توسعه دوباره بزرگ‌ترین تولید کننده کاغذ کشور

عباس صفری، رئیس هیات مدیره و سرپرست شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با بیان مطلب فوق گفت: شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران، بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع کاغذهای روزنامه، چاپ و تحریر، روتوگراور و فلوتینگ در کشور با ظرفیت اسمی ۱۷۵ هزار تن در سال ۱۳۷۶ با هدف حفظ و احیای جنگل‌های شمال، کاهش وابستگی کشور به واردات کاغذ، جلوگیری از خروج ارز و کمک به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی منطقه به بهره‌برداری رسید.

 جبران چالش‌های ۷ ماهه در ۳ ماه پایانی

آن‌طور که رئیس هیأت‌مدیره این شرکت اعلام کرده با برنامه‌ریزی انجام‌شده پیش‌بینی می‌شود روند جهشی و افزایشی تولید تا پایان سال جاری تداوم داشته باشد تا بخشی از مشکلات تولید ۷ ماه اول سال جاری جبران شود. دراین‌بین به‌رغم وجود بخشی از مشکلات ناشی از شرایط تحریم، رکود، تورم قیمت مواد اولیه به ۲ تا ۸ برابر و رکود فروش به دلیل کاهش مصرف کاغذ و واردات کاغذ با ارزهای دولتی و همچنین مشکلات عدیده‌ای نظیر عدم اجرای صحیح طرح تنفس جنگل، عدم‌اصلاح تعرفه‌های واردات، صدور مجوز تاسیس واحدهای تولیدی و صنعتی جدید مصرف‌کننده چوب و... این شرکت موفق شد اقدامات قابل‌توجهی را در رفع موانع تولید برداشته و با تکیه‌بر توانمندی‌های داخلی و بررسی نیاز بازار نسبت به تولید و فروش محصول خود گام‌های مؤثری بردارد.

به گفته وی به‌رغم پیگیرهای قبلی و برگزاری چندین جلسات استانی و کشوری و همچنین مصوبات ستاد تسهیل رفع موانع تولید، سازمان جنگل‌ها هنوز نسبت به انجام تعهدات خود در قبال این شرکت اقدامی نکرده و همچنان بدهی‌های سازمان جنگل‌ها به قوت خود باقی است، اما مدیران این شرکت پیگیر موضوع هستند.

 سدشکنی در برابر کرونا

این شرکت به‌رغم همه مشکلاتی که به‌خصوص در یک سال گذشته به دلیل کرونا و تحریم‌ها ایجادشده اما تلاش کرده با ایجاد تنوع در محصول، افزایش میزان تولید، حفظ کیفیت محصول، تامین مواد اولیه مناسب و ... از اثر چالش‌ها بکاهد و شرایط را به‌خوبی کنترل کند. به گفته صفری ریسک‌های حاصل از بیماری کرونا در صنعت، این شرکت را نیز متأثر از افزایش قیمت خدمات و مواد اولیه کرده و کاهش بهره‌وری بخصوص در اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری موجب افزایش هزینه‌ها شده، اما به‌رغم شیوع این  بیماری در کشور، شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با توجه به رسالت خطیر خود در امر تولید سعی کرده با رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و ضمن رعایت موارد بهداشتی اقدام به تولید مناسب کند.

 برنامه‌های توسعه‌ای ۱۴۰۰

رئیس هیات‌مدیره شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران گفت: این شرکت به‌عنوان یکی از پیشگامان اصلی تولید کاغذ در کشور تلاش خواهد کرد به‌رغم وجود مشکلات عدیده در تامین مواد اولیه ضمن حفظ شرایط تولید و دست‌یابی به  اهداف، نسبت به اجرای برنامه‌های بلندمدت از جمله توسعه منابع تامین چوب داخلی و خارجی، به‌کارگیری حداکثر پتانسیل موجود، تقویت ساخت داخل به‌منظور  مقابله با تحریم‌ها و خودکفایی داخلی اقدام کند.

وی افزود: همچنین با توجه به‌ضرورت تامین سرمایه در گردش برای دستیابی به برنامه‌های مصوب اقدامات اولیه جهت ورود به بورس صورت پذیرفته و در تلاش هستیم تا بتوانیم هرچه زودتر مراحل عرضه در بورس را فراهم کنیم.

 بهره‌وری در تولید و مدیریت

این شرکت با نظام مشارکت فعال در حوزه پیشنهاد‌ها و نوآوری و همچنین با پشتیبانی از یک مرکز علمی کاربردی تلاش کرده با برنامه‌ریزی و برندسازی طولانی‌مدت به‌تدریج، ضمن حفظ سلایق مشتریان به تولید محصولات جدید و متفاوت بر اساس نیاز بازار نیز توجه خاص کند. این شرکت با آگاهی از اهمیت نوآوری در فرآیند تولید خود تلاش کرده با ایجاد وحدت رویه و مدیریت منسجم محصولی باکیفیت و با راندمان بالا در اختیار مشتریان خود قرار دهد و در این مسیر موفقیت‌های زیادی را نیز به دست آورده است.

صفری در این رابطه به موضوع آموزش به‌عنوان راهبردی برای ارتقای بهره‌وری اشاره‌ کرده و می‌گوید: قطعا آموزش به‌عنوان یک اصل و ضرورت اجتناب‌ناپذیر در مجموعه‌های صنعتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران نیز همانند سایر بنگاه‌های اقتصادی، آموزش نیروی انسانی متخصص امری راهبردی و مناسب برای حل مشکلات بوده و اعتقاد داریم داشتن فضای مناسب برای توسعه آموزش موجب ارتقای سطح کارآیی و راندمان سازمان و بنگاه اقتصادی را فراهم خواهد کرد. به گفته وی به‌رغم مشکلات ناشی از بیماری کرونا این شرکت در سال گذشته و سال جاری سرانه آموزشی مناسب و مفیدی را در حوزه تخصصی کارکنان رقم‌زده است.

این نوع آموزش‌ها در مسیر بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری در شرکت بسیار مهم و اثربخش است. به‌عنوان‌مثال بهینه‌سازی انرژی که از مباحث مهم در صنعت است در گرو ارتقای روش‌های مدیریتی و در مسیر ارتقای بهره‌وری می‌تواند طبقه‌بندی شود که این شرکت برای آن برنامه‌های متنوعی دارد و ازجمله آنها می‌توان به رعایت مصرف برق در اوج بار و ساعات پیک، استفاده از نیروگاه خورشیدی، به‌کارگیری تجهیزات راندمان بالا در مصرف بهینه برق، بازچرخانی، CHP سیستم آب فرآیند و بهینه‌سازی مصرف آب اشاره کرد. صفری در ادامه با بیان اینکه تلاش شده با آموزش تخصصی نیروهای موجود در روند تولید خللی ایجاد نشود، افزود: در صورت نیاز به نیروهای متخصص علاوه بر استفاده  از کارکنان ماهر جدید از تجربه نیروهای بازنشسته متخصص استفاده می‌کنیم.

 محدودیت‌های وارداتی و راهکارهای شرکت

صفری در پاسخ به سوالی در زمینه ورود چوب وارداتی با پوست و موانع قانونی سازمان حفظ نباتات گفت: در چندین نوبت بین شرکت چوب و کاغذ و سازمان مبارزه با آفات و حفظ نباتات مکاتبه صورت گرفته است. به گفته وی در اواخر دولت نهم و دهم مجوز واردات چوب با پوست صادر شد که در ابتدای دولت یازدهم با اصرار سازمان حفظ نباتات مجوز مربوطه ابطال شد. در ادامه پیگیری‌ها از طریق شرکت چوب و کاغذ و انجمن کارفرمایان صنایع چوبی بالاخره سه راهکار از طرف سازمان جهاد کشاورزی اعلام شد که عبارتند از:  رد واردات چوب از طریق مسیر ریلی که به دلیل عدم اتصال راه‌آهن‌های دو کشور و هزینه بالا، واردات چوب از طریق بندر خواجه نفس گرگان که هیچ‌گونه امکانات بندری و لجستیکی ندارد و  واردات به‌صورت چیپس که امکان بارگیری و کانتینری و تخلیه برای آن وجود ندارد. درهرصورت تاکنون راه‌حل اجرایی و با صرفه اقتصادی ارائه نشده و همچنان با مقاومت آن سازمان روبه‌رو هستیم.

 راهکارهای تامین نقدینگی

شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران آن‌طور که سرپرست این شرکت می‌گوید دچار مشکل نقدینگی بوده و با تلاش‌های صورت پذیرفته در سال گذشته برای تامین نقدینگی از بانک‌ها و مصوبات ستاد تسهیل در تولید، نهایتا بخشی از تامین نقدینگی این شرکت به‌صورت وام از بانک‌ها و همچنین LC داخلی و فروش اموال مازاد و راکد صورت پذیرفته و همچنین برنامه‌ریزی از طریق روش‌های نوین مالی مانند ورود به بازار سرمایه در حال انجام است.

این در حالی است که طرح‌های مهمی در این شرکت آغاز شده که نیازمند نقدینگی است. به گفته سرپرست این شرکت اجرای طرح‌های توسعه‌ای باهدف کیفیت بهبود محصولات، کاهش ضایعات، کاهش مصرف و تولید آب و پساب، تولید محصولات جدید و نهایت کاهش قیمت تمام‌شده انجام می‌پذیرد که در همین راستا و با تلاش همکاران تیم پروژه در سال جاری بالغ ‌بر ۸ پروژه به اجرا رسیده که صرفه‌جویی بالقوه‌ای بالغ ‌بر ۴۲۰میلیارد ریال به همراه داشته است. همچنین برای به‌روزرسانی و رفع گره‌گاه‌های خطوط تولید و افزایش ظرفیت تولید محصولات و تبدیل این شرکت به قطب تولید انواع کاغذ در کشور، پروژه‌های متعددی در دست اقدام است که با تامین  نقدینگی موردنیاز (حدود یکصد میلیون یورو) اجرای آنها آغاز خواهد شد که ازجمله این پروژه‌ها می‌توان به نصب ماشین‌های جدید کاغذ، اشاره کرد که با اجرای پروژه‌های فوق ظرفیت تولید کاغذ این شرکت از ۱۷۵ هزار تن به حدود ۴۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

p29

578