به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، محمود قهاری، مدیرعامل شرکت صنایع لوازم خانگی مادیران و سخنگوی هیات‌مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران ضمن اعلام این مطلب گفت: اگر همه این موارد را کنار هم بگذاریم متوجه می‌‌‌شویم به تولیدکننده فشار زیادی وارد شد. در حالی که همین تولیدکنندگان در زمان تحریم با افزایش سرمایه، تغییر خطوط تولید، سرمایه‌گذاری، جذب نیرو و... در پشت سرگذاشتن این بحران به دولت کمک کردند. زمانی که بازار خالی از اجناس شده بود، همین تولیدکنندگان لوازم خانگی، افزایش تولید و کیفیت دادند. در این شرایط انتظار می‌‌‌رفت دولت حداقل به تولیدکننده کمک کند که بتوانند حیات خود را حفظ کنند.

وی افزود: اما در مقابل، پایان سال گذشته بانک‌ها پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان را متوقف کردند. این در حالی است که سرمایه درگردش بسیاری از واحدهای تولید از طریق همین وام‌‌‌های بانکی صورت می‌‌‌گرفت و این ضربه بزرگی برای تولیدکنندگان و شرکت‌ها بود. گردش نقدینگی برای تولیدکننده ارزش فراوان دارد. زمانی که تولیدکننده سفارش می‌‌‌گذارد، باید همان ابتدا برای خرید مواد اولیه و ثبت‌سفارش پول را پرداخت کند. این روند۶-۵ ماه زمان می‌‌‌برد در مرحله بعد باید تولید صورت بگیرد و اجناس به بازار برود.

قهاری در ادامه گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان مجبور هستند به صورت اعتباری جنس بفروشند و این طور نیست که پول نقد از نمایندگی یا بنکدار بگیرند. گردش این پول ممکن است بین ۸ تا ۹ ماه و حتی یک سال هم باشد. به دلیل بهره پول و سایر موارد، یک افزایش قیمت ۳۵ تا ۴۰‌درصدی باید برای تولیدات در نظر گرفته شود تا برای تولیدکننده به صرفه باشد. اما به دلیل سیاست قیمت‌گذاری دستوری اجازه این کار داده نمی‌شود و فشار زیادی به تولیدکننده وارد می‌شود.

کاهش قدرت خرید مصرف کننده

وی درباره وجود رکود در بازار لوازم خانگی گفت: یک تورم عجیب و غریب در بازار وجود دارد. نه در زمینه لوازم خانگی بلکه همه اقلام خوراکی و غیرخوراکی و خدمات. اتفاقا لوازم خانگی کمترین میزان تورم را در مقایسه با سایر اقلام و کالاها داشته است. مردم به سختی توان خرید مایحتاج روزانه و اقلام غذایی را دارند. این دلیل رکود عمیق این بازار است.

مدیرعامل شرکت صنایع لوازم خانگی مادیران با اعلام این مطلب گفت: با اینکه شرکت‌ها شروع به فروش اقساطی کرده‌اند، اما مصرف‌کننده اساسا به دلیل تورم فزاینده قدرت و توان خرید ندارد. اتفاقا به همین دلیل است که تاکید دارم اگر صادرات عملیاتی شود به نفع تولیدکننده است. چون تولیدکننده، جنس در انبارها دارد، هر چه قدر این فروش بیشتر شود و انبارها خالی شوند و تولید افزایش پیدا کند، قیمت تمام شده برای تولیدکننده کاهش پیدا می‌کند و حتی می‌تواند با قیمت پایین‌‌‌تری به مردم عرضه کند.  وی افزود: جلسات بسیاری زیادی از سال گذشته در این زمینه با مسوولان وزارت صمت ترتیب داده شد. اکثر تولیدکنندگان دراین جلسات حضور داشتند.

موارد زیادی مطرح شد که نهایتا با میزان ۱۵/ ۱۰‌درصدی افزایش قیمت موافقت شد. این موضوع همچنان ادامه دارد. به این دلیل که قیمت دلار همچنان بالا می‌رود و تورم همچنان روند صعودی دارد و تمامی این موارد روی قیمت تولید و هزینه‌‌‌های تولیدکنندگان تاثیر می‌‌‌گذارد.  قهاری، در ادامه گفت: تمامی تلاش‌‌‌مان را می‌‌‌کنیم که افزایش قیمت نداشته باشیم، اما در برخی موارد اجتناب‌‌‌ناپذیر است. حتی مسوولان وزارت صمت هم این موضوع را درک کرده‌‌‌اند و قبول دارند که به دلیل افزایش هزینه‌‌‌های تولید، افزایش قیمت اجتناب‌‌‌ناپذیر است اما به نظر می‌‌‌رسد، آنها هم محدودیت‌هایی دارند و به اصطلاح دست‌‌‌شان بسته است.

به نظر می‌رسد صنعت لوازم خانگی به‌ویژه طی سال‌های اخیر و البته با خطاهایی که معتقدم از سوی برخی تولیدکنندگان صورت گرفت بیش از حد سیاسی شد. از همین رو هرگونه تصمیم در مورد این صنعت از جمله افزایش قیمت با حساسیت بالایی روبه‌روست.  وی افزود: در مورد همین موضوع قیمت‌گذاری، شما فرض کنید دولت قیمت‌گذاری دستوری را بردارد، در این شرایط فکر می‌‌‌کنید آیا تولیدکننده با وجود اینکه افزایش قیمت با توجه به رشد هزینه‌‌‌ها ضروری است، قیمت را ۳۰/ ۳۵‌درصد افزایش می‌دهد؟ خیر این کار را نمی‌‌‌کند؛ به این دلیل که در حال حاضر شرایط رقابتی در بازار وجود دارد. شرایط رقابتی اجازه افزایش قیمت را نمی‌‌‌دهد. شما اگر تبلیغات برندهای لوازم خانگی را نگاه کنید، برخی برندها قیمت برخی اقلام را حتی پایین آورده‌‌‌اند.

صنعت لوازم خانگی رقابتی است

درحال حاضر هیچ‌گونه انحصاری وجود ندارد و صنعت لوازم خانگی در کشور ما به شدت رقابتی است. شما حجم تبلیغات لوازم خانگی در رسانه و مدیا را ببینید. در رسانه‌‌‌ها و بیلبوردها بالای ۵۰‌درصد تبلیغات لوازم خانگی است. دلیل این موضوع این است که تولیدکننده می‌‌‌خواهد انبارها را خالی کند و جنس را بفروشد.  سخنگوی هیات‌مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اعلام این مطلب گفت: در این شرایط رقابتی حتی اگر دست‌‌‌مان هم باز باشد و قیمت‌گذاری دستوری هم نباشد، نمی‌توانیم قیمت‌ها را بالا ببریم. حتی در جلساتی که با مسوولان داشتیم برخی تولیدکنندگان عنوان می‌کردند ما قصد نداریم در همه اقلام افزایش قیمت داشته باشیم. مساله تنها حیات تولیدکننده است.  وی افزود: در مواردی عنوان شده که تولیدکننده به‌رغم دریافت وجه با تاخیر چند ماهه کالا را به دست مشتری می‌رساند و حتی این نگرانی به وجود آمد که وضعیت شبیه فروش محصولات خودروسازان برای فروش برخی اقلام شکل بگیرد.

با دشمنان داخلی و خارجی روبه‌رو هستیم. انبارهای تمام تولیدکنندگان تا آنجا که اطلاع دارم، مملو از کالاست و جنس را به صورت اعتباری می‌فروشند. تولیدکننده جنس را می‌‌‌فروشد و چند ماه بعد پول را دریافت می‌کند.  قهاری در ادامه گفت: نقش رسانه‌‌‌ها در زمینه هجمه‌‌‌هایی که به تولیدکننده می‌شود می‌تواند اهمیت داشته باشد. مثلا عنوان می‌شود تولیدکننده پول را دریافت می‌کند و کالا ارائه نمی‌‌‌دهد در صورتی که به هیچ وجه این موضوع واقعیت ندارد. تولیدکننده تمام تلاشش این است که بفروشد و انبارها را خالی کند. بنابراین این طور اخبار غیرواقعی به تولید و اعتماد مصرف‌کننده ضربه خواهد زد.