادت در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا راهکاری برای بهبود و تثبیت نرخ مصالح ساختمانی وجود دارد، خاطرنشان کرد: ما در ایران تولیدکننده‌های مختلفی داریم که واقعا از ظرفیت و توانمندی بالایی برخوردار هستند به طوری که نه فقط در ایران بلکه در سطح منطقه قادرند محصولات خود را صادر کنند. اما برای استفاده بهینه از ظرفیت این واحدهای تولیدی به نفع بازار مسکن لازم است که بسترهای رشد و افزایش ضریب تولید آنها فراهم شود.

سعادت اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده مصالح ساختمانی که از بهترین تجهیزات و ماشین‌آلات به‌روز و منابع انسانی برخوردارند با ظرفیت پایین مشغول به کار هستند و این امر سبب می‌شود که آنها زیان‌ده شوند.در این بین، برخی از وارد‌کننده‌ها نیز به جای اینکه با تولیدکننده‌ها وارد تعامل شوند و نسبت به خرید کالا از آنها اقدام و در سطح بازار هدف پخش کنند سراغ محصولات کشورهایی نظیر چین می‌روند و کالاهای موردنیاز بازار را از طریق این کشورها وارد می‌کنند و به این ترتیب محصولات این شرکت‌ها به رقیب واحدهای تولیدی داخلی تبدیل می‌شوند.

مدیرعامل رویال سعادت افزود: در واقع پروسه مذکور به گونه‌ای است که به جای اینکه از یک واحد تولیدی که در کشور در حال فعالیت است و مصالح موردنیاز را با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و نیروی انسانی داخلی تولید می‌کند، حمایت کنیم، محصولات چینی را وارد می‌کنیم و انتظار داریم که تولیدکننده داخلی توان رقابت با محصولات چینی وارداتی را داشته باشد در حالی که شرایط تولید و شرایط اقتصادی کشوری مثل چین قابلیت مقایسه با کشوری مثل ایران را ندارد.

سعادت با تاکید بر اینکه افزایش نهاده‌های تولید مسکن از جمله مصالح ساختمانی سبب گران شدن قیمت تمام‌شده مسکن می‌شود در ادامه خواستار مداخله دولت و تعین سازوکاری برای مدیریت نوسانات مصالح ساختمانی شد و تاکید کرد: دولت باید با تدابیر بازدارنده از ورود کالاهای غیر‌قانونی ممانعت به عمل بیاورد و در عین حال با نظارت‌های دقیق، کنترل این بازار  را که در نهایت به نفع مصرف‌کننده است به دست بگیرد.

مدیرعامل رویال سعادت ادامه داد: ضعف قانون و خلأ‌های قانونی باعث شده است مصالحی که در کشور تولید می‌شود و ظرفیت تولید نیز به اندازه کافی وجود دارد، از مبادی واردات غیر‌رسمی به کشور وارد شود و جالب است از سوی دیگر وقتی درباره چرایی واردات این کالا پرس و جو می‌شود، مشخص می‌شود که واردات آنها ممنوع بوده است. در واقع این معادله که از یک طرف کالایی وارد می‌شود و از سوی دیگر واردات آن ممنوع است، حاکی از خلأ‌های قانونی است که برای رفع این مشکل دولت باید وارد عمل شود و با ابزارهای نظارتی مانع از تداوم این رویه که با منافع تولیدکنندگان داخلی و بهره‌برداران نهایی صنعت ساختمان در تضاد است، بشود.

مدیرعامل رویال سعادت خاطرنشان کرد: دولت برای حمایت از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدکننده داخلی می‌تواند اقدامات مختلفی نظیر ارائه تسهیلات، کنترل واردات مصالح، حذف واسطه‌های ساختمانی و... را انجام دهد. البته حمایت از تولیدکنندگان سیاستی است که در کشورهای مختلف وجود دارد؛ به عنوان مثال در ترکیه برای تقویت صادرات مصالح ساختمانی و حمایت از تولیدکننده‌ها، دولت با هزینه خودش تولیدکننده‌ها را به نمایشگاه‌های خارجی اعزام می‌کند و با ارائه امکاناتی نظیر در اختیار گذاشتن غرفه، به آنها این امکان را می‌دهد که با عرضه محصول خود، بتوانند بازاریابی و محصولات خود را به کشورهای هدف صادر کنند در حالی که در ایران چنین سازوکاری وجود ندارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، در کشور یاد‌شده، زمانی که نمایشگاهی در داخل کشور برگزار می‌شود، تجار کشورهای هدف به رایگان دعوت می‌شوند تا نسبت به بازدید از این نمایشگاه ترغیب شوند و همین امر خود عامل مهمی در تقویت بسترهای صادرات محصولات تولید شده داخلی به سایر کشورهاست.

مدیرعامل رویال سعادت همچنین در ادامه به بیان توضیحاتی درباره بهره‌گیری از ظرفیت مددجویان در تولید محصولات واحد تولیدی‌اش پرداخت و توضیح داد: ما برای اینکه بتوانیم نرخ محصول تولیدی خود را در رده قیمتی که مدنظر پروژه‌های حمایتی دولت در حوزه مسکن است برسانیم، اخیرا با بنیاد تعاون زندانیان استان تهران فعالیتی را با محوریت بهره‌گیری از ظرفیت مددجویان آغاز کرده‌ایم که خروجی آن علاوه بر ارائه خدمات آموزشی و کارآموزی در راستای واگذاری مسوولیت اجتماعی به این گروه است، در عین حال سبب می‌شود که قیمت تمام‌شده محصولات نیز به دلیل حذف برخی از هزینه‌ها نظیر بیمه و... کاهش پیدا ‌کند.