بیش از ۵۰۰هزار فرصت شغلی ایجادی جدید روی سامانه رصد ملی اشتغال ثبت شده است. این اطلاعات در سه مرحله پیامکی، تماسی و حضوری رصد می شود. ان‌شاءالله به هدف‌گذاری یک‌میلیون شغل در پایان سال ۱۴۰۲ خواهیم رسید. در حوزه مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۳هزار فرصت شغلی ایجاد شد. برای سال ۱۴۰۲ ایجاد ۱۵۰هزار فرصت شغلی است. منابع سال ۱۴۰۲ به نسبت ۱۴۰۱ حدود ۳۵درصد رشد داشته است. او درباره نرخ بیکاری جوانان و زنان گفت: نرخ بیکاری زنان هم در دولت سیزدهم به نسبت سال‌های گذشته کاهشی بوده است و به میانگین نرخ کلی نزدیک‌تر می‌شود. نرخ بیکاری جوانان از ۷/ ۲۷درصد در سال ۹۷ به ۶/ ۲۲درصد در ۱۴۰۱ رسیده است و حدود ۵درصد کاهشی بوده است.

نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان نیز درسال ۹۷ از ۳/ ۱۸درصد به ۹/ ۱۲درصد در پایان سال ۱۴۰۱ رسیده است و نزدیک به ۶درصد کاهشی بوده است. کریمی بیرانوند گفت: اشتغال ایجاد‌شده زنان از منفی ۶۶۲هزار نفر در سال ۹۹ به مثبت ۱۳۷هزار نفر در سال ۱۴۰۱ رسیده است. نرخ بیکاری زنان از ۱۹درصد از ۱۳۹۷به ۱۶درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است. نرخ مشارکت زنان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایشی بوده است. نرخ بیکاری فارغ‌التحصیل زنان نیز از ۲/ ۲۸درصد در سال ۹۷ به ۲۲درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده است. او اظهار کرد: در بهار ۱۴۰۲ هم نرخ بیکاری کل یک‌درصد کاهشی بوده است که عدد قابل‌ملاحظه‌ای است. در بهار ۱۴۰۲ نرخ اشتغال تمام‌وقت ۱۷درصد رشد داشته و نرخ اشتغال ناقص به ۵/ ۹درصد رسیده است که نشان‌دهنده پایداری در بازار کار است.

معاون اشتغال وزارت کار درباره نظام جامع بازار کار گفت: سیاست‌های ابلاغی رهبری در سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی نظام جامع بازار کار بوده و تاکیدات زیادی بر آن شده است. در قانون مبارزه با پولشویی آیین‌نامه اجرایی و مواد ۲۶ و ۲۷ آن تسریع شده است. وزارت کار و بانک مرکزی باید این سامانه را راه‌اندازی کنند و در سند تحول دولت سیزدهم از تکالیف دولت است. نزدیک به ۱۰سال بود که متوقف شده و اقدامات شاخصی برای آن رخ نداده است.

در حالت کلی پایگاه اطلاعات بسیاری پیچیده است، باید تمام اطلاعات ثبتی در بازار کار اعم از اطلاعات ۷۴ دستگاه اجرایی جمع‌آوری شود. اخذ اطلاعات در مرحله ۷۰درصد است و اقدامات در حال انجام است. بعد از ۱۲سال ایجاد سامانه نظام جامع بازار کار روی ۷۰درصد رشد است. کریمی بیرانوند هدف از راه‌اندازی سامانه جامع بازار کار را ثبتی مبنا کردن تمام بازار کار دانست و گفت: پس از راه‌اندازی سامانه جامع بازار، تمام مردم با داشتن کد ملی دارای پروفایل شغلی مهارتی خواهند بود. این را فقط در کشورهای پیشرفته دارند. شناسایی بیکاران با الگوریتم‌های دقیق قابل‌انجام است. او ادامه داد: در یکی دو ماه آینده سامانه جامع بازار کار رونمایی می‌شود.

روزانه روی پیشرفت فنی و اطلاعاتی آن کار می‌کنیم و درحال تطبیق اطلاعات سامانه هستیم. کریمی بیرانوند با اشاره به رونمایی از سامانه جست‌وجوی شغلی از خردادماه گفت: تمام کارجویان، کارفرماها و کاریابی‌ها که سه بازیگر اصلی بازار کار هستند، می‌توانند درخواست‌های خود را ثبت کنند. فرآیند به‌کارگماری افراد از طریق سامانه و کاریابی‌ها از سوی وزارت کار به صورت روزانه رصد می‌شود. در آخرین آمار بیش از ۱۰۶هزار کارجو درخواست‌های خودشان را ثبت کرده‌اند و بیش از ۱۳۰هزار فرصت شغلی توسط کارفرماها بارگذاری شده است. نزدیک به ۱۰هزار به‌کارگماری و معرفی‌نامه از طریق سامانه ارائه شده است.